HTML5. Nieoficjalny podręcznik. Wydanie II - Helion
Tytuł oryginału: HTML5: The Missing Manual, Second Edition
TÅ‚umaczenie: Maksymilian Gutowski
ISBN: 978-83-246-9254-5
stron: 472, Format: ebook
Data wydania: 2014-09-29
Księgarnia: Helion
Cena książki: 57,75 zł (poprzednio: 77,00 zł)
Oszczędzasz: 25% (-19,25 zł)
Przewodnik po tajnikach HTML5!
HTML5 na dobre zadomowiÅ‚ siÄ™ w sieci. Z jego dobrodziejstw garÅ›ciami czerpiÄ… projektanci witryn — i zaskakujÄ… użytkowników coraz bardziej pomysÅ‚owymi aplikacjami. HTML5 zapewnia zaawansowanÄ… integracjÄ™ ze Å›rodowiskiem przeglÄ…darki internetowej, usÅ‚ugi geolokalizacyjne oraz doskonaÅ‚e wsparcie dla materiałów multimedialnych czy aplikacji offline. Jeszcze caÅ‚kiem niedawno nikt nie marzyÅ‚ o rzeczach, na jakie obecnie ten jÄ™zyk programowania pozwala twórcom stron!
Książka, którÄ… trzymasz w rÄ™kach, należy do cenionej serii „Nieoficjalny podrÄ™cznik”. Jej kolejne wydanie zostaÅ‚o poprawione, zaktualizowane i rozszerzone o mnóstwo nowych informacji. DziÄ™ki tej publikacji nie musisz odkrywać tajników HTML5 na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™. Liczne przykÅ‚ady oraz szczegółowe omówienie najróżniejszych zagadnieÅ„ sprawiÄ…, że w mig opanujesz niuanse tego jÄ™zyka. W trakcie lektury dowiesz siÄ™, jak wykorzystać nowy element canvas i jak bez trudu zlokalizować użytkownika, oraz zobaczysz, jak przechować kluczowe dane w bazie przeglÄ…darki. SiÄ™gnij po tÄ™ książkÄ™ i przekonaj siÄ™, jakie możliwoÅ›ci daje Ci HTML5!
HTML5 to:
- wsparcie dla plików multimedialnych
- usługi geolokalizacyjne
- wygodne przechowywanie danych
- aplikacje offline
- standard nowoczesnej sieci Internet
Poznaj możliwości HTML5 i zacznij korzystać z nich już dziś!
Osoby które kupowały "HTML5. Nieoficjalny podręcznik. Wydanie II", wybierały także:
- HTML5. Kurs video. Poziom pierwszy. Programowanie dla początkujących webmasterów 89,00 zł, (26,70 zł -70%)
- Tworzenie gier w języku HTML5 dla profesjonalistów. Wydanie II 67,42 zł, (20,90 zł -69%)
- HTML 5. Kurs video. Poziom drugi. Tworzenie profesjonalnych stron WWW 89,00 zł, (35,60 zł -60%)
- Sass od podstaw. Kurs video. Budowa kompleksowej strony w oparciu o metodologię BEM 47,93 zł, (22,05 zł -54%)
- HTML i CSS. Przewodnik dla pocz 69,00 zł, (34,50 zł -50%)
Spis treści
HTML5. Nieoficjalny podręcznik. Wydanie II eBook -- spis treści
Nieoficjalna czoÅ‚ówka (11)
Wstęp (15)
CZĘŚĆ I. NOWE OBLICZE JĘZYKA HTML (23)
Rozdział 1. Wprowadzenie do HTML5 (25)
- Historia HTML5 (25)
- XHTML 1.0: rygor ponad wszystko (26)
- XHTML 2: niespodziewana porażka (27)
- HTML5: reaktywacja (27)
- HTML: żywy język (29)
- Trzy pryncypia HTML5 (29)
- 1. Nie psuj sieci (30)
- 2. Brukuj ścieżki (30)
- 3. Bądź praktyczny (31)
- Rzut oka na składnię HTML5 (32)
- Element doctype a HTML5 (34)
- Kodowanie znaków (35)
- Język (35)
- Dodawanie arkusza stylów (36)
- Dołączanie JavaScriptu (36)
- Ostateczny produkt (37)
- Składnia HTML5 z bliska (38)
- Rozluźnione reguły (38)
- Walidacja HTML5 (39)
- Powrót XHTML-u (42)
- Rodzina znaczników HTML5 (43)
- Dodane elementy (43)
- Komponenty usunięte ze specyfikacji (43)
- Elementy zaadaptowane (45)
- Zmodyfikowane znaczniki (46)
- Elementy standaryzowane (47)
- Korzystanie z HTML5 już dziś (48)
- Ocenianie wsparcia ze strony przeglÄ…darek (50)
- Statystyki poziomu przyjęcia przeglądarek (51)
- Wykrywanie obsługi własności z aplikacją Modernizr (53)
- UzupeÅ‚nianie braków przy użyciu wypeÅ‚nienia (55)
RozdziaÅ‚ 2. Zastosowanie elementów semantycznych na stronie (59)
- WstÄ™p do elementów semantycznych (60)
- Modernizacja tradycyjnej strony HTML (61)
- Struktura strony w stylu klasycznym (62)
- Struktura strony w HTML5 (65)
- DoÅ‚Ä…czanie rysunków przy użyciu znacznika
(67) - Dodawanie ramki redaktorskiej - znacznik
(70)
- Elementy semantyczne a kompatybilność z przeglądarkami (71)
- Stylizacja elementów semantycznych (72)
- Zastosowanie HTML5 Shiv (72)
- Modernizr: rozwiÄ…zanie uniwersalne (73)
- Projektowanie strony z nowymi elementami semantycznymi (73)
- WiÄ™cej o nagÅ‚ówkach (74)
- Odnośniki i element
(76) - Więcej o sekcjach (79)
- Więcej o stopce (81)
- Wskazywanie treÅ›ci gÅ‚ównej przy użyciu elementu (83)
- System tworzenia konspektu strony w HTML5 (85)
- Jak zobaczyć konspekt? (85)
- Konspekt podstawowy (86)
- Komponenty sekcji (87)
- Problemy z tworzeniem konspektów (89)
Rozdział 3. Jeszcze bardziej wyrazisty kod (93)
- Elementy semantyczne raz jeszcze (94)
- Data, czas i znacznik (95)
- Obliczenia w JavaScripcie i element (96)
- Element i zaznaczanie tekstu (98)
- Inne standardy kodu semantycznego (99)
- ARIA (ang. Accessible Rich Internet Applications) (100)
- RDFa (ang. Resource Description Framework) (100)
- Mikroformaty (101)
- Mikrodane (102)
- Praktyczny przykład: modernizacja strony O mnie (105)
- Ekstrakcja danych semantycznych w przeglÄ…darce (109)
- Wykorzystanie metadanych przez wyszukiwarki (110)
- Fragmenty sformatowane przez Google (110)
- Lepsze wyniki wyszukiwania (111)
- Wyszukiwarka przepisów (114)
Rozdział 4. Udoskonalone formularze (119)
- Formularze (120)
- Modernizowanie tradycyjnego formularza HTML (121)
- Znak wodny - dodawanie wskazówek (124)
- Dobry punkt zaczepienia: właściwość focus (126)
- Walidacja: wykrywanie bÅ‚Ä™dów (127)
- Proces walidacji w HTML5 krok po kroku (127)
- Wyłączanie mechanizmu walidacji (129)
- Formatowanie kontrolek walidacyjnych (130)
- Walidacja wyrażeń regularnych (131)
- Własne reguły walidacji (132)
- Obsługa mechanizmu walidacji (133)
- Testowanie obsługi za pomocą skryptu Modernizr (134)
- Uzupełnianie kodu przy użyciu biblioteki HTML5Forms (135)
- Nowe typy znacznika input (137)
- Adresy e-mail (139)
- Adresy URL (140)
- Pola wyszukiwania (140)
- Telefon (140)
- Liczby (140)
- Suwak (141)
- Czas: daty i godziny (142)
- Kolor (144)
- Nowe elementy (144)
- Sugerowane odpowiedzi i element (144)
- Pasek stanu i miernik (146)
- Paski narzędzi i menu - znaczniki i
(149)
- Edytor HTML na stronie (149)
- Edytowanie zawartości za pomocą contentEditable (150)
- Edytowanie strony za pomocÄ… atrybutu designMode (152)
CZĘŚĆ II. FILMY, OBRAZKI I INNE CUDEŃKA (155)
Rozdział 5. Multimedia (157)
- Wideo dziÅ› (157)
- Wprowadzenie do audio i wideo w HTML5 (159)
- Wydobywanie dźwięku z elementu
(159) - Wczytywanie multimediów po zaÅ‚adowaniu strony (160)
- Automatyczne odtwarzanie (161)
- Zapętlone odtwarzanie (161)
- Znacznik
z szerszej perspektywy (161)
- Wydobywanie dźwięku z elementu
- Wprowadzenie do formatów multimediów w HTML5 (163)
- Więcej o formatach (164)
- ObsÅ‚uga multimediów w przeglÄ…darkach (165)
- Wiele formatów, czyli jak udobruchać każdÄ… przeglÄ…darkÄ™ (168)
- ObsÅ‚uga różnych formatów (169)
- Alternatywa - wtyczka Flasha (170)
- Sterowanie odtwarzaniem za pomocÄ… JavaScriptu (174)
- Dodawanie efektów dźwiÄ™kowych (174)
- Budowa wÅ‚asnego odtwarzacza filmów (177)
- Odtwarzacze JavaScript (180)
- Napisy i dostępność (181)
- Åšcieżki napisów i WebVTT (181)
- Dodawanie podpisów elementem (184)
- ObsÅ‚uga podpisów w przeglÄ…darkach (185)
Rozdział 6. CSS3 a wygląd strony (187)
- Używanie CSS3 już dziś (188)
- Strategia 1.: Wykorzystaj to, co możesz (188)
- Strategia 2.: Traktuj własności CSS3 jak usprawnienia (189)
- Strategia 3.: Dodanie awaryjnych mechanizmów za pomocÄ… Modernizra (190)
- Style właściwe dla konkretnych przeglądarek (192)
- Kontenery na błysk (194)
- Przezroczystość (195)
- ZaokrÄ…glane rogi (196)
- TÅ‚o (197)
- Cienie (199)
- Gradienty (200)
- Efekty przejścia (204)
- Przekształcanie koloru (204)
- Przejścia - teczka z pomysłami (206)
- Wywoływanie przejść w JavaScripcie (207)
- Transformaty (209)
- Przejścia wykorzystujące transformaty (212)
- Typografia w sieci (213)
- Formaty fontów (214)
- Font dla witryny (216)
- Pobieranie darmowych fontów z Font Squirrel (217)
- Przygotowanie fontu sieciowego (218)
- Korzystanie z fontów sieciowych Google (221)
- Wielokolumnowy tekst (223)
Rozdział 7. Projektowanie elastycznych witryn w CSS3 (227)
- Podstawy projektowania elastycznego (228)
- PÅ‚ynny layout (228)
- PÅ‚ynne obrazy (231)
- PÅ‚ynna typografia (233)
- Widok strony: obsługa layoutu na smartfonach (236)
- Dostosowywanie layoutu przy użyciu zapytań medialnych (237)
- Zapytania medialne (238)
- Utworzenie prostego zapytania medialnego (240)
- Layout przyjazny dla urządzeń mobilnych (241)
- Zapytania medialne - wyższa szkoła jazdy (245)
- ZastÄ™powanie caÅ‚ego arkusza stylów (246)
- Rozpoznawanie urządzeń mobilnych (246)
Rozdział 8. Podstawy rysowania na elemencie canvas (249)
- PÅ‚ótno - wprowadzenie (250)
- Linie proste (252)
- Ścieżki i figury (254)
- Krzywe (256)
- Transformaty (258)
- Przezroczystość (262)
- Kompozycje złożone (263)
- Tworzenie prostego programu graficznego (264)
- Przygotowanie narzędzi (265)
- Malowanie po pÅ‚ótnie (267)
- Zachowywanie pÅ‚ótna (268)
- PÅ‚ótno i kompatybilność z przeglÄ…darkami (271)
- Wypełnienie ExplorerCanvas (271)
- Wypełnienie FlashCanvas (272)
- Alternatywne pÅ‚ótna i wykrywanie obsÅ‚ugi (273)
RozdziaÅ‚ 9. WiÄ™cej o pÅ‚ótnie (275)
- Inne wÅ‚asnoÅ›ci pÅ‚ótna (275)
- Rysowanie obrazów (276)
- Wycinanie i zmienianie wielkości obrazu (277)
- Rysowanie tekstu (278)
- Cienie i inne ozdobniki (280)
- Dodawanie cieni (280)
- Wypełnianie figur deseniem (282)
- Wypełnianie figur gradientem (283)
- SkÅ‚adanie wszystkiego w caÅ‚ość: rysowanie wykresów (286)
- Interaktywne figury (291)
- Åšledzenie rysowanych elementów (291)
- WspóÅ‚rzÄ™dne i lokalizowanie trafieÅ„ (294)
- Animowanie pÅ‚ótna (297)
- Podstawowa animacja (297)
- Animowanie wielu obiektów (299)
- Praktyczny przykład: labirynt (303)
- Rysowanie labiryntu (304)
- Animowanie ikony (305)
- Lokalizowanie trafień a barwa pikseli (307)
CZĘŚĆ III. KONSTRUOWANIE APLIKACJI SIECIOWYCH PRZY UÅ»YCIU KOMPONENTÓW DESKTOPOWYCH (311)
Rozdział 10. Magazyn danych (313)
- Magazyn sieciowy - podstawy (314)
- Magazynowanie danych (315)
- Praktyczny przykład: zapisywanie stanu gry (317)
- Magazyn sieciowy a obsługa przeglądarek (319)
- Magazyn sieciowy - na głębszych wodach (319)
- Usuwanie wpisów (319)
- Listowanie wszystkich zachowanych wpisów (320)
- Zapisywanie liczb i dat (321)
- Zachowywanie obiektów (322)
- Reagowanie na zmiany w magazynie (323)
- Odczytywanie plików (325)
- Pobieranie pliku (326)
- Odczytywanie pliku tekstowego (326)
- ZastÄ™powanie standardowej kontrolki Å‚adowania plików (328)
- Odczytywanie wielu plików jednoczeÅ›nie (329)
- Odczytywanie pliku graficznego (329)
- File API i obsługa przeglądarek (332)
- IndexedDB: silnik bazy danych w przeglÄ…darce (333)
- Obiekt przechowujÄ…cy dane (335)
- Tworzenie bazy danych i Å‚Ä…czenie z niÄ… (336)
- Tworzenie zapisów w bazie danych (338)
- PrzeglÄ…danie wszystkich zapisów tablicy (340)
- Przeszukiwanie pojedynczego zapisu tablicy (342)
- Usunięcie zapisu (343)
- Obsługa IndexedDB w przeglądarkach (344)
Rozdział 11. Aplikacje sieciowe z trybem offline (345)
- Cache'owanie plików (346)
- Tworzenie manifestu (347)
- Korzystanie z manifestu (349)
- Przenoszenie manifestu na serwer (349)
- Uaktualnianie manifestu (352)
- Obsługa w przeglądarkach aplikacji w trybie offline (355)
- Praktyczne techniki cache'owania (356)
- Uzyskiwanie dostÄ™pu do cache'owanych plików (356)
- Tryb awaryjny (357)
- Sprawdzanie stanu połączenia (359)
- Wykrywanie uaktualniania przy użyciu JavaScriptu (360)
Rozdział 12. Komunikacja z serwerem sieciowym (365)
- Wysyłanie wiadomości na serwer (366)
- Obiekt XMLHttpRequest (366)
- Wysyłanie zapytań na serwer (367)
- Pobieranie nowych treści (371)
- Zdarzenia przesyłane na serwer (375)
- Format wiadomości (376)
- Wysyłanie wiadomości za pomocą skryptu serwera (377)
- Przetwarzanie wiadomości na stronie (379)
- Polling a zdarzenia po stronie serwera (380)
- Technologia WebSocket (382)
- Serwer WebSocketów (383)
- Prosty klient w technologii WebSocket (384)
- Przykłady technologii WebSocket w sieci (385)
Rozdział 13. Geolokalizacja, obiekt pracownika i zarządzanie historią (389)
- Geolokalizacja (390)
- Jak działa geolokalizacja? (390)
- Odnajdywanie wspóÅ‚rzÄ™dnych użytkownika (392)
- Usuwanie bÅ‚Ä™dów (394)
- Ustawienia geolokalizacji (396)
- Generowanie mapy (397)
- Monitorowanie ruchu użytkownika (399)
- Obsługa geolokalizacji w przeglądarkach (400)
- Obiekt pracownika (401)
- Czasochłonne zadanie (401)
- Wykonywanie zadań w tle (404)
- ObsÅ‚uga bÅ‚Ä™dów pracownika (407)
- Anulowanie zadania uruchomionego w tle (407)
- Przekazywanie bardziej złożonych wiadomości (407)
- ObsÅ‚uga pracowników w przeglÄ…darkach (410)
- ZarzÄ…dzanie historiÄ… (411)
- Kwestia URL (411)
- Dawne rozwiÄ…zanie: znak kratki i adres URL (412)
- RozwiÄ…zanie HTML5: historia sesji (413)
- Historia sesji i kompatybilność (417)
DODATKI (419)
Dodatek A. Podstawy CSS (421)
- ZaÅ‚Ä…czanie stylów do stron (421)
- Anatomia arkusza stylów (422)
- Własności CSS (423)
- Formatowanie elementów przy użyciu klas (423)
- Komentarze w arkuszach stylów (425)
- OdrobinÄ™ bardziej zaawansowane arkusze stylów (425)
- Konstruowanie struktury strony przy użyciu elementu (425)
- Wiele selektorów (426)
- Selektory kontekstowe (427)
- Selektor identyfikatora (428)
- Selektory pseudoklas (428)
- Selektory atrybutów (429)
- Konstruowanie struktury strony przy użyciu elementu
- Wycieczka po stylach (430)
Dodatek B. JavaScript - mózg nowoczesnej witryny (435)
- W jaki sposób witryny korzystajÄ… z JavaScriptu? (436)
- Zagnieżdżanie kodu w dokumencie HTML (436)
- Używanie funkcji (437)
- Przenoszenie kodu JavaScript do oddzielnego pliku (439)
- Odpowiadanie na zdarzenia (440)
- Podstawy składni języka (441)
- Zmienne (441)
- Wartość null (443)
- Zakres zmiennych (443)
- Typy danych (444)
- Operacje (444)
- Instrukcje warunkowe (446)
- Pętle (447)
- Tablice (448)
- Funkcje - otrzymywanie i zwracanie danych (449)
- Obiekty (450)
- Literały obiektu (451)
- Interakcja ze stronÄ… (452)
- Manipulowanie elementem (453)
- Dynamiczne Å‚Ä…czenie ze zdarzeniem (454)
- Zdarzenia wplatane (457)
Skorowidz (459)