Internet również dla seniora - Helion
ISBN: 978-83-65645-13-5
stron: 399, Format: ebook
Data wydania: 2019-09-09
Księgarnia: Helion
Cena książki: 33,75 zł (poprzednio: 45,00 zł)
Oszczędzasz: 25% (-11,25 zł)
Książka „Internet również dla seniora” dedykowana jest wszystkim osobom chcącym w pełni poznać i wykorzystać możliwości współczesnego Internetu. Jest kontynuacją książki „Smartfon również dla seniora”.
Komputery już od dawna zagościły w naszych domach i w zasadzie każdy z nas ma dostęp do Internetu. Jednak bardzo często w minimalnym stopniu wykorzystujemy współczesne narzędzia działające w sieci ograniczając się do podstawowych czynności, takich jak szukanie wiadomości czy zaglądanie do portalu społecznościowego. Czasami nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego, że przez Internet możemy załatwić większość spraw urzędowych, wymienić walutę, czy nawet kupić produkty spożywcze w markecie bez wychodzenia z domu.
Książka adresowana jest również dla każdego seniora, który coraz częściej aktywnie korzysta Internetu i chciałby poznać nowe, dotąd nieznane możliwości współczesnej sieci. Do tego wolałby to robić w sposób bezpieczny, nie narażając siebie na działania współczesnych oszustów internetowych.
Autorzy książki odnieśli się zarówno do obsługi komputerów stacjonarnych jak i laptopów z zainstalowanym Windowsem 10 oraz wykorzystania różnych przeglądarek internetowych. Treść tej publikacji pisana jest bardzo przystępnym językiem, co pozwala nie tylko na łatwe przyswajanie wiedzy, ale przysłowiowo potrafi „wciągnąć” czytelnika.
Autorami książki są Jakub Hewig, Karol Zwierzchowski i Marek Smyczek, pracujący pod redakcją Łukasza Sobiecha. Jakub i Karol są uczniami drugiej klasy Technikum Informatycznego w Zespole Szkół nr 1 w Piekarach Śląskich. Jakub, od dziecka interesował się informatyką, obecnie pasjonuje go programowanie i diagnostyka komputerowa, a jego głównym hobby są wszelkiego rodzaju sporty. Karol, podobnie jak kolega jest pasjonatem zarówno szeroko rozumianej informatyki, a prywatnie interesują go militaria. Obydwoje uczniowie posiadają kilka międzynarodowych certyfikatów branżowych, takich jak: IT ESSENTIALS, IoT i ROUTING & SWITCHING.
Łukasz Sobiech, również jest absolwentem ZS1 nr1 w Piekarach Śląskich, a obecnie pracuje jako serwisant sieci teletechnicznej w dużej firmie telekomunikacyjnej. Jest specjalistą do spraw sieci, telewizji i telefonii stacjonarnej. Od czterech lat jest czynnym wykładowcą Uniwersytetu Trzeciego Wieku, gdzie stale prowadzi zajęcia dla seniorów.
Marek Smyczek to doświadczony nauczyciel przedmiotów informatycznych i elektrycznych, a zarazem instruktor międzynarodowego programu Cisco Networking Academy. Jest autorem i redaktorem kilkudziesięciu publikacji z dziedzin elektroniki i informatyki.
Osoby które kupowały "Internet również dla seniora", wybierały także:
- Internet. Jak dzia 39,90 zł, (19,95 zł -50%)
- Tajemnice sieci 39,90 zł, (19,95 zł -50%)
- E-senior. Poradnik świadomego użytkownika internetu 24,90 zł, (12,45 zł -50%)
- Laura Ipsum. Niezwykła wędrówka po Userlandii - przedziwnej krainie informatyki 29,90 zł, (14,95 zł -50%)
- Dziecko w sieci. Wydanie II 12,90 zł, (6,45 zł -50%)
Spis treści
Internet również dla seniora eBook -- spis treści
1 HISTORIA I PODSTAWOWE POJĘCIA ...................................................... 13
1.1 CO TO JEST INTERNET? .............................................................................. 13
1.2 JAK POWSTAŁ INTERNET? ........................................................................... 14
2 PODŁĄCZAMY KOMPUTER DO INTERNETU ............................................ 19
2.1 ROUTER .................................................................................................. 19
2.2 PRZEWODOWO ........................................................................................ 19
2.3 BEZPRZEWODOWO, WI‐FI ......................................................................... 22
2.4 HOTSPOT ZE SMARTFONA ........................................................................ 25
2.5 WYBÓR DOSTAWCY INTERNETOWEGO .......................................................... 28
3 WSTĘP DO ŚWIATA PRZEGLĄDAREK ...................................................... 33
3.1 CO TO TAKIEGO PRZEGLĄDARKA? ................................................................ 33
3.2 WŁĄCZANIE PRZEGLĄDARKI ........................................................................ 33
3.3 RODZAJE I RÓŻNICE POMIĘDZY WSPÓŁCZESNYMI PRZEGLĄDARKAMI .................. 35
3.3.1 Internet Explorer ........................................................................... 35
3.3.2 Mozilla Firefox .............................................................................. 36
3.3.3 Google Chrome ............................................................................. 38
3.3.4 Opera ............................................................................................ 40
3.3.5 Microsoft Edge .............................................................................. 41
3.4 PRZEGLĄDARKA – PIERWSZE KROKI .............................................................. 42
3.4.1 Ręczne wprowadzanie adresu ...................................................... 42
3.4.2 Przyciski nawigacyjne ................................................................... 45
3.4.3 Korzystanie z kart ......................................................................... 46
3.4.4 Ulubione ‐ zakładki ....................................................................... 49
3.4.5 Historia odwiedzanych stron ........................................................ 52
3.4.6 Pobieranie plików z Internetu ....................................................... 53
3.5 PRZYDATNE FUNKCJE ................................................................................. 56
3.5.1 Strona startowa ............................................................................ 56
3.5.2 Synchronizacja danych przeglądarki ............................................. 60
3.6 ANONIMOWOŚĆ W INTERNECIE .................................................................. 63
3.6.1 Zacieranie po sobie śladów ........................................................... 64
3.6.2 Tryb prywatny ‐ InPrivate ............................................................. 66
4 WYSZUKIWARKI INTERNETOWE ............................................................ 69
4.1 CO TO JEST WYSZUKIWARKA? ..................................................................... 69
4.2 NAJPOPULARNIEJSZE WYSZUKIWARKI ........................................................... 69
4.2.1 Google ........................................................................................... 70
4.2.2 Bing ............................................................................................... 70
4.2.3 Yahoo! ........................................................................................... 71
4.3 JAK WYSZUKIWAĆ? ................................................................................... 71
4.3.1 Wyszukiwanie tekstów i stron internetowych .............................. 71
4.3.2 Wyszukiwanie obrazów ................................................................ 73
4.3.3 Mapy ............................................................................................. 74
4.3.4 Wyszukiwanie filmów ................................................................... 74
4.3.5 Wyszukiwanie wyników obliczeń matematycznych ..................... 76
4.3.6 Sprawdzanie pogody .................................................................... 78
4.3.7 Wyszukiwanie tłumaczeń ............................................................. 79
4.3.8 Godziny otwarcia sklepów ............................................................ 81
5 ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU ............................. 85
5.1 AKTUALIZACJA, AKTUALIZACJA, AKTUALIZACJA… ............................................ 85
5.1.1 System operacyjny ........................................................................ 85
5.1.2 Przeglądarki internetowe ............................................................. 88
5.1.3 Program antywirusowy – niezbędny strażnik ............................... 90
5.1.4 Zapora ogniowa – Firewall ........................................................... 92
5.2 ŚWIADOME KORZYSTANIE Z INTERNETU ........................................................ 94
5.2.1 Pomyśl zanim klikniesz .................................................................. 94
5.2.2 Phishing, czyli idziemy na ryby, nie daj złapać na haczyk ............. 96
5.2.3 Certyfikaty bezpieczeństwa .......................................................... 97
5.2.4 Sieć WiFi ........................................................................................ 99
5.2.5 Klawiatura ekranowa ................................................................. 100
6 SKRÓTY KLAWISZOWE ......................................................................... 105
6.1 CO TO SĄ SKRÓTY KLAWISZOWE? .............................................................. 105
6.2 TABELA SKRÓTÓW .................................................................................. 105
6.3 ZASTOSOWANIE ..................................................................................... 106
7 APLIKACJE DZIAŁAJĄCE W INTERNECIE................................................. 113
7.1 APLIKACJE SERWISU GOOGLE .................................................................... 113
7.1.1 Poczta Gmail ............................................................................... 115
7.1.2 Dokumenty ................................................................................. 115
7.1.3 Kalendarz .................................................................................... 119
7.1.4 Youtube ....................................................................................... 120
7.1.5 Mapy ........................................................................................... 120
7.2 ANTYWIRUS ONLINE ............................................................................... 121
7.3 NARZĘDZIA GRAFICZNE ............................................................................ 122
7.3.1 Poprawki zdjęć online ................................................................. 122
7.3.2 Tworzenie i Edycja grafiki ........................................................... 124
7.4 PRACA Z PLIKAMI PDF ............................................................................. 125
8 PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE .............................................................. 131
8.1 FACEBOOK ............................................................................................ 131
8.1.1 Zakładanie konta ........................................................................ 131
8.1.2 Szybki Make‐up i w drogę ........................................................... 133
8.1.3 Dodawanie znajomych................................................................ 134
8.1.4 Okresowy przegląd wpisów i powiadomień ............................... 135
8.1.5 Lajkowanie wpisów, wyrażanie emocji, komentowanie,
udostępnianie ............................................................................................ 137
8.1.6 Tworzenie wpisu na swojej tablicy ............................................. 140
8.1.7 Tworzenie wpisu na cudzej tablicy.............................................. 141
8.1.8 Wydarzenia ................................................................................. 142
8.1.9 Messenger – komunikator czasu rzeczywistego ......................... 144
8.2 INSTAGRAM ........................................................................................... 145
8.2.1 Tworzenie konta ......................................................................... 145
8.2.2 Korzystanie z Instagrama ........................................................... 146
8.2.3 Wyszukiwanie ............................................................................. 148
8.2.4 Konfiguracja konta ..................................................................... 150
8.2.5 Edycja profilu .............................................................................. 151
8.2.5.1 Zmiana zdjęcia profilowego ........................................................................... 152
8.2.5.2 Opcje edytowania .......................................................................................... 152
8.3 TWITTER ............................................................................................... 153
8.3.1 Tworzenie konta ......................................................................... 154
8.3.2 Weryfikacja konta ....................................................................... 155
8.3.3 Dostosowanie profilu .................................................................. 156
8.3.4 Edycja profilu .............................................................................. 157
8.3.5 Wybór obserwujących ................................................................ 157
8.3.6 Tweetowanie na dowolny temat ................................................ 159
8.3.7 Ustawienia Twittera ................................................................... 161
9 ZAKUPY W INTERNECIE ........................................................................ 165
9.1 NA CZYM POLEGAJĄ ZAKUPY W INTERNECIE? ............................................... 165
9.2 NA CO UWAŻAĆ? ‐ BEZPIECZEŃSTWO ........................................................ 167
9.3 PIERWSZE ZAKUPY ONLINE W ZAUFANYM SKLEPIE INTERNETOWYM ................. 167
9.4 PŁACIMY SZYBKO I NOWOCZEŚNIE – BLIK ................................................... 174
9.5 ODBIÓR PACZKI Z PACZKOMATU ................................................................ 177
9.6 JEDZIEMY DO MARKETU SPOŻYWCZEGO BEZ WYCHODZENIA Z DOMU ............... 179
9.7 INTERNETOWE PORTALE ZAKUPOWE .......................................................... 188
9.7.1 Allegro ......................................................................................... 188
9.7.2 OLX .............................................................................................. 191
9.7.2.1 Zakupy za pośrednictwem OLX ...................................................................... 192
9.7.2.2 Pozbywamy się niepotrzebnych rzeczy – wystawiamy produkt na OLX ........ 194
9.7.3 Zakupy za granicą ....................................................................... 198
9.7.3.1 Ebay ............................................................................................................... 198
9.7.3.2 Amazon .......................................................................................................... 199
9.7.3.3 Ali Express ...................................................................................................... 199
10 POCZTA ELEKTRONICZNA ..................................................................... 203
10.1 BUDOWA ADRESU EMAIL ...................................................................... 203
10.2 ODCZYTYWANIE WIADOMOŚCI .............................................................. 203
10.3 TWORZENIE NOWEJ WIADOMOŚCI ......................................................... 206
10.3.1 Redagowanie tekstu ................................................................... 206
10.3.2 Dodajemy adresatów i podajemy temat i ważność wiadomości 206
10.3.3 Załączniki .................................................................................... 208
10.4 DODATKOWE FUNKCJE ......................................................................... 210
10.4.1 Odpowiadanie i przesyłanie dalej ............................................... 210
10.4.2 Dodawanie automatycznego podpisu ........................................ 211
11 KOMUNIKACJA W CZASIE RZECZYWISTYM ........................................... 215
11.1 FACEBOOK MESSENGER ....................................................................... 215
11.1.1 Prowadzenie prostych rozmów tekstowych ............................... 215
11.1.2 Prowadzenie rozmów z kilkoma rozmówcami jednocześnie ...... 217
11.1.3 Przesyłanie plików ...................................................................... 218
11.1.4 Dodatkowe opcje podczas konwersacji ...................................... 219
11.1.4.1 Gry ............................................................................................................. 220
11.1.4.2 Plany .......................................................................................................... 221
11.1.4.3 Zdjęcia ....................................................................................................... 222
11.1.5 Prowadzenie rozmów grupowych (konferencje) ........................ 223
11.1.6 Rozmowy głosowe ...................................................................... 226
11.1.7 Rozmowy wideo .......................................................................... 227
11.1.8 Messenger w trybie pełnoekranowym ....................................... 228
11.2 SKYPE .............................................................................................. 230
11.2.1 Pobieranie aplikacji ..................................................................... 230
11.2.2 Tworzenie konta i logowanie ...................................................... 231
11.2.3 Pierwsze kroki w aplikacji Skype ................................................. 235
11.2.4 Poszukiwanie znajomych ............................................................ 235
12 BANKOWOŚĆ ELEKTRONICZNA ............................................................ 241
12.1 NAJPOPULARNIEJSZE BANKI ONLINE ....................................................... 241
12.2 PKO ................................................................................................. 242
12.2.1 Przelewy ...................................................................................... 244
12.2.2 Doładowanie telefonu na kartę .................................................. 245
12.2.3 Karty ........................................................................................... 246
12.3 ING .................................................................................................. 246
12.3.1 Logowanie .................................................................................. 246
12.3.2 Główny panel ING ....................................................................... 248
12.3.3 Transakcje ................................................................................... 248
12.3.4 Analiza wydatków ....................................................................... 249
12.3.5 Miesięczny budżet ....................................................................... 249
12.4 MBANK ............................................................................................. 250
12.4.1 Logowanie .................................................................................. 250
12.4.2 Główny panel .............................................................................. 251
12.4.3 Historia i jej analiza .................................................................... 251
12.4.4 Transakcje ................................................................................... 252
12.5 KURSY WALUT I KANTORY ONLINE .......................................................... 253
13 RODZAJE ROZRYWKI W INTERNECIE .................................................... 257
13.1 CO MOŻEMY NAZYWAĆ INTERNETOWĄ ROZRYWKĄ? ................................. 257
13.2 MUZYKA............................................................................................ 257
13.2.1 Radio ........................................................................................... 257
13.2.2 Spotify ......................................................................................... 260
13.3 FILMY I SERIALE .................................................................................. 261
13.3.1 YouTube ...................................................................................... 262
13.3.2 Ipla .............................................................................................. 265
13.3.3 Player .......................................................................................... 266
13.3.4 VOD ............................................................................................. 269
13.3.5 Netflix ......................................................................................... 271
13.4 GRY ONLINE ....................................................................................... 273
13.4.1 Kurnik.pl ...................................................................................... 273
13.4.2 Gry.pl .......................................................................................... 276
13.4.3 Wyspa Gier ................................................................................. 277
13.5 WŁASNA PRODUKCJA YOUTUBE ............................................................. 279
13.5.1 Przesyłanie filmu i wybór prywatności ....................................... 279
13.5.2 Udostępnianie filmu .................................................................... 282
14 PRACA W CHMURZE I UDOSTĘPNIANIE PLIKÓW .................................. 287
14.1 CO TO JEST CHMURA I DO CZEGO SŁUŻY .................................................. 287
14.2 WSPÓŁCZESNE DYSKI INTERNETOWE ...................................................... 287
14.2.1 Dysk Google (GoogleDrive) ......................................................... 287
14.2.2 OneDrive ..................................................................................... 292
14.2.3 Dropbox ...................................................................................... 293
14.3 WE TRANSFER .................................................................................... 294
14.4 ZDJĘCIA (GOOGLE FOTO) ...................................................................... 298
15 WYSYŁKA PACZKI PRZEZ INTERNET ...................................................... 309
15.1 POCZTA POLSKA ................................................................................. 309
15.1.1 Listy ............................................................................................. 310
15.1.2 Kartki ........................................................................................... 312
15.1.3 Kup Neoznaczek .......................................................................... 314
15.1.4 Nadawanie paczki ....................................................................... 315
15.2 USŁUGI KURIERSKIE ............................................................................. 318
15.2.1 Rodzaje firm kurierskich ............................................................. 318
15.2.2 Porównanie cen usług kurierskich, a wybór przewoźnika .......... 318
15.2.3 Nadanie paczki wybranym kurierem .......................................... 320
15.3 PACZKOMAT ...................................................................................... 323
15.3.1 Rejestracja konta ........................................................................ 323
15.3.2 Środki na koncie InPost ............................................................... 325
15.3.3 Nadajemy przesyłkę .................................................................... 327
15.4 ŚLEDZENIE PRZESYŁEK .......................................................................... 328
16 JAK DOTRZEĆ DO CELU? ....................................................................... 333
16.1 GOOGLE MAPS ................................................................................... 333
16.1.1 Szukanie miejsc na mapie ........................................................... 333
16.1.2 Restauracje, hotele bary ............................................................. 336
16.1.3 Widok satelitarny ........................................................................ 337
16.1.4 Street view .................................................................................. 338
16.1.5 Wybór trasy ................................................................................ 342
16.1.5.1 Samochodem ............................................................................................ 343
16.1.5.2 Pieszo ........................................................................................................ 345
16.1.5.3 Komunikacja miejska ................................................................................. 346
16.1.6 Przewodnicy lokalni – czyli mój wkład w Mapy Google .............. 348
16.1.7 Oceny i opinie internautów ......................................................... 350
16.2 JAK DOTRZEĆ DO CELU KOMUNIKACJĄ MIEJSKĄ ......................................... 353
16.2.1 Portale miejskie i metropolitarne ............................................... 353
16.2.2 Rozkład jazdy .............................................................................. 354
16.2.3 Znajdź rozkład przystanku .......................................................... 357
16.2.4 Mapa przystanków ..................................................................... 357
16.2.5 Znajdź połączenia ....................................................................... 358
16.3 JAK DOJADĘ? CZYLI UNIWERSALNE WYZNACZANIE TRASY DOJAZDU .............. 360
16.4 PLANUJEMY PODRÓŻ POCIĄGIEM ........................................................... 364
16.4.1 Strona ICC ................................................................................... 364
16.4.1.1 Wyszukiwanie połączeń ............................................................................ 365
16.4.1.2 Kupno biletu .............................................................................................. 366
16.4.2 Portal pasażera ........................................................................... 368
17 ZAŁATWIAMY SPRAWY URZĘDOWE BEZ WYCHODZENIA Z DOMU ....... 373
17.1 CO TO JEST EPUAP .............................................................................. 373
17.1.1 Co możemy dziś załatwić poprzez ePUAP ................................... 373
17.1.2 Kto może korzystać dziś z ePUAP ................................................ 374
17.2 JAK ZAŁOŻYĆ EPUAP ........................................................................... 374
17.3 SKŁADANIE DOKUMENTÓW ONLINE...................................................... 376
17.3.1 Za pośrednictwem Banku ........................................................... 376
17.3.2 Poprzez platformę ePUAP ........................................................... 379
18 PLANUJEMY PODRÓŻE I WYPOCZYNEK ................................................ 387
18.1 NOCLEGI ........................................................................................... 387
18.2 LOTY ................................................................................................. 391
18.3 WYNAJEM SAMOCHODÓW ................................................................... 396