reklama - zainteresowany?

Delphi 2 - Helion

Delphi 2
Autor: Dan Osier, Steve Grobman, Steve Batson
Tytuł oryginału: Teach yourself Delphi in 21 Days
Tłumaczenie: Adam Bochenek
ISBN: 83-86718-21-8
stron: 568, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2011-09-14
Księgarnia: Helion

Cena książki: 55,00 zł

Dodaj do koszyka Delphi 2

Tagi: Delphi - Programowanie

Zaprojektuj i napisz prawdziwą 32-bitową aplikację dla Windows 95 i Windows NT!

  • poznaj IDE, język Object Pascal, menedżera projektu, GUI,
  • zastosuj w praktyce programowanie obiektowe i programowanie sterowane zdarzeniami
  • wykorzystaj VCL, SQL, OLE, DLL, ReportSmith,
  • opanuj technologię klient/serwer,
  • zapoznaj się z lokalnym serwerem Interbase,
  • nie zapomnij o obsłudze wyjątków,
  • napisz aplikacje wielowątkowe,
  • zaprojektuj własny komponent - potęga Delphi to właśnie komponenty!
Już nadszedł czas na nowoczesne narzędzia programistyczne! Niniejsza książka odsłania sekrety Delphi i pokazuje jego nieograniczone wprost możliwości.

Dodaj do koszyka Delphi 2

 

Osoby które kupowały "Delphi 2", wybierały także:

  • Aplikacje w Delphi. Przykłady. Wydanie III
  • Delphi 2007 dla WIN32 i bazy danych
  • Programowanie w języku Delphi
  • Fearless Cross-Platform Development with Delphi
  • Delphi GUI Programming with FireMonkey

Dodaj do koszyka Delphi 2

Spis treści

Delphi 2 -- spis treści

Wprowadzenie

  • O książce
    • Znaczki
  • O Autorach
    • Dan Osier
    • Steve Grobman
    • Steve Batson
  • Od tłumacza

Część 1. Podstawy Delphi

Rozdział 1. Pierwsze spotkanie z Delphi

  • Delphi znaczy RAD
  • Visual Basic na środkach dopingujących
  • Dlaczego Delphi jest lepsze
  • Różnice między Delphi 1 i Delphi 2
  • A co z wersją Client/Server?
  • VCL zamiast VBX/OCX
  • Zmienne i stałe
  • Procedury, funkcje i zdarzenia
    • Procedury
    • Funkcje
    • Zdarzenia
  • Moduły, czyli wielokrotne wykorzystanie kodu
  • Formularz
  • Słów kilka o właściwościach formularzy i komponentów
  • Przykładowa aplikacja
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 2. IDE, czyli środowisko programisty

  • Podstawowe informacje o IDE
    • Pasek narzędzi (Speed Bar)
    • Paleta komponentów (Component Palette)
    • Formularz
    • Okno edycji kodu
    • Inspektor obiektów (Object Inspector)
  • Struktura menu głównego Delphi
    • Menu File
    • Menu Edit
    • Menu Search
    • Menu View
    • Menu Project
    • Menu Run
    • Menu Component
    • Menu Database
    • Menu Workgroups
    • Menu Tools
    • Menu Help
  • Dostosowanie środowiska do własnych potrzeb
    • Pasek narzędzi
    • Paleta komponentów
    • Okno edycji kodu
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
    • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 3. Object Pascal - część I

  • Stałe
  • Zmienne
  • Typy proste
    • Typy całkowite
    • Typy rzeczywiste
    • Typ Currency
    • Typ logiczny
    • Typy znakowe
    • Typy łańcuchowe
  • Typy złożone
    • Tablice
    • Tablice wielowymiarowe
    • Rekordy
    • Typ okrojony
    • Typ mnogościowy
    • Stała mianowana
    • Typ wyliczeniowy
    • Typ Variant
  • Operatory
    • Operatory arytmetyczne
    • Operatory logiczne
    • Operatory relacji
    • Priorytety operatorów
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 4. Object Pascal - część II

  • Sterowanie przebiegiem programu
    • If...Then
    • Case...of
  • Zrób to jeszcze raz! (czyli instrukcje iteracyjne)
    • repeat...until
    • While...Do
    • For...Do
    • Instrukcje iteracyjne - podsumowanie
  • Instrukcje skoku i przerywanie programu
    • Goto
    • Break
    • Continue
    • Exit
    • Halt
    • RunError
  • Struktura programów
    • Procedury
    • Funkcje
    • Moduły
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 5. Menedżer projektów (Project Manager)

  • Z czego składa się aplikacja
    • Organizacja projektu
    • Formularze
    • Moduły
    • Visual Componenet Library
    • Komponenty OCX
    • Procedury, funkcje i obsługa zdarzeń
    • Zasoby
  • Organizacja projektu w Delphi
    • Tworzymy oddzielne katalogi
    • Konwencja dotycząca nazw
  • Przykładowy projekt
  • Menedżer Projektu
  • Okno dialogowe Project Options
    • Karta Forms
    • Karta Application
    • Karta Compiler
    • Karta Linker
    • Karta Directories/Conditionals
    • Tworzenie projektu
  • Repozytorium
    • Eksperci i szablony
    • Kontrola wersji
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 6. Projektowanie GUI

  • Dlaczego graficzny interfejs użytkownika?
  • Błyskawiczne prototypowanie i tworzenie aplikacji
  • Najważniejszy jest użytkownik
    • To użytkownik steruje programem
    • Skojarzenia i intuicja
    • Spójność
    • Możliwość anulowania decyzji
    • Informacja zwrotna
    • Estetyka
    • Prostota
  • Projektowanie zorientowane na dokumenty
  • Wybieramy model aplikacji (SDI czy MDI)
  • Aplikacja i jej składniki
    • Ikona linii tytułowej
    • Tekst w linii tytułowej
    • Przyciski linii tytułowej
    • Kolory okna
    • Menu
    • Menu kontekstowe (Pop-Up)
    • Menu zagnieżdżone
    • Klawisze szybkiego dostępu, skróty
    • Elementy sterujące
    • Przyciski (Button)
    • Pola opcji (Radio Button)
    • Pola wyboru (Checkbox)
    • Listy (Listbox)
    • Listy-widoki (ListView)
    • Wyświetlanie i edycja tekstów
    • Zakładki
    • Suwaki (Slider)
    • Podpowiedzi (Tooltip)
    • Wskaźniki postępu (Progress Indicator)
    • Pasek narzędzi (Toolbar)
  • Projektujemy formularz
    • Organizacja ekranu
  • Ach te kolory!
  • Układ
    • Rozmieszczenie elementów sterujących
    • Korzystanie z zakładek
  • Modalne okna dialogowe
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Ćwiczenia

Rozdział 7. Programowanie obiektowe

  • Kryzys w dziedzinie tworzenia oprogramowania
    • Złożoność oprogramowania
    • Potrzeba planu
  • Cykl życia aplikacji
    • Analiza
    • Projektowanie
    • Kodowanie
    • Testowanie
    • Eksploatacja, konserwacja
  • Projektowanie obiektowe (OOD)
    • Obiekty
    • Operacje (czyli metody)
    • Widoczność
    • Odwoływanie się do obiektu
    • Implementacja
  • Programowanie zorientowane obiektowo (OOP)
    • Klasy
    • Własności (Properties)
    • Dziedziczenie
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Część 2. Zabieramy się do pracy

Rozdział 8. Zdarzenia, wątki i wyjątki

  • Programy sterowane zdarzeniami
    • Przykład programu nie obsługującego zdarzeń
    • Model aplikacji sterowanej zdarzeniami
  • Parametry zdarzeń
  • Nie rób za dużo naraz
  • Obsługa zdarzeń - zaglądamy za kurtynę
  • Żegnaj Windows, nadchodzi Win32
    • Dlaczego lepiej mieć 32 zamiast 16 bitów?
    • Lepszy model pamięci
    • Aplikacje w DOS, Windows 3.1, Windows 95 i NT
    • Tworzymy nowy wątek
  • Wyjątki
  • Czym są wyjątki?
  • Konstrukcja try...except
    • Zagnieżdżona obsługa błędów
  • Uruchamianie aplikacji z poziomu środowiska
  • Tworzymy swój własny wyjątek
    • Tworzymy klasę wyjątku
    • Zgłaszanie wyjątku
    • Kompletny program korzystający z tworzonych przez nas wyjątków
  • Powtórne wywołanie wyjątku
  • Konstrukcja try...finally
  • Sekcje initialization i finalization
  • Nie tylko wyjątkami program żyje
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 9. Biblioteka VCL

  • Co to jest VCL
  • Hej, oto moje właściwości!
  • Zdarzenia
  • Metody
  • Komponenty widzialne i niewidzialne
  • Struktura biblioteki VCL
  • Karta Standard
  • Karta Additional
  • Karta Win95
  • Karta Data Access
  • Karta Data Controls
  • Karta Win 3.1
  • Karta Dialogs
  • Karta System
  • Karta QReport
  • Karta OCX
  • Karta Samples
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 10. Wprowadzenie do grafiki

  • Podstawowe narzędzia
    • Współrzędne
    • Canvas (Obszar roboczy)
    • Punkty i piksele
    • Pióro (Pen)
    • Pędzel i figury wypełnione
  • Zdarzenie OnPaint... Niestety, nic nie trwa wiecznie
    • Komponent TPaintBox
    • Komponent TShape - kolejne ułatwienie
  • A może jakiś bardziej skomplikowany obrazek?
    • Zmiana rozmiarów rysunku
    • Ładowanie obrazu w czasie działania programu
    • A teraz utworzymy swoją własną mapę bitową
    • Tworzenie mapy bitowej "z ręki"
    • Przykład użycia mapy bitowej w programie
    • Używanie grafiki wewnątrz komponentów ListBox i DrawGrid
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 11. Multimedia i animacja

  • Na początek niech komputer się odezwie
  • Rodzaje plików dźwiękowych
  • Komponent Media Player
  • Metody komponentu Media Player
  • Zdarzenia komponentu Media Player
  • Techniki animacji w Delphi
    • Prosty sposób animacji
    • Podwójny bufor
    • Nie rysuj więcej niż musisz
    • Analiza i porównanie zaprezentowanych rozwiązań
  • Animacja trójwymiarowa
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 12. Operacje wejścia-wyjścia

  • Obsługa plików
  • Atrybuty plików
  • Rodzaje plików
    • Plik tekstowe
    • Pliki binarne
  • Dodatkowe operacje na plikach i katalogach
  • Długie nazwy plików
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 13. Bazy danych w Delphi

  • Obsługa baz danych w Delphi
  • Relacyjny model danych
  • Na początek: Database Form Expert
    • Posługiwanie się Database Form Expert
    • Jak to działa?
  • Wybór bazy danych
  • Rodzaje baz danych
    • Jednostanowiskowa baza danych
    • Baza danych jako współdzielone pliki
    • Bazy typu klient/serwer
    • Aliasy
  • Database Desktop
    • Tworzenie nowej tabeli
    • Do czego służą klucze?
    • Komponent Table
    • Komponent DataSource
    • Obiekty związane z danymi - wyświetlanie i edycja danych
  • Obsługa baz danych z poziomu kodu
    • Stany, w jakich znajdować się może zestaw danych
    • Dostęp do pól
    • Zmieniamy konfigurację wyświetlanych pól
    • Poruszanie się po zestawie rekordów
    • Pola wirtualne
    • Indeksy
    • Porządkowanie rekordów
    • Wyszukiwanie rekordów
    • Szukamy w oparciu o indeksy dodatkowe
    • Określenie zakresu widzianych rekordów
  • Kontrolujemy dane wprowadzone do tabeli
    • Lepiej wybierać niż wpisywać
    • Maski wprowadzania
    • Kontrola wprowadzanych wartości na poziomie bazy danych
    • Metoda Cancel
    • ODBC - Jeszcze jeden poziom abstrakcji
    • Kiedy używamy ODBC
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 14. Poznajemy język SQL

  • Praca z kilkoma tabelami naraz
    • Klucze zewnętrzne
    • Relacje pomiędzy tabelami
    • Właściwości MasterSource i MasterField
  • Jak powstał język SQL
    • Tworzenie pytań w języku SQL
    • Database Explorer
    • Budujemy aplikację do wykonywania zapytań SQL
    • Złączenia
    • Grupowanie danych - klauzula GROUP BY
    • Sortowanie danych - klauzula ORDER BY
    • Klauzula HAVING
    • Instrukcje wstawiania, modyfikacji i usuwania rekordów w języku SQL
    • Zarządzanie bazą za pomocą języka SQL
  • Wspólne użycie komponentów TTable i TQuery
    • Tworzymy przykładową aplikację
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Część 3. Delphi na poważnie

Rozdział 15. Interbase

  • Kiedy korzystać z bazy Interbase?
  • Proste zarządzanie bazą: ISQL i Server Manager
  • Tworzenie nowej bazy danych
  • Zarządzanie użytkownikami
  • Dostęp do bazy Interbase z poziomu aplikacji Delphi
  • I znowu język SQL...
  • Tworzymy tabele i widoki
  • Polecenie SET
  • Komentarze
  • Transakcje
  • Pytania zagnieżdżone
  • Wstawianie rekordów za pomocą instrukcji SELECT
  • O złączeniach raz jeszcze
    • Przykład złączenia zewnętrznego lewostronnego
    • Przykład złączenia zewnętrznego prawostronnego
    • Przykład złączenia zewnętrznego pełnego
  • Widoki (tabele wirtualne)
    • Tworzenie widoków w Interbase
    • Widoki oparte na złączeniach
    • Modyfikacja danych za pośrednictwem widoków
    • Używanie widoków z poziomu Delphi
  • Procedury zapamiętane
    • Tworzenie procedur zapamiętanych
    • Przekazywanie parametrów
    • Deklarowanie zmiennych
    • Pętle
    • Kolejny przykład
    • Funkcje zwracające wartość
    • Instrukcje warunkowe
    • Testujemy procedury
    • Procedury zapamiętane w Delphi
  • Procedury zapamiętane wybierające
    • Tworzymy procedurę wybierającą
    • Wywołujemy procedurę wybierającą
    • Procedury wybierające z poziomu Delphi
  • Przykładowa aplikacja
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 16. Generator raportów ReportSmith

  • ReportSmith
    • Rodzaje raportów
    • Źródła danych
    • Wybieramy dane do raportu
    • Formatujemy raport
    • Układ raportu
    • Komponent TReport
    • ReportSmith Runtime
    • Dla zaawansowanych - ReportBasic
  • Quick Report
    • Komponenty Quick Report
    • Przykładowa aplikacja
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 17. Drukowanie

  • Drukowanie w języku Pascal
  • Drukowanie za pomocą obiektu TPrinter
  • Używanie obiektu TPrinter
  • Komponenty TPrintDialog i TPrinterSetupDialog
  • Czcionki i ich rozmiary
  • Drukowanie grafiki
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 18. Pierwsze spotkanie z OLE 2

  • Programowanie obiektowe - krok naprzód
    • Obiektowo zorientowany system operacyjny - kolejny krok
  • Początki, czyli OLE 1.0
  • OLE 2.0. Rewolucja
    • OLE Component Object Model
    • Automatyzacja OLE
    • Elementy sterujące OLE
    • OLE Drag-and-Drop
    • Dokumenty OLE
    • Cena
  • OLE 2.0 w Delphi
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 19. Biblioteki DLL

  • Czym jest DLL?
  • Dlaczego warto tworzyć biblioteki DLL?
  • Przygotowania
  • Funkcje eksportowe biblioteki DLL
  • Kompilujemy bibliotekę DLL
  • Wywoływanie funkcji zawartych w bibliotece DLL
  • A może inny język programowania?
  • Zagnieżdżone wywoływanie bibliotek DLL
  • Biblioteka DLL zawierająca formularz
  • Umieszczamy formularz w bibliotece DLL
  • Dostęp do formularza będącego w bibliotece DLL
  • Nasz formularz a Visual Basic
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 20. Tworzenie własnych komponentów

  • Po co tworzyć własne komponenty?
    • Wielokrotne wykorzystanie kodu
    • Modyfikacja komponentów już istniejących
    • Udostępnianie gotowych komponentów
  • Budujemy i instalujemy własny komponent
    • Component Expert
    • Kompilacja i instalowanie komponentu
    • Usunięcie komponentu
    • Instalowanie komponentu w postaci skompilowanej
    • Zmiana mapy bitowej komponentu
  • Projektowanie komponentów
    • Private, Protected, Public i Published
    • Własności
    • Metody
    • Zdarzenia
  • Komponent TMult
    • Tworzymy komponent TMult
    • Dodajemy własności do TMult
    • Dodajemy konstruktor
    • Dodajemy metodę
    • Dodajemy zdarzenie
    • Testujemy komponent
  • Modyfikacja istniejącego komponentu - TButClock
    • Definicja klasy
    • Konstruktor
    • Destruktor
    • Procedura LoopTime
    • Procedura Register
    • Użycie komponentu TButClock
  • Komponent graficzny - TBlueScreen
    • Definicja klasy TBlueScreen
    • Konstruktor
    • Procedury związane z własnościami
    • Procedura Paint
    • Procedura rejestrująca
    • Komponent TBlueScreen w praktyce
  • Komponent TFuncGraph
    • Jak zdefiniowaliśmy zdarzenie?
    • Wywoływanie zdarzenia
    • TFuncGraph w praktyce
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Rozdział 21. Piszemy program instalacyjny

  • Wymagania związane z logo Windows 95
    • Rejestr (Registry)
  • Przykładowy program instalacyjny
  • Generatory programów instalacyjnych
  • Podsumowanie
  • Pytania i odpowiedzi
  • Warsztat
    • Quiz
    • Ćwiczenia

Dodatki

Dodatek A. Quiz - odpowiedzi

    • Rozdział 1
    • Rozdział 2
    • Rozdział 3
    • Rozdział 4
    • Rozdział 5
    • Rozdział 6
    • Rozdział 7
    • Rozdział 8
    • Rozdział 9
    • Rozdział 10
    • Rozdział 11
    • Rozdział 12
    • Rozdział 13
    • Rozdział 14
    • Rozdział 15
    • Rozdział 16
    • Rozdział 17
    • Rozdział 18
    • Rozdział 19
    • Rozdział 20
    • Rozdział 21

Dodatek B. Kody ASCII

Dodatek C. Kody ANSI

Skorowidz

Dodaj do koszyka Delphi 2

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.