DevOps dla bystrzak - Helion
Tytuł oryginału: DevOps For Dummies
Tłumaczenie: Anna Zawi
ISBN: 978-83-8322-270-7
stron: 328, Format: ebook
Data wydania: 2023-05-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 39,50 zł (poprzednio: 79,00 zł)
Oszczędzasz: 50% (-39,50 zł)
Osoby które kupowały "DevOps dla bystrzak", wybierały także:
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagro 67,89 zł, (12,90 zł -81%)
- Poradnik design thinking - czyli jak wykorzysta 49,62 zł, (12,90 zł -74%)
- Kosymulacja. Elastyczne projektowanie i symulacja wielodomenowa 38,39 zł, (11,90 zł -69%)
- F# 4.0 dla zaawansowanych. Wydanie IV 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie 65,31 zł, (20,90 zł -68%)
Spis treści
DevOps dla bystrzaków eBook -- spis treści
O autorce
Dedykacja
Podziękowania
Przedmowa
Wstęp
- O tej książce
- Niezbyt rozsądne założenia
- Ikony wykorzystane w książce
- Co dalej?
Część 1: Czym jest DevOps
Rozdział 1: Wprowadzenie do DevOps
- Czym jest DevOps?
- DevOps wyewoluował z Agile'a
- DevOps skupia się na ludziach
- U podstaw DevOps leży kultura firmy
- Uczysz się, obserwując swój proces i zbierając dane
- Przekonanie jest kluczem do przyjęcia DevOps
- Małe, przyrostowe zmiany są bezcenne
- Korzyści płynące z DevOps
- Model CALMS
- Rozwiązywanie problemu sprzecznych interesów
Rozdział 2: Projektowanie własnej organizacji
- Ocena stanu zdrowia kultury
- Wprowadzenie DevOps
- Ustalanie wartości DevOps
- Zachęcaj do pracy zespołowej
- Redukuj strukturę silosową
- Stosuj myślenie systemowe
- Przyjmuj porażki
- Przede wszystkim komunikacja!
- Przyjmuj informację zwrotną
- Automatyzuj procesy (w razie potrzeby)
- Modelowanie kultury organizacyjnej
- Unikanie najgorszych elementów kultury świata technologii
- Tworzenie własnej wizji
- Zachęcanie do wyznawania swoich wartości
- Oceny
- Nagrody
Rozdział 3: Identyfikacja obszarów marnotrawstwa
- Na czym polega siedem rodzajów marnotrawstwa?
- Niepotrzebny proces
- Czekanie
- Zbędny ruch
- Koszty wad
- Nadprodukcja
- Transport
- Nadmierne zapasy
- Zrozumienie pojęcia marnotrawstwa w DevOps
- Usuwanie marnotrawstwa
- Odkrywanie wąskich gardeł
- Skoncentruj się na wpływie
Rozdział 4: Przekonanie współpracowników do wypróbowania DevOps
- Lęk przed zmianą
- Przekonanie otoczenia do przejścia na DevOps
- Zdobycie wsparcia kadry kierowniczej
- Wywołanie narastającej fali zmian w grupie inżynierskiej
- Zarządzanie menedżerami średniego szczebla
- Przekonywanie uparciuchów
- Zrozumienie krzywej akceptacji
- Popychanie w kierunku zmian
- Reagowanie na głosy sprzeciwu
- Poruszanie się nad przepaścią
- Pytanie "dlaczego?"
Rozdział 5: Przeprowadzenie pomiaru Twojej organizacji
- Mierzenie swoich postępów
- Aspekty ilościowe w DevOps
- Gromadzenie danych
- Opracowanie wewnętrznych studiów przypadku
Część 2: Stworzenie potoku
Rozdział 6: Przyjęcie nowego cyklu życia rozwoju oprogramowania
- Zaproszenie wszystkich do stołu
- Zmiana procesów: od linii do cyklu
- Przesunięcie eksploatacji "w lewo": myślenie o infrastrukturze
- Przesunięcie "w lewo" również wdrożeń
- Naśladowanie produkcji poprzez środowisko testowe
Rozdział 7: Planowanie z wyprzedzeniem
- Wyjście poza model Agile
- Wyzwania związane z prognozowaniem
- Identyfikacja wyzwań i ograniczeń projektowych
- Gromadzenie wymagań
- Projektowanie MVP
- Odkrycie problemu, który ma zostać rozwiązany za sprawą Twojego MVP
- Identyfikacja klienta
- Obserwacja konkurencji
- Ustalanie priorytetów w zakresie funkcji
- Projektowanie doświadczeń użytkownika
- Testowanie hipotezy
- Beta czy nie beta?
- Określenie klienta przez zaprojektowanie persony
- Co to jest persona?
- Projektowanie persony
Rozdział 8: Projektowanie funkcji z perspektywy DevOps
- Praca nad projektem
- Projektowanie pod kątem DevOps
- Projektowanie oprogramowania na potrzeby zmian
- Ciągłe ulepszanie oprogramowania
- Dokumentowanie oprogramowania
- Tworzenie architektury kodu pod kątem sześciu zdolności DevOps
- Łatwość utrzymania
- Skalowalność
- Bezpieczeństwo
- Użyteczność
- Niezawodność
- Elastyczność
- Dokumentowanie decyzji projektowych
- Unikanie pułapek architektonicznych
Rozdział 9: Tworzenie kodu
- Komunikowanie się na temat kodu
- Inżynieria w zakresie błędów
- Pisanie kodu łatwego w utrzymaniu
- Testowanie kodu
- Debugowanie kodu
- Kod logowania
- Pisanie niezmiennego kodu
- Tworzenie czytelnego kodu
- Wzorce programowania
- Programowanie obiektowe
- Programowanie funkcyjne
- Wybór języka
- Unikanie antywzorców
- Rozwój w kierunku DevOps
- Pisanie czystego kodu
- Zrozumienie biznesu
- Słuchanie innych
- Skupianie się na właściwych rzeczach
- Pogodzenie się z brakiem komfortu
- Ustanowienie dobrych praktyk
- Organizowanie kodu źródłowego
- Pisanie testów
- Dokumentowanie funkcji
- Przeglądanie kodu przez współpracowników
Rozdział 10: Automatyzacja testów przed wydaniem
- Testowanie nie jest opcjonalne
- Automatyzacja testów
- Testowanie w różnych środowiskach
- Środowisko lokalne
- Środowisko deweloperskie
- Środowisko badawcze
- Środowisko testowe imitujące produkcyjne
- Środowisko produkcyjne
- Wyjście poza testy jednostkowe
- Testy jednostkowe: To żyje!
- Testy integracyjne: Czy wszystkie elementy współpracują ze sobą?
- Testy regresji: Czy po zmianach kod zachowuje się tak samo?
- Testy wizualne: Czy wszystko wygląda tak samo?
- Testy wydajności
- Ciągłe testowanie
Rozdział 11: Wdrażanie produktu
- Wydanie kodu
- Ciągła integracja i dostarczanie
- Korzyści płynące z CI/CD
- Wdrażanie CI/CD
- Zarządzanie wdrożeniami
- Właściwa automatyzacja
- Wersjonowanie
- Łagodzenie skutków niepowodzeń
- Wycofanie zmian
- Naprawa bez cofania zmian
- Demokratyzacja wdrożeń
- Wybór stylu wdrażania
- Blue-green: nie tylko kolor jezior
- Kanarek Schrödingera: wdrożenie nie umarło (a może jednak?)
- Stopniowe wdrażanie zmian
- Przełączanie za pomocą flag funkcji
- Monitorowanie systemów
- Rozumienie telemetrii
- Zapis zachowania
- SLA, SLI oraz SLO
Cześć 3: Łączenie cyklu w całość
Rozdział 12: Wdrażanie szybkiej iteracji
- Nadawanie priorytetów temu, co ważne
- Ważne i pilne
- Ważne, niepilne
- Pilne, mało ważne
- Ani ważne, ani pilne
- Zwiększanie prędkości
- Poprawa wydajności
- Wyeliminowanie doskonałości
- Projektowanie małych zespołów
- Śledzenie swojej pracy
- Zmniejszenie tarcia
- Dostosowanie alertów do możliwości poznawczych ludzi
Rozdział 13: Tworzenie pętli informacji zwrotnej w kontekście klienta
- Tworzenie procesu przekazywania informacji zwrotnych przez klientów
- Tworzenie pętli informacji zwrotnej
- Przyjmuj
- Analizuj
- Komunikuj
- Zmieniaj
- Zbieranie informacji zwrotnej
- Badania satysfakcji
- Studia przypadku
- "Dogfooding", czyli wypróbuj to na własnej skórze
- Prośba o ciągłą informację zwrotną
- Net promoter score (NPS)
- Odnalezienie rytmu
Rozdział 14: DevOps nie jest zespołem (wyjąwszy sytuacje, kiedy jest)
- Tworzenie zespołów DevOps
- Zharmonizowanie zespołów funkcjonalnych
- Wyznaczanie do DevOps oddzielnego zespołu
- Tworzenie wielofunkcyjnych zespołów produktowych
- Przeprowadzanie szybkich (ale nie zbyt szybkich) rozmów kwalifikacyjnych
- Podjęcie decyzji o wyborze nazwy stanowiska
- Rekrutacja nigdy się nie kończy
- Znalezienie właściwych ludzi
- Przekazanie wspaniałych kandydatów
- Ocena zdolności technicznych
- Powrót do białej tablicy
- Oferowanie testów domowych
- Przegląd kodu
- Szybkie zwalnianie
- Arogancki palant
- Męczennik
- Niewydolny pracownik
Rozdział 15: Wzmocnienie pozycji inżynierów
- Skalowanie zespołów inżynierskich za pomocą metodyki DevOps
- Trzy etapy przedsiębiorstwa
- Motywowanie inżynierów
- Badania nad motywacją
- Motywacja do podejścia DevOps
- Niepoleganie na nagrodach zewnętrznych
- Autonomia
- Mistrzostwo
- Poczucie sensu
- Spraw, żeby praca była przyjemna
- Umożliwienie ludziom wyboru zespołu
- Pomiar motywacji
Część 4: Kaizen w praktyce jako sztuka ciągłego doskonalenia
Rozdział 16: Produktywne podejście do niepowodzeń
- Szybkie porażki w świecie technologii
- Bezpieczna porażka
- Kontrola awarii
- Akceptowanie błędu ludzkiego (i wyeliminowanie poczucia winy)
- Ponoszenie porażek we właściwy sposób
- Utrzymanie postawy ukierunkowanej na rozwój
- Tworzenie przestrzeni wolności do ponoszenia porażek
Rozdział 17: Przygotowanie się na incydenty
- Walka z "błędem człowieka" za pomocą automatyzacji
- Skoncentrowanie się na systemach: realistyczna automatyzacja
- Używanie narzędzi do automatyzacji w celu uniknięcia problemów z integracją kodu
- Obsługiwanie wdrożeń i infrastruktury
- Ograniczanie nadmiernego projektowania
- Naprzemienne dyżury pod telefonem na ludzkich zasadach
- Kiedy dyżury stają się nieludzkie
- Ludzkie oczekiwania względem dyżurów
- Zarządzanie incydentami
- Uczynienie konsekwentności celem
- Przyjęcie standardowych procesów
- Ustalenie realistycznego budżetu
- Ułatwienie reagowania na incydenty
- Reagowanie na nieplanowane zakłócenia
- Empiryczny pomiar postępu
- Średni czas naprawy (MTTR)
- Średni czas między awariami (MTBF)
- Koszt przypadający na incydent (CPI)
Rozdział 18: Przeprowadzanie przeglądów po incydencie
- Wyjście poza analizę przyczyn źródłowych
- Przechodzenie przez incydent
- Wnioski z przeglądów
- Zaplanuj to natychmiast
- Zaangażowanie wszystkich pracowników
- Brak kozłów ofiarnych
- Przegląd osi czasu
- Zadawanie trudnych pytań
- Uznanie efektu pewności wstecznej
- Sporządzanie notatek
- Tworzenie planu
Część 5: Narzędzia do praktykowania DevOps
Rozdział 19: Przyjęcie nowych narzędzi
- Integracja z otwartym oprogramowaniem
- Otwarcie się na innowacje w ramach społeczności
- Licencjonowanie otwartego oprogramowania
- Decyzja o wyborze otwartego oprogramowania
- Przejście na inne języki
- Kompilowanie i interpretowanie języków
- Paralelizacja i wielowątkowość
- Programowanie funkcjonalne
- Zarządzanie pamięcią
- Roztropne wybieranie języków
Rozdział 20: Zarządzanie rozproszonymi systemami
- Praca z monolitami i mikrousługami
- Stosowanie architektury monolitycznej na wczesnym etapie projektu
- Ewoluowanie w kierunku mikrousług
- Projektowanie świetnych interfejsów API
- Co znajduje się w API
- Koncentracja na spójnym projekcie
- Kontenery: oferują znacznie więcej niż maszyny wirtualne
- Zrozumienie kontenerów i obrazów
- Wdrażanie mikrousług do kontenerów
- Porównanie orkiestratorów: harmonizacja ula
- Konfiguracja kontenerów
- Monitorowanie kontenerów: utrzymuj je przy życiu, dopóki ich nie zabijesz
- Zabezpieczanie kontenerów: te skrzynki potrzebują zamka
Rozdział 21: Migracja do chmury
- Automatyzacja DevOps w chmurze
- Przeniesienie kultury DevOps do chmury
- Uczenie się przez przyjęcie
- Korzyści z usług w chmurze
- Cumulus, cirrus i stal: rodzaje chmur
- Chmura publiczna
- Chmura prywatna
- Chmura hybrydowa
- Chmura jako usługa
- Infrastruktura jako usługa
- Platforma jako usługa
- Oprogramowanie jako usługa
- Wybór najlepszego dostawcy usług w chmurze
- Amazon Web Services (AWS)
- Microsoft Azure
- Google Cloud Platform (GCP)
- Znajdowanie narzędzi i usług w chmurze
Część 6: Dekalogi
Rozdział 22: Dziesięć (plus) powodów, dla których DevOps ma znaczenie
- Akceptacja ciągłych zmian
- Przyjęcie chmury
- Zatrudnianie najlepszych
- Utrzymanie konkurencyjności
- Rozwiązywanie ludzkich problemów
- Stawianie wyzwań przed pracownikami
- Niwelowanie różnic
- Ponoszenie porażki z wdziękiem
- Ciągłe doskonalenie
- Automatyzacja trudu
- Przyspieszenie dostawy
Rozdział 23: Dziesięć największych pułapek DevOps
- Nadanie kulturze niższego priorytetu
- Pozostawienie innych w tyle
- Zapominanie o dopasowaniu zachęt
- Siedzenie cicho
- Zapominanie o pomiarach
- Mikrozarządzanie
- Zbyt wiele zmian w zbyt krótkim czasie
- Zły wybór narzędzi
- Strach przed porażką
- Bycie zbyt rygorystycznym