Hermeneutyka gier wideo - Helion
ISBN: 978-83-658-3291-7
stron: 307, Format: ebook
Data wydania: 2020-09-26
Księgarnia: Helion
Cena książki: 32,01 zł (poprzednio: 39,52 zł)
Oszczędzasz: 19% (-7,51 zł)
Michał Kłosiński kreśli w swojej książce projekt hermeneutyki gier wideo hermeneutyki o wyraźnym rysie krytycznym i zaangażowanym. Chodzi bowiem o lekturę gier jako utopii i poszukiwane z ich udziałem alternatyw wobec kapitalizmu. Teoretyczną ramę publikacji wyznacza filozoficzna hermenutyka Paula Ricoeura sposób myślenia o tekście jako nieustannym procesie rozumienia. Ricoeurowska hermeneutyka rozszerzona zostaje przez Autora o teorie utopii; ważnym elementem wywodu jest też analiza zaburzania procesu immersji. Choć Autor porusza tematy bliskie game studies, już we stępie możemy przeczytać, że zadaniem Hermeneutyki gier wideo jest przede wszystkim poszukiwanie nowych języków krytycznych możliwych do zastosowania w analizie gier. Hermeneutyka gier wideo w udany sposób łączy to, co w dyskusji wokół gier dobrze znane, z tematami w game studies poruszanymi sporadycznie. W połączeniu z krytycznym zmysłem Autora prowadzi to do inspirującego efektu, który wpisuje się nie tylko w studia nad pojedynczym medium, ale też w dyskusje dotyczące najszerzej rozumianej humanistyki. Autor wykraczając poza trybalizm studiów nad grami nie tylko krytycznie analizuje problemy stwarzane przez gry, ale też proponuje perspektywę pozwalającą szukać z ich wsparciem rozwiązań. Dr hab. Mirosław Filiciak, prof. SWPS
Osoby które kupowały "Hermeneutyka gier wideo", wybierały także:
- Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki 66,67 zł, (8,00 zł -88%)
- Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Mapa Agile & Scrum. Jak si 57,69 zł, (15,00 zł -74%)
- Sztuka podst 53,46 zł, (13,90 zł -74%)
- Lean dla bystrzaków. Wydanie II 49,62 zł, (12,90 zł -74%)
Spis treści
Hermeneutyka gier wideo eBook -- spis treści
- Strona tytułowa
- Spis treści
- Podziękowania
- Wstęp
- Rozdział I Hermeneutyka gier wideo
- I W stronÄ™ hermeneutyki gier komputerowych11
- 1. Hermeneutyka gry
- 2. Hermeneutyka a opowieść w grze
- 3. Włamywanie się do rzeczywistości krytyka hermeneutyki w dotychczasowych ujęciach game studies
- II Zamieszkując wirtualne światy
- 1. Dwie gry o zamieszkiwaniu
- 2. Zamieszkiwanie i śmierć
- 3. Zamieszkiwanie wirtualnych światów jako teatr problem tożsamości narracyjnej
- 4. Teatralność gry a jej medialność
- 5. Cytowalność gestu a relacja z innym
- 6. Podsumowanie
- III Między mapą a terytorium: hermeneutyka przestrzeni gry wideo
- 1. Mapa a terytorium
- 2. Minimapy
- 3. Edytowanie map to edytowanie świata
- 4. Między mapą a terytorium
- I W stronÄ™ hermeneutyki gier komputerowych11
- Rozdział II Problematyka immersji
- 1. Immersja i emersja
- 2. Immersja a złudzenie trompe lil
- 3. Dialektyka immersji i emersji
- 4. Dialektyka immersji i emersji a wyobraźnia
- 5. Immersja a zwrot teatrologiczny
- 6. Immersja a dekonstytucja podmiotowości
- Rozdział III W magicznym kręgu utopii
- 1. W magicznym kręgu utopii
- 2. Magiczny krÄ…g w ogniu krytyki
- 3. Horyzonty magicznego kręgu
- 4. Horyzont między rzeczywistością a wirtualnością
- 5. Magiczny krÄ…g i mimesis
- 6. Magiczny krÄ…g: przemiana i zmiana
- 7. Magiczny krÄ…g: allotopia i utopia
- 8. Magiczny krÄ…g a teoria utopii Blocha
- 9. Magiczny krąg i IROS (Wyobrażeniowe Przekształcenie Społeczeństwa)487
- 10. Magiczny krÄ…g a dialektyka utopii i ideologii
- 11. Magiczny krÄ…g i pragnienie
- 12. Podsumowanie: w magicznym kręgu utopii
- Rozdział IV Interpretacje
- I Robotnicy i gracze
- 1. Mario robotnik na ratunek księżniczce
- 2. Grand Theft Auto gra Imperium
- 3. Robotnicy w grach strategicznych
- 4. Powrót proletariatu? Robotnicy w Dishonored
- II Wizje człowieka zadłużonego utopia i dług w grze BioShock Infinite
- 1. Dwie odmiany człowieka zadłużonego: Booker DeWitt i Zachary Hale Comstock
- 2. Brak alternatyw
- III SimCity: gdzie kończy się miasto?
- 1. SimCity utopia neoliberalna
- 2. SimCity koniec miasta
- 3. SimCity pamięć, proroctwo, odpowiedzialność731
- 4. SimCity miasto śmierci
- Zakończenie
- Abstract
- Bibliografia
- Książki i artykuły
- Encyklopedie oraz słowniki
- Ludografia (bibliografia wymienionych i analizowanych gier)
- Bibliografia wymienionych seriali i filmów
- Utwory muzyczne
- I Robotnicy i gracze