Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (wydanie III) - Helion
ISBN: 978-83-246-4383-7
stron: 328, Format: 195x260, okładka: miękka
Data wydania: 2012-08-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 13,52 zł (poprzednio: 15,72 zł)
Oszczędzasz: 14% (-2,20 zł)
Numer dopuszczenia: MEN 566/2012
Zaradny gimnazjalista z komputera korzysta
Komputer już dawno przestaÅ‚ być dla Ciebie zagadkÄ…. Bez problemu go obsÅ‚ugujesz, korzystasz z Internetu, oglÄ…dasz filmiki oraz grasz w różne gry. Ale czy wiesz, że komputer to nie tylko zabawka? To również doskonaÅ‚e narzÄ™dzie pracy oraz pomoc naukowa. Książka Informatyka Europejczyka. PodrÄ™cznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org zostaÅ‚a napisana przystÄ™pnym jÄ™zykiem, z myÅ›lÄ… o Twoich potrzebach w zakresie uzupeÅ‚niania niezbÄ™dnej wiedzy z dziedziny informatyki. Wkroczysz na kolejny poziom obsÅ‚ugi swojej ulubionej maszyny - poznasz różnice miÄ™dzy oferowanymi systemami operacyjnymi i wybierzesz dla siebie pakiet biurowy. ZgÅ‚Ä™bisz także niedostÄ™pne dla Ciebie wczeÅ›niej tajemnice Å›wiata komputerów.
Lekcje w gimnazjum to najlepszy czas na rozpoczÄ™cie pracy z bazami danych, poznanie możliwoÅ›ci arkuszy kalkulacyjnych oraz naukÄ™ wykorzystywania ich do rozwiÄ…zywania najróżniejszych problemów. Z tÄ… książkÄ… bez trudu zaczniesz obsÅ‚ugiwać także darmowy program graficzny GIMP i tworzyć prezentacje multimedialne. Spojrzysz również na Internet jako na źródÅ‚o wiedzy i prosty sposób komunikacji.
Na płycie CD zamieszczono materiały niezbędne do wykonywania ćwiczeń z podręcznika, przykłady do lekcji, dodatkowe wiadomości oraz darmowe oprogramowanie, gotowe do instalacji na komputerze.
Komplet podrÄ™czników oraz pÅ‚yta z serii "Informatyka Europejczyka" pozwolÄ… uczniom zdobywać wiedzÄ™ poprzez praktykÄ™, a nauczycielom uÅ‚atwiÄ… przekazywanie nowego materiaÅ‚u w interesujÄ…cy i niebanalny sposób. Helion, najwiÄ™ksze wydawnictwo informatyczne w Polsce, teraz wspiera także mÅ‚odzież w zakresie nowoczesnej nauki i pracy.
Wciśnij ENTER i do dzieła!
Książki wchodzące w skład zestawu edukacyjnego Matematyka Europejczyka dla szkoły podstawowej, klasa 6:
Osoby które kupowały "Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (wydanie III)", wybierały także:
- Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Zakres rozszerzony. Część 1 49,89 zł, (37,42 zł -25%)
- Informatyka Europejczyka. Informatyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres rozszerzony. Część 2 (Wydanie II) 32,89 zł, (24,67 zł -25%)
- Informatyka Europejczyka. Informatyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Zakres rozszerzony. Część 2 (Wydanie II) 39,38 zł, (29,93 zł -24%)
- Informatyka Europejczyka. iĆwiczenia dla szkoły podstawowej, kl. IV-VI. Część II 14,90 zł, (11,92 zł -20%)
- Informatyka Europejczyka. iPodręcznik dla gimnazjum 31,89 zł, (25,51 zł -20%)
Spis treści
Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (wydanie III) -- spis treści
Od autorki (11)
1. Zastosowanie komputera w życiu codziennym (15)
- 1.1. Komputer i jego znaczenie we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie (16)
-
- Na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer? (16)
- Zastosowanie komputera (17)
-
- 1.2. Co to jest informatyka i jakie sÄ… aspekty jej rozwoju? (19)
-
- Jakie znaczenie ma rozwój komputeryzacji i internetu? (19)
- Uzależnienia od komputera i internetu (21)
- Ćwicz umiejętności (21)
-
- 1.3. Na czym polega bezpieczna i higieniczna praca z komputerem? (22)
-
- Wpływ komputera na zdrowie (22)
-
- 1.4. Prawo autorskie (25)
-
- Licencja (25)
-
2. Elementy zestawu komputerowego (27)
- 2.1. Wnętrze komputera (28)
-
- Elementy pÅ‚yty gÅ‚ównej (28)
- Karty rozszerzeń (30)
- Jednostki pamięci (32)
- Rodzaje pamięci (32)
-
- 2.2. UrzÄ…dzenia poza obudowÄ… komputera (34)
-
- Klawiatura (34)
- Mysz komputerowa (35)
- Skaner (37)
- Mikrofon (37)
- Monitor (38)
- Drukarka (39)
- Modem (40)
- Router (40)
- Głośniki i słuchawki (40)
- Pendrive (41)
- Kamera internetowa (42)
- Cyfrowy aparat fotograficzny i kamera cyfrowa (42)
- Telefon komórkowy (43)
-
- 2.3. Przygotowanie zestawu komputerowego do pracy (43)
-
- Podłączenie urządzeń zewnętrznych (44)
-
3. System operacyjny (47)
- 3.1. System operacyjny, oprogramowanie (48)
- 3.2. Pierwsze spojrzenie na pulpit (50)
-
- Pulpit (50)
- Tworzenie skrótów (52)
- Zmiana wyglÄ…du pulpitu (52)
- Ćwicz umiejętności (53)
-
- 3.3. Okna w systemie Windows (53)
-
- Elementy okna (54)
- Zawartość okna Mój komputer (54)
- Uruchamianie programów (55)
- Ćwicz umiejętności (55)
-
- 3.4. Operacje na plikach i folderach (56)
-
- Zapisywanie pliku (56)
- Rozszerzenia plików (57)
- WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci plików (58)
- Tworzenie folderów (59)
- Zaznaczanie plików i folderów (59)
- Wycinanie, wklejanie, kopiowanie plików i folderów (60)
- Ćwicz umiejętności (61)
-
- 3.5. ZarzÄ…dzanie plikami i folderami (62)
-
- Kompresja i dekompresja danych (62)
- ZarzÄ…dzanie danymi (65)
- Ćwicz umiejętności (66)
-
- 3.6. Wyszukiwanie plików w systemie (67)
-
- Ćwicz umiejętności (69)
-
- 3.7. Bezpieczeństwo komputera i danych (69)
- 3.7.1. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera? (69)
- Zabezpieczenia systemu (70)
- Ochrona przed wirusami komputerowymi (71)
- 3.7.2. Jak zadbać o bezpieczeństwo danych? (71)
- Wykonywanie kopii zapasowej plików i ustawieÅ„ (72)
- Przywracanie systemu (72)
- Ćwicz umiejętności (73)
- 3.7.1. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera? (69)
- 3.8. RozwiÄ…zywanie problemów, czyli jak korzystać z pomocy i obsÅ‚ugi technicznej (74)
-
- Pomoc i obsługa techniczna systemu Windows (74)
- Pomoc zdalna systemu Windows (75)
- Ćwicz umiejętności (76)
-
4. Podstawy grafiki (77)
- 4.1. Rodzaje grafiki komputerowej (79)
- 4.2. Podstawowe formaty graficzne (81)
-
- Sposoby zapisu grafiki komputerowej (81)
- BMP (82)
- GIF (85)
- JPEG (85)
- Ćwicz umiejętności (86)
-
- 4.3. Importowanie grafiki (88)
-
- Skanowanie obrazów (88)
- Pobieranie obrazów z internetu (88)
- Importowanie zdjęć i filmów z cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery cyfrowej (88)
- Importowanie plików graficznych i filmowych z telefonu komórkowego (90)
- Ćwicz umiejętności (91)
-
- 4.4. Praca z programem graficznym GIMP (92)
-
- Okno programu (92)
- Narzędzia GIMP-a (93)
- Zaznaczanie obszarów (94)
- Ćwicz umiejętności (98)
-
- 4.5. Poznajemy funkcje GIMP-a, realizujÄ…c projekty (100)
- 4.5.1. Projekt "Wakacyjne wspomnienia", czyli jak utworzyć oryginalną kompozycję w programie GIMP (100)
- Opracowanie planu działania (100)
- Realizacja projektu (102)
- Zakończenie i prezentacja projektu (104)
- 4.5.2. Projekt "Pocztówka z wakacji", czyli jak wykonać w programie GIMP fotomontaż z napisem (105)
- 4.5.3. Elektroniczna fotka z wakacji z animowanym napisem (109)
- Ćwicz umiejętności (110)
- 4.5.1. Projekt "Wakacyjne wspomnienia", czyli jak utworzyć oryginalną kompozycję w programie GIMP (100)
- 4.6. Tworzenie animacji (111)
-
- Ćwicz umiejętności (112)
-
- 4.7. Publikowanie własnych zdjęć w internecie (113)
-
- Ćwicz umiejętności (114)
- Ćwiczenia utrwalające (116)
-
5. Praca z edytorem tekstu (117)
- 5.1. Wprowadzenie (119)
-
- Notatnik (119)
- WordPad (120)
- Microsoft Word (120)
- Ćwicz umiejętności (120)
-
- 5.2. Tworzenie dokumentów tekstowych (121)
- 5.2.1. Okno programu Microsoft Word 2003 (121)
- Uruchamianie programu Microsoft Word 2003 (122)
- Elementy okna (122)
- Kursory w dokumencie tekstowym (122)
- Ćwicz umiejętności (122)
- 5.2.2. Zasady pracy z dokumentami tekstowymi (123)
- Zasady poprawnego pisania tekstu (124)
- Zapisywanie dokumentu i zamykanie okna programu (126)
- Ćwicz umiejętności (126)
- 5.2.3. Formatowanie dokumentów (127)
- Ustalanie parametrów czcionki (128)
- Nadawanie właściwego wyglądu akapitom (130)
- Podział tekstu na akapity i ustalenie wcięć (130)
- Wyrównanie akapitów wzglÄ™dem marginesów (131)
- Ćwicz umiejętności (132)
- 5.2.4. System pomocy programu Word (133)
- Ćwicz umiejętności (134)
- 5.2.1. Okno programu Microsoft Word 2003 (121)
- 5.3. Poznajemy funkcje edytora tekstu, realizujÄ…c projekty (135)
- 5.3.1. Tworzymy gazetkÄ™ klasowÄ… (135)
- 5.3.1.1. Opracowanie planu działania (136)
- 5.3.1.2. Realizacja projektu (136)
- Ustawienia strony (136)
- Pisanie i formatowanie tekstu (137)
- Rozmieszczanie tekstu w kolumnach (137)
- WÅ‚Ä…czanie do tekstu obrazów i ozdobnych napisów (139)
- Wstawianie obrazków clipart (139)
- Wstawianie obrazów zapisanych w pliku (140)
- Wstawianie ozdobnych napisów (141)
- Ozdabianie tekstu autokształtami (141)
- Wstawianie pola tekstowego (142)
- NagÅ‚ówek i stopka gazetki (143)
- Sprawdzanie pisowni i gramatyki (144)
- Drukowanie (144)
- 5.3.1.3. Zakończenie i prezentacja projektu (145)
- Ćwicz umiejętności (145)
- 5.3.2. Projektujemy folder o szkole (147)
- 5.3.2.1. Opracowanie planu działania (147)
- 5.3.2.2. Realizacja projektu (147)
- Układ strony i podział na kolumny (147)
- Pisanie i formatowanie tekstów (148)
- Wstawianie do tekstu ozdobnych napisów, zdjęć i obrazów (148)
- Stosowanie tabulatorów (149)
- Sprawdzanie pisowni i gramatyki (151)
- Drukowanie (151)
- 5.3.2.3. Zakończenie i prezentacja projektu (151)
- Ćwicz umiejętności (152)
- 5.3.3. Projektujemy zaproszenie (153)
- Ćwicz umiejętności (155)
- 5.3.1. Tworzymy gazetkÄ™ klasowÄ… (135)
- 5.4. Inne możliwości edytora tekstu (156)
-
- Wyszukiwanie i zamiana wyrazów w tekÅ›cie (156)
- Tworzenie tabel (157)
- Wstawianie do tekstu obiektów (158)
- Wstawianie obrazów (159)
- Dołączanie dźwięku (159)
- Wstawianie równaÅ„ i wzorów (160)
- Wstawianie zakładki i hiperłącza (161)
- Ćwicz umiejętności (162)
- Ćwiczenia utrwalające (164)
-
6. Multimedia (167)
- 6.1. Wprowadzenie (168)
- 6.2. Windows Movie Maker jako narzędzie przekazu multimedialnego (168)
-
- Korzystanie z Pomocy programu (169)
- Dodawanie przejść i efektów (170)
- Zapisywanie projektu (171)
- Dodawanie napisów i tytuÅ‚ów (171)
- Dodawanie muzyki (172)
- Zapisywanie i odtwarzanie filmu (172)
- Ćwicz umiejętności (173)
-
- 6.3. Wybrane sposoby nagrywania i odtwarzania obrazu i dźwięku (174)
- 6.3.1. Nagrywanie obrazu i dźwięku (174)
- NarzÄ™dzia systemu umożliwiajÄ…ce nagrywanie plików (174)
- Korzystanie z opcji nagrywania programu Windows Media Player (175)
- Inne programy do nagrywania (176)
- 6.3.2. Odtwarzanie obrazu i dźwięku (177)
- Odtwarzanie multimediów w programie Windows Media Player (177)
- Inne programy do odtwarzania (177)
- Ćwicz umiejętności (178)
- 6.3.1. Nagrywanie obrazu i dźwięku (174)
- 6.4. Multimedialne programy edukacyjne (179)
-
- Ćwicz umiejętności (179)
-
- 6.5. Prezentacje multimedialne (180)
- 6.5.1. Wprowadzenie (180)
- 6.5.2. Uruchamianie gotowej prezentacji multimedialnej (181)
- 6.5.3. Tworzenie nowej prezentacji (181)
- Określanie tła prezentacji (183)
- Dodawanie nowych slajdów i wstawianie obiektów (184)
- Wstawianie do slajdów dźwiÄ™ków i filmów (184)
- Animacje obiektów (185)
- PrzejÅ›cia slajdów (186)
- Widoki wyÅ›wietlania slajdów (187)
- 6.5.4. Różne sposoby zapisu prezentacji (187)
- Standardowy zapis prezentacji (187)
- Zapis prezentacji jako pokazu (187)
- Zapis prezentacji jako strony WWW (188)
- Zapis prezentacji przenośnej (188)
- Ćwicz umiejętności (189)
- Ćwiczenia utrwalające (190)
7. Internet i sieci (193)
- 7.1. Sieci komputerowe (194)
-
- Rodzaje sieci (194)
- Sposoby Å‚Ä…czenia komputerów w sieć (195)
- Budowa sieci (196)
- Podziały sieci (197)
- Praca w sieci lokalnej (197)
- Ćwicz umiejętności (198)
-
- 7.2. Internet jako sieć rozległa (198)
- 7.2.1. W oknie przeglÄ…darki (198)
- Elementy składowe adresu internetowego (199)
- Ćwicz umiejętności (201)
- 7.2.1. W oknie przeglÄ…darki (198)
- 7.3. Usługi internetowe (202)
-
- Zagrożenia w sieci (202)
- 7.3.1. Strony WWW (204)
- Wyszukiwanie stron WWW (204)
- 7.3.2. Poczta elektroniczna (205)
- Zakładanie konta e-mail (z wykorzystaniem usług portalu Onet.pl) (206)
- Wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (207)
- 7.3.3. ProtokóÅ‚ FTP (208)
- 7.3.4. Grupy dyskusyjne (208)
- 7.3.5. Rozmowy w sieci (209)
- 7.3.6. Telnet (209)
- 7.3.7. E-usługi (210)
- Ćwicz umiejętności (210)
-
- 7.4. Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji pochodzÄ…cych z różnych źródeÅ‚ (211)
- 7.4.1. Prezentacja regionu - praca grupowa nad projektem (211)
- Praca nad projektem "Mój region" (211)
- 7.4.1.1. Dyskusja, czyli co i w jakiej formie zaprezentować w projekcie (212)
- Jakie zasady netykiety obowiÄ…zujÄ… podczas dyskusji na forum? (212)
- Dyskusje na forum (213)
- 7.4.1.2. Tworzenie multimedialnego przekazu w formie prezentacji, filmu lub innego opracowania (214)
- Usytuowanie regionu i ukształtowanie powierzchni - czyli jak korzystać z internetowej mapy (grupa I) (214)
- Rośliny i zwierzęta regionu - czyli spojrzenie na region przez pryzmat biologii (grupa II) (215)
- Zabytki i historia regionu (grupa III) (215)
- Legendy i podania ludowe zwiÄ…zane z regionem (grupa IV) (216)
- 7.4.1.3. Prezentacje grup i ocena wpÅ‚ywu treÅ›ci i formy na odbiór (216)
- Ćwicz umiejętności (216)
- 7.4.1. Prezentacja regionu - praca grupowa nad projektem (211)
- 7.5. Tworzenie witryny internetowej (217)
- 7.5.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML-u (217)
- Struktura strony (218)
- Ćwicz umiejętności (221)
- Ćwiczenia utrwalające (222)
- 7.5.1. Podstawy tworzenia stron WWW w HTML-u (217)
8. Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych (225)
- 8.1. Arkusz kalkulacyjny - wprowadzenie (226)
-
- Podstawowe pojęcia (227)
-
- 8.2. Edycja danych arkusza (228)
-
- Poruszanie siÄ™ po arkuszu (228)
- Wprowadzanie, poprawianie i usuwanie danych (229)
- Zmiana szerokości kolumn i wierszy (229)
- Formatowanie danych (230)
- Ćwicz umiejętności (232)
-
- 8.3. Adresowanie w arkuszu (233)
-
- Adresowanie względne (233)
- Adresowanie bezwzględne (236)
- Adresowanie mieszane (237)
- Ćwicz umiejętności (238)
-
- 8.4. Graficzna prezentacja danych (239)
-
- Ćwicz umiejętności (241)
-
- 8.5. Stosowanie funkcji w arkuszu kalkulacyjnym (242)
-
- Funkcja ÅšREDNIA (243)
- Funkcje MIN, MAX (243)
- Funkcja JEŻELI (244)
- Funkcja LICZ.JEŻELI (245)
- Funkcja ILE.NIEPUSTYCH (246)
- Ćwicz umiejętności (246)
-
- 8.6. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiÄ…zywania problemów z zakresu różnych przedmiotów (247)
-
- Matematyczne obliczenia w Excelu 2003 (247)
- Fizyka w Excelu 2003 (248)
- Obliczenia chemiczne (249)
- Obliczenia statystyczne (249)
- Ćwicz umiejętności (250)
- Ćwiczenia utrwalające (251)
-
9. Bazy danych (253)
- 9.1. Wprowadzenie (254)
- 9.2. Podstawowe operacje na tabeli bazy danych (256)
-
- Otwieranie gotowej bazy danych w Microsoft Access 2003 (256)
- PrzeglÄ…danie bazy danych (256)
- Zaznaczanie rekordów (257)
- Kopiowanie, wstawianie i usuwanie danych w tabeli (258)
- Wyszukiwanie i zmiana danych w bazie (258)
- Sortowanie (260)
- Ćwicz umiejętności (261)
-
- 9.3. Tworzenie nowej bazy danych (261)
-
- Tworzenie tabel (261)
- Tworzenie tabeli za pomocÄ… kreatora (262)
- Importowanie bazy (264)
- Kwerendy (265)
- Ćwicz umiejętności (266)
- Ćwiczenia utrwalające (268)
-
10. Algorytmy (269)
- 10.1. Co to jest algorytm? (270)
- 10.2. Sposoby zapisu algorytmów (271)
-
- Opis słowny (271)
- Lista kroków (271)
- Schemat blokowy (272)
- Języki programowania (275)
- Ćwicz umiejętności (275)
-
- 10.3. Rodzaje algorytmów (276)
-
- Algorytmy liniowe (276)
- Algorytmy warunkowe (277)
- Algorytmy iteracyjne (279)
- Algorytmy rekurencyjne (281)
- Ćwicz umiejętności (282)
-
- 10.4. Algorytmy porzÄ…dkujÄ…ce (284)
- 10.4.1. Wybrane algorytmy sortowania (284)
- Sortowanie przez wybór (284)
- Sortowanie przez scalanie (285)
- Sortowanie przez wstawianie (286)
- Sortowanie bÄ…belkowe (287)
- Ćwicz umiejętności (288)
- 10.4.1. Wybrane algorytmy sortowania (284)
- 10.5. Tworzenie algorytmów w programie ELI 2.0 (289)
-
- Jakim programem jest ELI 2.0? (289)
- Znaczenie podstawowych klocków (291)
- Budowa algorytmu (291)
- Symulacja działania algorytmu w programie (293)
- Algorytmy tworzone w programie ELI (294)
- Ćwicz umiejętności (295)
-
- 10.6. Grafika żóÅ‚wia (296)
- 10.6.1. Podstawy programowania w Logo (298)
- 10.6.1.1. Procedury pierwotne (298)
- 10.6.1.2. Zapisywanie i otwieranie plików w Logo (299)
- 10.6.1.3. Sterowanie żóÅ‚wiem (300)
- 10.6.1.4. Powtarzanie czynności w Logo (302)
- 10.6.1.5. Procedury własne w Logo (304)
- Definiowanie procedur w wierszu poleceń ekranu tekstowego (304)
- Definiowanie procedur w oknie Edytora obiektów (306)
- Dorysowywanie do szeÅ›ciokÄ…ta kolejnych szeÅ›ciokÄ…tów w celu utworzenia kompozycji pawie oko (306)
- 10.6.1.6. Procedury własne z parametrami (307)
- 10.6.1.7. Kolory i grubości pisaka w Logo (308)
- Ćwicz umiejętności (310)
- Ćwiczenia utrwalające (312)
- 10.6.1. Podstawy programowania w Logo (298)
11. Modelowanie i symulacje (315)
- 11.1. Wprowadzenie (316)
- 11.2. Modelowanie i symulacje (317)
- 11.2.1. Mapy internetowe (318)
- 11.2.2. Interaktywne programy komputerowe do symulacji (319)
- Analiza wyników eksperymentów (320)
- 11.2.3. Symulacje lotnicze (320)
- 11.2.4. Symulacje samochodowe (321)
- 11.2.5. Symulacje w grach strategicznych, sportowych i projektach (321)
- 11.2.6. Symulacje w arkuszu kalkulacyjnym (322)
- 11.2.7. Symulacje algorytmów (324)
- 11.2.8. Symulacje w Logo (324)
- 11.2.9. Symulacje matematyczne (325)
- Ćwicz umiejętności (326)
- Ćwiczenia utrwalające (327)