Japoński cyberpunk. Od awangardowych transgresji do kina popularnego - Helion

ISBN: 978-83-62945-79-5
stron: 181, Format: ebook
Data wydania: 2018-02-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 12,75 zł (poprzednio: 15,18 zł)
Oszczędzasz: 16% (-2,43 zł)
Cyberpunk jako podgatunek fantastyki naukowej wykształcił się na Zachodzie w latach 80. XX wieku. Choć miał on znaczny wpływ na pojawienie się analogicznego nurtu w Japonii, ze względu na liczne bariery kulturowe i językowe nie jest jego jedynym źródłem. Japoński cyberpunk, czerpiąc tyleż samo z zachodnich dzieł literackich i filmowych, co z rodzimego folkloru, powieści i komiksów czy chociażby z teatru awangardowego i estetyki ero guro nansensu, wytworzył w efekcie nową jakość, całkowicie odmienną od swojego zachodniego odpowiednika. Różnice są tu zauważalne zarówno w treści, powracających motywach, jak i w formie, jako że znaczna część wybitnych dzieł japońskiego cyberpunku to animacje, które z kolei zainspirowały zachodnich twórców postcyberpunku.
Niniejsza publikacja przedstawia historię japońskiego cyberpunka, wskazując możliwe źródła inspiracji jego twórców, sylwetki najważniejszych reżyserów wraz z ich flagowymi dziełami oraz kierunki rozwoju gatunku na Zachodzie i w Japonii.
Osoby które kupowały "Japoński cyberpunk. Od awangardowych transgresji do kina popularnego", wybierały także:
- Responsive Web Design with HTML5 and CSS 213,57 zł, (29,90 zł -86%)
- Learn Robotics Programming 186,88 zł, (29,90 zł -84%)
- Python Robotics Projects 142,38 zł, (29,90 zł -79%)
- ROS Robotics Projects 142,38 zł, (29,90 zł -79%)
- Mastering Computer Vision with TensorFlow 2.x 135,91 zł, (29,90 zł -78%)
Spis treści
Japoński cyberpunk. Od awangardowych transgresji do kina popularnego eBook -- spis treści
SŁOWEM WSTĘPU: WEJŚCIE W CYBERPRZESTRZEŃ
ROZDZIAŁ I: W KRĘGU INSPIRACJI
Japońskie science fiction
Inspiracje kinem zachodnim
Inspiracje niezależnych cyberpunków: japoński teatr awangardowy i nowofalowe transgresje
ROZDZIAŁ II: NARODZINY GATUNKU
zbuntowani muzycy i zniewolony feminoid, czyli niezależni prekursorzy japońskiego cyberpunka
inne spojrzenie na początki cyberpunkowej animacji
ROZDZIAŁ III: CYBERPUNKOWE KINO TRANSGRESJI SHINYI TSUKAMOTO
Przybrany ojciec japońskiego cyberpunka
Młodzieńcze inspiracje i pierwsze potwory
Okres teatralny w twórczości Shinyi Tsukamoto
Powrót do sztuki filmowej. Potwór rzeczywistych rozmiarów (1986) jako zapowiedź trylogii o Tetsuo
Tetsuo: człowiek z żelaza (1989) i cyberpunkowe kino transgresji
Tetsuo II: Body Hammer (1992) jako sequel w awangardowym kinie cyberpunkowym
"Awangada dla widza masowego". Tetsuo: The Bullet Man (2009)
ROZDZIAŁ IV: CYBERPUNKOWE KINO TRANSGRESJI W LATACH 1989-1992
Eksperymenty na króliku
Erotyczny pinokio
ROZDZIAŁ V: JAPOŃSKI CYBERPUNK W LATACH 1995-2000
Wiele wcieleń "Ducha w pancerzu"
W laboratorium z gumowym kochankiem
Cybernetyczny gangster
ROZDZIAŁ VI: CYBERPUNKOWE KINO NIEZALEŻNE I SPLATTERPUNK PO 2000 ROKU
Smok i gitara
Cyberpunki w świecie gore
ROZDZIAŁ VII: CYBERPUNKOWE KINO POPULARNE I RENESANS ANIMACJI PO 2000 ROKU
ROZDZIAŁ VIII: DUCH WYZWOLONY Z PANCERZA? ECHA JAPOŃSKIEGO CYBERPUNKA NA ZACHODZIE I ROZWÓJ POSTCYBERPUNKA
Wybrany spośród wielu, czyli o micie wyjątkowości
Technofobie i technosny
Uporządkować chaos, czyli posthumanistyczna utopia
ZAKOŃCZENIE
PODZIĘKOWANIA
BIBLIOGRAFIA
FILMOGRAFIA
TWÓRCY JAPOŃSKIEGO CYBERPUNKA





