JBuilder X. Efektywne programowanie w Javie - Helion
ISBN: 83-7361-293-9
stron: 384, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2004-05-20
Księgarnia: Helion
Cena książki: 49,90 zł
Jeśli wierzyć prognozom firmy Borland -- producenta JBuildera -- pod koniec obecnego dziesięciolecia prawie 80% aplikacji będzie tworzonych w Javie i bazujących na niej środowiskach. Rozmaite dziedziny ludzkiej działalności stawiają przed informatyką coraz to większe wymagania. Coraz cenniejszym zasobem staje się inwencja i produktywność projektantów-programistów, którym trzeba w jak największym stopniu umożliwić twórcze działanie. Warto ich odciążyć od drugorzędnych zadań, które z powodzeniem można powierzyć coraz lepszym i coraz tańszym maszynom. Obecnie, w dobie upowszechnienia się komputerów osobistych, trudno wyobrazić sobie profesjonalne tworzenie aplikacji bez usprawniających to przedsięwzięcie nowoczesnych narzędzi (RAD), z JBuilderem na czele. Warto pamiętać, że firma Borland jest producentem dwóch innych narzędzi RAD, które zrewolucjonizowały proces tworzenia aplikacji: Delphi i C++Buildera -- kolejne wersje tych produktów obecne są na rynku od niemal dziesięciu lat.
Niniejsza książka stanowi praktyczny podręcznik zarówno dla początkujących, którzy na gruncie JBuildera zamierzają zdobywać swe pierwsze doświadczenia programistyczne, jak i tych, którzy w swojej pracy używają Delphi i C++Buildera, a w JBuilderze szukają interesującej alternatywy.
W książce omówiono między innymi:- Podstawy języka Java i bogate mechanizmy środowiska zintegrowanego JBuildera X
- Korzystanie z nowoczesnych technik programistycznych oraz narzędzi i mechanizmów wspomagających tworzenie aplikacji i apletów
- Stosowanie bibliotek i szablonów oraz JavaBeans
- Bazodanowe zastosowania JBuildera X, mechanizmy JDataStore, JDBC i ODBC
- Tworzenie i używanie archiwów JAR
- Modelowanie i projektowanie komponentów
- Dokumentowanie procesu projektowego za pomocą JavaDoc
Nie trać czasu na coś, w czym może Cię wyręczyć komputer,
zajmij się projektowaniem apletów i aplikacji.
Osoby które kupowały "JBuilder X. Efektywne programowanie w Javie", wybierały także:
- Wprowadzenie do Javy. Programowanie i struktury danych. Wydanie XII 193,23 zł, (59,90 zł -69%)
- Spring i Spring Boot. Kurs video. Testowanie aplikacji i bezpiecze 129,00 zł, (51,60 zł -60%)
- Metoda dziel i zwyci 89,00 zł, (35,60 zł -60%)
- JavaFX. Kurs video. Wzorce oraz typy generyczne 79,00 zł, (31,60 zł -60%)
- Platforma Xamarin. Kurs video. Poziom drugi. Zaawansowane techniki tworzenia aplikacji cross-platform 99,00 zł, (39,60 zł -60%)
Spis treści
JBuilder X. Efektywne programowanie w Javie -- spis treści
Wstęp (9)
Rozdział 1. Pierwsze spotkanie z JBuilderem (11)
- Trivia (11)
- Co to jest JBuilder? (11)
- Nie tylko JBuilder (12)
- Co nowego w darmowej edycji JBuilder X Foundation? (13)
- Zintegrowane środowisko programistyczne (14)
- Przewodnik po oknach i zakładkach IDE (14)
- Jak bezboleśnie przesiąść się z Delphi lub C++ Buildera do JBuildera? (17)
- Pomoc (18)
- Konfigurowanie edytora i innych elementów środowiska programisty (19)
- Tworzenie i zarządzanie projektem (25)
- Ustawienia formatowania kodu źródłowego (29)
- JBuilder w służbie programisty, czyli przez Javę na skróty (30)
- Kreator apletu. Pierwszy aplet "Hello World!" (30)
- Aby obejrzeć aplet w zewnętrznej przeglądarce... (37)
- Analiza kodu pierwszego apletu (40)
- Osadzanie apletu w dokumencie HTML (43)
- Kontrola działania apletu przez przeglądarkę (44)
- CodeInsight - budka suflera (47)
- Parametry odbierane z dokumentu HTML (48)
- Kontrola działania apletu poprzez komponenty sterujące i ich metody zdarzeniowe (52)
- Jak skasować niepotrzebną metodę zdarzeniową? (59)
- Modyfikacja konfiguracji uruchamiania (59)
- Kilka słów o debugowaniu (63)
Rozdział 2. Java (71)
- Kilka słów wstępu (71)
- Nowe i "stare" cechy Javy (71)
- Wirtualna maszyna Javy. Przenośność (72)
- Czy można za pomocą JBuildera...? (73)
- Język (73)
- Komentarze (74)
- Konwencja wielkości liter (74)
- Proste typy danych (75)
- Łańcuchy (77)
- Tablice (79)
- Instrukcje sterujące (81)
- Klasy i obiekty (96)
- Nie warto unikać klas i obiektów! (96)
- Projektowanie klasy (97)
- Kilka dodatkowych wiadomości o klasach w skrócie (130)
Rozdział 3. Przykładowe aplety i aplikacje (135)
- Kolejne przykłady wykorzystania biblioteki AWT do projektowania RAD w JBuilderze (136)
- Aplet Scrollbars (136)
- Tworzenie apletu będącego równocześnie aplikacją. Pobieranie informacji o wirtualnej maszynie Javy (144)
- Biblioteka Swing (Java 2) (155)
- Swing kontra AWT (155)
- Pierwsza aplikacja Swing - Notatnik (156)
- Aplikacja JPictureView - obrazy, ikony i pasek narzędzi (186)
Rozdział 4. Praca z kodem. Szablony (199)
- Korzystanie z szablonów podczas "ręcznego" projektowania interfejsu. Aplet Puzzle (199)
- Projektowanie RAD interfejsu vs. wykorzystanie tablic komponentów (199)
- Menedżer położenia komponentów (200)
- Ręczne przygotowanie interfejsu apletu. Tablice obiektów (205)
- "Prawie ręczne" tworzenie metod zdarzeniowych i nasłuchiwaczy (208)
- Metoda zdarzeniowa (211)
- Odmierzanie czasu w osobnym wątku. Tworzenie szablonów. Układanie puzzli na czas. (219)
Rozdział 5. Aplikacje konsolowe w JBuilderze (227)
Rozdział 6. Komponenty JavaBean od środka (231)
- Tworzenie komponentów JavaBean (231)
- Klasa MigajacyPrzycisk i środowisko do jej testowania (232)
- Wykorzystanie interfejsu Runnable (237)
- Właściwości komponentów (243)
- Definiowanie dodatkowych zdarzeń (247)
- Instalowanie komponentu na palecie komponentów JBuildera (254)
- Klasa typu BeanInfo towarzysząca komponentowi (258)
- BeansExpress (261)
- Właściwości (263)
- Zdarzenia (266)
- Edytor właściwości i BeanInfo (267)
- Diagram UML komponentu (270)
- Silnik komponentu (metoda run) (271)
- Inicjacja komponentu (273)
- Testowanie komponentu (274)
Rozdział 7. Dystrybucja apletów, aplikacji i ziarenek JavaBean (277)
- Które pliki przenieść na serwer WWW, aby aplet działał? Jakie pliki należy dołączyć do aplikacji, aby ją uruchomić na innym komputerze? (278)
- Rozpoznawanie plików skompilowanych klas (278)
- Tworzenie skryptów, plików wsadowych i skrótów (279)
- "Izolowanie" klas aplikacji (282)
- Pliki JAR. Archive Builder (282)
- Umieszczanie aplikacji w archiwach JAR (283)
- Umieszczanie apletów w archiwach JAR (289)
- Komponenty JavaBean w archiwach JAR (290)
- Tworzenie pliku uruchamialnego (294)
- Tworzenie dokumentacji (296)
- Tworzenie dokumentacji za pomocą javadoc z JDK (297)
- Kreator Javadoc (300)
Rozdział 8. Bazy danych w JBuilderze (305)
- Kilka słów wprowadzenia (305)
- Podstawowe pojęcia związane z bazami danych (306)
- Czy znajomość SQL jest niezbędna? (306)
- Lokalne bazy danych. JDBC i ODBC (307)
- Konfigurowanie DSN dla bazy danych ODBC (Windows) (308)
- Tworzenie modułu danych za pomocą Data Modeler. Składnia polecenia SELECT języka SQL. (309)
- Tworzenie aplikacji bazodanowych (315)
- Komponenty dbSwing (318)
- Samodzielne konfigurowanie połączenia (323)
- Master/Detail (325)
- Database Pilot (329)
- JDataStore. W kierunku baz danych typu klient-serwer (330)
- JDataStore Explorer (330)
- Tworzenie modułu danych (335)
- Aplikacje korzystające z bazy danych JDataStore (337)
- Zdalne bazy danych i JDataStore Server (346)
Dodatek A Kompilacja i archiwizowanie narzędziami JDK bez JBuildera (351)
- Kompilacja (351)
- Tworzenie archiwów JAR (353)
Dodatek B Co zabawnego można zrobić z obrazem? (355)
- Konwersja na tablicę pikseli i jej modyfikowanie na przykładzie negatywu (355)
- Konwersja obrazu na tablicę pikseli opisywanych typem int (356)
- Składowe A, R, G i B każdego piksela. Operacje na bitach. Negatyw (357)
- Konwersja tablicy pikseli do obiektu typu Image (360)
- Implementacja w JPictureView (360)
- Trochę zabawy: konwersja obrazu do ASCII Art. (362)
Skorowidz (365)