DevOps dla bystrzak - Helion

Tytuł oryginału: DevOps For Dummies
Tłumaczenie: Anna Zawi
ISBN: 978-83-8322-270-7
stron: 328, Format: ebook
Data wydania: 2023-05-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 43,45 zł (poprzednio: 77,59 zł)
Oszczędzasz: 44% (-34,14 zł)
Osoby które kupowały "DevOps dla bystrzak", wybierały także:
- Matematyka a programowanie. Kurs video. Od pojęcia liczby po płaszczyznę zespoloną w Pythonie 147,78 zł, (39,90 zł -73%)
- F# 4.0 dla zaawansowanych. Wydanie IV 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie 65,31 zł, (20,90 zł -68%)
- GameMaker. Kurs video. Kompleksowy przewodnik tworzenia gier platformowych 154,58 zł, (55,65 zł -64%)
- Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie 39,21 zł, (14,90 zł -62%)
Spis treści
DevOps dla bystrzaków eBook -- spis treści
O autorce
Dedykacja
Podziękowania
Przedmowa
Wstęp
- O tej książce
- Niezbyt rozsądne założenia
- Ikony wykorzystane w książce
- Co dalej?
Część 1: Czym jest DevOps
Rozdział 1: Wprowadzenie do DevOps
- Czym jest DevOps?       - DevOps wyewoluował z Agile'a
- DevOps skupia się na ludziach
- U podstaw DevOps leży kultura firmy
- Uczysz się, obserwując swój proces i zbierając dane
- Przekonanie jest kluczem do przyjęcia DevOps
- Małe, przyrostowe zmiany są bezcenne
 
- Korzyści płynące z DevOps       - Model CALMS
- Rozwiązywanie problemu sprzecznych interesów
 
Rozdział 2: Projektowanie własnej organizacji
- Ocena stanu zdrowia kultury
- Wprowadzenie DevOps
- Ustalanie wartości DevOps       - Zachęcaj do pracy zespołowej
- Redukuj strukturę silosową
- Stosuj myślenie systemowe
- Przyjmuj porażki
- Przede wszystkim komunikacja!
- Przyjmuj informację zwrotną
- Automatyzuj procesy (w razie potrzeby)
 
- Modelowanie kultury organizacyjnej       - Unikanie najgorszych elementów kultury świata technologii
- Tworzenie własnej wizji
 
- Zachęcanie do wyznawania swoich wartości       - Oceny
- Nagrody
 
Rozdział 3: Identyfikacja obszarów marnotrawstwa
- Na czym polega siedem rodzajów marnotrawstwa?       - Niepotrzebny proces
- Czekanie
- Zbędny ruch
- Koszty wad
- Nadprodukcja
- Transport
- Nadmierne zapasy
- Zrozumienie pojęcia marnotrawstwa w DevOps
 
- Usuwanie marnotrawstwa       - Odkrywanie wąskich gardeł
- Skoncentruj się na wpływie
 
Rozdział 4: Przekonanie współpracowników do wypróbowania DevOps
- Lęk przed zmianą
- Przekonanie otoczenia do przejścia na DevOps       - Zdobycie wsparcia kadry kierowniczej
- Wywołanie narastającej fali zmian w grupie inżynierskiej
- Zarządzanie menedżerami średniego szczebla
- Przekonywanie uparciuchów
 
- Zrozumienie krzywej akceptacji       - Popychanie w kierunku zmian
- Reagowanie na głosy sprzeciwu
- Poruszanie się nad przepaścią
- Pytanie "dlaczego?"
 
Rozdział 5: Przeprowadzenie pomiaru Twojej organizacji
- Mierzenie swoich postępów       - Aspekty ilościowe w DevOps
- Gromadzenie danych
- Opracowanie wewnętrznych studiów przypadku
 
Część 2: Stworzenie potoku
Rozdział 6: Przyjęcie nowego cyklu życia rozwoju oprogramowania
- Zaproszenie wszystkich do stołu
- Zmiana procesów: od linii do cyklu
- Przesunięcie eksploatacji "w lewo": myślenie o infrastrukturze       - Przesunięcie "w lewo" również wdrożeń
- Naśladowanie produkcji poprzez środowisko testowe
 
Rozdział 7: Planowanie z wyprzedzeniem
- Wyjście poza model Agile
- Wyzwania związane z prognozowaniem       - Identyfikacja wyzwań i ograniczeń projektowych
 
- Gromadzenie wymagań
- Projektowanie MVP       - Odkrycie problemu, który ma zostać rozwiązany za sprawą Twojego MVP
- Identyfikacja klienta
- Obserwacja konkurencji
- Ustalanie priorytetów w zakresie funkcji
- Projektowanie doświadczeń użytkownika
- Testowanie hipotezy
- Beta czy nie beta?
 
- Określenie klienta przez zaprojektowanie persony       - Co to jest persona?
- Projektowanie persony
 
Rozdział 8: Projektowanie funkcji z perspektywy DevOps
- Praca nad projektem
- Projektowanie pod kątem DevOps       - Projektowanie oprogramowania na potrzeby zmian
- Ciągłe ulepszanie oprogramowania
- Dokumentowanie oprogramowania
 
- Tworzenie architektury kodu pod kątem sześciu zdolności DevOps       - Łatwość utrzymania
- Skalowalność
- Bezpieczeństwo
- Użyteczność
- Niezawodność
- Elastyczność
 
- Dokumentowanie decyzji projektowych
- Unikanie pułapek architektonicznych
Rozdział 9: Tworzenie kodu
- Komunikowanie się na temat kodu
- Inżynieria w zakresie błędów
- Pisanie kodu łatwego w utrzymaniu       - Testowanie kodu
- Debugowanie kodu
- Kod logowania
- Pisanie niezmiennego kodu
- Tworzenie czytelnego kodu
 
- Wzorce programowania       - Programowanie obiektowe
- Programowanie funkcyjne
 
- Wybór języka
- Unikanie antywzorców
- Rozwój w kierunku DevOps       - Pisanie czystego kodu
- Zrozumienie biznesu
- Słuchanie innych
- Skupianie się na właściwych rzeczach
- Pogodzenie się z brakiem komfortu
 
- Ustanowienie dobrych praktyk       - Organizowanie kodu źródłowego
- Pisanie testów
- Dokumentowanie funkcji
- Przeglądanie kodu przez współpracowników
 
Rozdział 10: Automatyzacja testów przed wydaniem
- Testowanie nie jest opcjonalne
- Automatyzacja testów
- Testowanie w różnych środowiskach       - Środowisko lokalne
- Środowisko deweloperskie
- Środowisko badawcze
- Środowisko testowe imitujące produkcyjne
- Środowisko produkcyjne
 
- Wyjście poza testy jednostkowe       - Testy jednostkowe: To żyje!
- Testy integracyjne: Czy wszystkie elementy współpracują ze sobą?
- Testy regresji: Czy po zmianach kod zachowuje się tak samo?
- Testy wizualne: Czy wszystko wygląda tak samo?
- Testy wydajności
 
- Ciągłe testowanie
Rozdział 11: Wdrażanie produktu
- Wydanie kodu
- Ciągła integracja i dostarczanie       - Korzyści płynące z CI/CD
- Wdrażanie CI/CD
 
- Zarządzanie wdrożeniami       - Właściwa automatyzacja
- Wersjonowanie
 
- Łagodzenie skutków niepowodzeń       - Wycofanie zmian
- Naprawa bez cofania zmian
 
- Demokratyzacja wdrożeń
- Wybór stylu wdrażania       - Blue-green: nie tylko kolor jezior
- Kanarek Schrödingera: wdrożenie nie umarło (a może jednak?)
- Stopniowe wdrażanie zmian
- Przełączanie za pomocą flag funkcji
 
- Monitorowanie systemów       - Rozumienie telemetrii
- Zapis zachowania
- SLA, SLI oraz SLO
 
Cześć 3: Łączenie cyklu w całość
Rozdział 12: Wdrażanie szybkiej iteracji
- Nadawanie priorytetów temu, co ważne       - Ważne i pilne
- Ważne, niepilne
- Pilne, mało ważne
- Ani ważne, ani pilne
 
- Zwiększanie prędkości
- Poprawa wydajności      - Wyeliminowanie doskonałości
- Projektowanie małych zespołów
- Śledzenie swojej pracy
- Zmniejszenie tarcia
- Dostosowanie alertów do możliwości poznawczych ludzi
 
Rozdział 13: Tworzenie pętli informacji zwrotnej w kontekście klienta
- Tworzenie procesu przekazywania informacji zwrotnych przez klientów
- Tworzenie pętli informacji zwrotnej       - Przyjmuj
- Analizuj
- Komunikuj
- Zmieniaj
 
- Zbieranie informacji zwrotnej       - Badania satysfakcji
- Studia przypadku
- "Dogfooding", czyli wypróbuj to na własnej skórze
 
- Prośba o ciągłą informację zwrotną       - Net promoter score (NPS)
- Odnalezienie rytmu
 
Rozdział 14: DevOps nie jest zespołem (wyjąwszy sytuacje, kiedy jest)
- Tworzenie zespołów DevOps      - Zharmonizowanie zespołów funkcjonalnych
- Wyznaczanie do DevOps oddzielnego zespołu
- Tworzenie wielofunkcyjnych zespołów produktowych
 
- Przeprowadzanie szybkich (ale nie zbyt szybkich) rozmów kwalifikacyjnych
- Podjęcie decyzji o wyborze nazwy stanowiska
- Rekrutacja nigdy się nie kończy       - Znalezienie właściwych ludzi
- Przekazanie wspaniałych kandydatów
 
- Ocena zdolności technicznych      - Powrót do białej tablicy
- Oferowanie testów domowych
- Przegląd kodu
 
- Szybkie zwalnianie       - Arogancki palant
- Męczennik
- Niewydolny pracownik
 
Rozdział 15: Wzmocnienie pozycji inżynierów
- Skalowanie zespołów inżynierskich za pomocą metodyki DevOps       - Trzy etapy przedsiębiorstwa
 
- Motywowanie inżynierów       - Badania nad motywacją
- Motywacja do podejścia DevOps
- Niepoleganie na nagrodach zewnętrznych
- Autonomia
- Mistrzostwo
- Poczucie sensu
- Spraw, żeby praca była przyjemna
- Umożliwienie ludziom wyboru zespołu
 
- Pomiar motywacji
Część 4: Kaizen w praktyce jako sztuka ciągłego doskonalenia
Rozdział 16: Produktywne podejście do niepowodzeń
- Szybkie porażki w świecie technologii       - Bezpieczna porażka
- Kontrola awarii
- Akceptowanie błędu ludzkiego (i wyeliminowanie poczucia winy)
 
- Ponoszenie porażek we właściwy sposób       - Utrzymanie postawy ukierunkowanej na rozwój
- Tworzenie przestrzeni wolności do ponoszenia porażek
 
Rozdział 17: Przygotowanie się na incydenty
- Walka z "błędem człowieka" za pomocą automatyzacji       - Skoncentrowanie się na systemach: realistyczna automatyzacja
- Używanie narzędzi do automatyzacji w celu uniknięcia problemów z integracją kodu
- Obsługiwanie wdrożeń i infrastruktury
- Ograniczanie nadmiernego projektowania
 
- Naprzemienne dyżury pod telefonem na ludzkich zasadach       - Kiedy dyżury stają się nieludzkie
- Ludzkie oczekiwania względem dyżurów
 
- Zarządzanie incydentami       - Uczynienie konsekwentności celem
- Przyjęcie standardowych procesów
- Ustalenie realistycznego budżetu
- Ułatwienie reagowania na incydenty
- Reagowanie na nieplanowane zakłócenia
 
- Empiryczny pomiar postępu      - Średni czas naprawy (MTTR)
- Średni czas między awariami (MTBF)
- Koszt przypadający na incydent (CPI)
 
Rozdział 18: Przeprowadzanie przeglądów po incydencie
- Wyjście poza analizę przyczyn źródłowych
- Przechodzenie przez incydent
- Wnioski z przeglądów       - Zaplanuj to natychmiast
- Zaangażowanie wszystkich pracowników
- Brak kozłów ofiarnych
- Przegląd osi czasu
- Zadawanie trudnych pytań
- Uznanie efektu pewności wstecznej
- Sporządzanie notatek
- Tworzenie planu
 
Część 5: Narzędzia do praktykowania DevOps
Rozdział 19: Przyjęcie nowych narzędzi
- Integracja z otwartym oprogramowaniem       - Otwarcie się na innowacje w ramach społeczności
- Licencjonowanie otwartego oprogramowania
- Decyzja o wyborze otwartego oprogramowania
 
- Przejście na inne języki       - Kompilowanie i interpretowanie języków
- Paralelizacja i wielowątkowość
- Programowanie funkcjonalne
- Zarządzanie pamięcią
- Roztropne wybieranie języków
 
Rozdział 20: Zarządzanie rozproszonymi systemami
- Praca z monolitami i mikrousługami       - Stosowanie architektury monolitycznej na wczesnym etapie projektu
- Ewoluowanie w kierunku mikrousług
 
- Projektowanie świetnych interfejsów API       - Co znajduje się w API
- Koncentracja na spójnym projekcie
 
- Kontenery: oferują znacznie więcej niż maszyny wirtualne       - Zrozumienie kontenerów i obrazów
- Wdrażanie mikrousług do kontenerów
- Porównanie orkiestratorów: harmonizacja ula
- Konfiguracja kontenerów
- Monitorowanie kontenerów: utrzymuj je przy życiu, dopóki ich nie zabijesz
- Zabezpieczanie kontenerów: te skrzynki potrzebują zamka
 
Rozdział 21: Migracja do chmury
- Automatyzacja DevOps w chmurze       - Przeniesienie kultury DevOps do chmury
- Uczenie się przez przyjęcie
- Korzyści z usług w chmurze
 
- Cumulus, cirrus i stal: rodzaje chmur       - Chmura publiczna
- Chmura prywatna
- Chmura hybrydowa
 
- Chmura jako usługa       - Infrastruktura jako usługa
- Platforma jako usługa
- Oprogramowanie jako usługa
 
- Wybór najlepszego dostawcy usług w chmurze       - Amazon Web Services (AWS)
- Microsoft Azure
- Google Cloud Platform (GCP)
 
- Znajdowanie narzędzi i usług w chmurze
Część 6: Dekalogi
Rozdział 22: Dziesięć (plus) powodów, dla których DevOps ma znaczenie
- Akceptacja ciągłych zmian
- Przyjęcie chmury
- Zatrudnianie najlepszych
- Utrzymanie konkurencyjności
- Rozwiązywanie ludzkich problemów
- Stawianie wyzwań przed pracownikami
- Niwelowanie różnic
- Ponoszenie porażki z wdziękiem
- Ciągłe doskonalenie
- Automatyzacja trudu
- Przyspieszenie dostawy
Rozdział 23: Dziesięć największych pułapek DevOps
- Nadanie kulturze niższego priorytetu
- Pozostawienie innych w tyle
- Zapominanie o dopasowaniu zachęt
- Siedzenie cicho
- Zapominanie o pomiarach
- Mikrozarządzanie
- Zbyt wiele zmian w zbyt krótkim czasie
- Zły wybór narzędzi
- Strach przed porażką
- Bycie zbyt rygorystycznym







