Delphi 2 - Helion
Tytuł oryginału: Teach yourself Delphi in 21 Days
Tłumaczenie: Adam Bochenek
ISBN: 83-86718-21-8
stron: 568, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2011-09-14
Księgarnia: Helion
Cena książki: 55,00 zł
Zaprojektuj i napisz prawdziwą 32-bitową aplikację dla Windows 95 i Windows NT!
- poznaj IDE, język Object Pascal, menedżera projektu, GUI,
- zastosuj w praktyce programowanie obiektowe i programowanie sterowane zdarzeniami
- wykorzystaj VCL, SQL, OLE, DLL, ReportSmith,
- opanuj technologię klient/serwer,
- zapoznaj się z lokalnym serwerem Interbase,
- nie zapomnij o obsłudze wyjątków,
- napisz aplikacje wielowątkowe,
- zaprojektuj własny komponent - potęga Delphi to właśnie komponenty!
Osoby które kupowały "Delphi 2", wybierały także:
- Aplikacje w Delphi. Przykłady. Wydanie III 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
- Delphi 7. Kompendium programisty 129,00 zł, (77,40 zł -40%)
- Delphi 2007 dla WIN32 i bazy danych 89,00 zł, (66,75 zł -25%)
- Programowanie w języku Delphi 49,00 zł, (36,75 zł -25%)
- Flutter for Jobseekers 88,72 zł, (67,43 zł -24%)
Spis treści
Delphi 2 -- spis treści
Wprowadzenie
- O książce
- Znaczki
- O Autorach
- Dan Osier
- Steve Grobman
- Steve Batson
- Od tłumacza
Część 1. Podstawy Delphi
Rozdział 1. Pierwsze spotkanie z Delphi
- Delphi znaczy RAD
- Visual Basic na środkach dopingujących
- Dlaczego Delphi jest lepsze
- Różnice między Delphi 1 i Delphi 2
- A co z wersją Client/Server?
- VCL zamiast VBX/OCX
- Zmienne i stałe
- Procedury, funkcje i zdarzenia
- Procedury
- Funkcje
- Zdarzenia
- Moduły, czyli wielokrotne wykorzystanie kodu
- Formularz
- Słów kilka o właściwościach formularzy i komponentów
- Przykładowa aplikacja
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 2. IDE, czyli środowisko programisty
- Podstawowe informacje o IDE
- Pasek narzędzi (Speed Bar)
- Paleta komponentów (Component Palette)
- Formularz
- Okno edycji kodu
- Inspektor obiektów (Object Inspector)
- Struktura menu głównego Delphi
- Menu File
- Menu Edit
- Menu Search
- Menu View
- Menu Project
- Menu Run
- Menu Component
- Menu Database
- Menu Workgroups
- Menu Tools
- Menu Help
- Dostosowanie środowiska do własnych potrzeb
- Pasek narzędzi
- Paleta komponentów
- Okno edycji kodu
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 3. Object Pascal - część I
- Stałe
- Zmienne
- Typy proste
- Typy całkowite
- Typy rzeczywiste
- Typ Currency
- Typ logiczny
- Typy znakowe
- Typy łańcuchowe
- Typy złożone
- Tablice
- Tablice wielowymiarowe
- Rekordy
- Typ okrojony
- Typ mnogościowy
- Stała mianowana
- Typ wyliczeniowy
- Typ Variant
- Operatory
- Operatory arytmetyczne
- Operatory logiczne
- Operatory relacji
- Priorytety operatorów
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 4. Object Pascal - część II
- Sterowanie przebiegiem programu
- If...Then
- Case...of
- Zrób to jeszcze raz! (czyli instrukcje iteracyjne)
- repeat...until
- While...Do
- For...Do
- Instrukcje iteracyjne - podsumowanie
- Instrukcje skoku i przerywanie programu
- Goto
- Break
- Continue
- Exit
- Halt
- RunError
- Struktura programów
- Procedury
- Funkcje
- Moduły
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 5. Menedżer projektów (Project Manager)
- Z czego składa się aplikacja
- Organizacja projektu
- Formularze
- Moduły
- Visual Componenet Library
- Komponenty OCX
- Procedury, funkcje i obsługa zdarzeń
- Zasoby
- Organizacja projektu w Delphi
- Tworzymy oddzielne katalogi
- Konwencja dotycząca nazw
- Przykładowy projekt
- Menedżer Projektu
- Okno dialogowe Project Options
- Karta Forms
- Karta Application
- Karta Compiler
- Karta Linker
- Karta Directories/Conditionals
- Tworzenie projektu
- Repozytorium
- Eksperci i szablony
- Kontrola wersji
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 6. Projektowanie GUI
- Dlaczego graficzny interfejs użytkownika?
- Błyskawiczne prototypowanie i tworzenie aplikacji
- Najważniejszy jest użytkownik
- To użytkownik steruje programem
- Skojarzenia i intuicja
- Spójność
- Możliwość anulowania decyzji
- Informacja zwrotna
- Estetyka
- Prostota
- Projektowanie zorientowane na dokumenty
- Wybieramy model aplikacji (SDI czy MDI)
- Aplikacja i jej składniki
- Ikona linii tytułowej
- Tekst w linii tytułowej
- Przyciski linii tytułowej
- Kolory okna
- Menu
- Menu kontekstowe (Pop-Up)
- Menu zagnieżdżone
- Klawisze szybkiego dostępu, skróty
- Elementy sterujące
- Przyciski (Button)
- Pola opcji (Radio Button)
- Pola wyboru (Checkbox)
- Listy (Listbox)
- Listy-widoki (ListView)
- Wyświetlanie i edycja tekstów
- Zakładki
- Suwaki (Slider)
- Podpowiedzi (Tooltip)
- Wskaźniki postępu (Progress Indicator)
- Pasek narzędzi (Toolbar)
- Projektujemy formularz
- Organizacja ekranu
- Ach te kolory!
- Układ
- Rozmieszczenie elementów sterujących
- Korzystanie z zakładek
- Modalne okna dialogowe
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Ćwiczenia
Rozdział 7. Programowanie obiektowe
- Kryzys w dziedzinie tworzenia oprogramowania
- Złożoność oprogramowania
- Potrzeba planu
- Cykl życia aplikacji
- Analiza
- Projektowanie
- Kodowanie
- Testowanie
- Eksploatacja, konserwacja
- Projektowanie obiektowe (OOD)
- Obiekty
- Operacje (czyli metody)
- Widoczność
- Odwoływanie się do obiektu
- Implementacja
- Programowanie zorientowane obiektowo (OOP)
- Klasy
- Własności (Properties)
- Dziedziczenie
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Część 2. Zabieramy się do pracy
Rozdział 8. Zdarzenia, wątki i wyjątki
- Programy sterowane zdarzeniami
- Przykład programu nie obsługującego zdarzeń
- Model aplikacji sterowanej zdarzeniami
- Parametry zdarzeń
- Nie rób za dużo naraz
- Obsługa zdarzeń - zaglądamy za kurtynę
- Żegnaj Windows, nadchodzi Win32
- Dlaczego lepiej mieć 32 zamiast 16 bitów?
- Lepszy model pamięci
- Aplikacje w DOS, Windows 3.1, Windows 95 i NT
- Tworzymy nowy wątek
- Wyjątki
- Czym są wyjątki?
- Konstrukcja try...except
- Zagnieżdżona obsługa błędów
- Uruchamianie aplikacji z poziomu środowiska
- Tworzymy swój własny wyjątek
- Tworzymy klasę wyjątku
- Zgłaszanie wyjątku
- Kompletny program korzystający z tworzonych przez nas wyjątków
- Powtórne wywołanie wyjątku
- Konstrukcja try...finally
- Sekcje initialization i finalization
- Nie tylko wyjątkami program żyje
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 9. Biblioteka VCL
- Co to jest VCL
- Hej, oto moje właściwości!
- Zdarzenia
- Metody
- Komponenty widzialne i niewidzialne
- Struktura biblioteki VCL
- Karta Standard
- Karta Additional
- Karta Win95
- Karta Data Access
- Karta Data Controls
- Karta Win 3.1
- Karta Dialogs
- Karta System
- Karta QReport
- Karta OCX
- Karta Samples
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 10. Wprowadzenie do grafiki
- Podstawowe narzędzia
- Współrzędne
- Canvas (Obszar roboczy)
- Punkty i piksele
- Pióro (Pen)
- Pędzel i figury wypełnione
- Zdarzenie OnPaint... Niestety, nic nie trwa wiecznie
- Komponent TPaintBox
- Komponent TShape - kolejne ułatwienie
- A może jakiś bardziej skomplikowany obrazek?
- Zmiana rozmiarów rysunku
- Ładowanie obrazu w czasie działania programu
- A teraz utworzymy swoją własną mapę bitową
- Tworzenie mapy bitowej "z ręki"
- Przykład użycia mapy bitowej w programie
- Używanie grafiki wewnątrz komponentów ListBox i DrawGrid
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 11. Multimedia i animacja
- Na początek niech komputer się odezwie
- Rodzaje plików dźwiękowych
- Komponent Media Player
- Metody komponentu Media Player
- Zdarzenia komponentu Media Player
- Techniki animacji w Delphi
- Prosty sposób animacji
- Podwójny bufor
- Nie rysuj więcej niż musisz
- Analiza i porównanie zaprezentowanych rozwiązań
- Animacja trójwymiarowa
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 12. Operacje wejścia-wyjścia
- Obsługa plików
- Atrybuty plików
- Rodzaje plików
- Plik tekstowe
- Pliki binarne
- Dodatkowe operacje na plikach i katalogach
- Długie nazwy plików
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 13. Bazy danych w Delphi
- Obsługa baz danych w Delphi
- Relacyjny model danych
- Na początek: Database Form Expert
- Posługiwanie się Database Form Expert
- Jak to działa?
- Wybór bazy danych
- Rodzaje baz danych
- Jednostanowiskowa baza danych
- Baza danych jako współdzielone pliki
- Bazy typu klient/serwer
- Aliasy
- Database Desktop
- Tworzenie nowej tabeli
- Do czego służą klucze?
- Komponent Table
- Komponent DataSource
- Obiekty związane z danymi - wyświetlanie i edycja danych
- Obsługa baz danych z poziomu kodu
- Stany, w jakich znajdować się może zestaw danych
- Dostęp do pól
- Zmieniamy konfigurację wyświetlanych pól
- Poruszanie się po zestawie rekordów
- Pola wirtualne
- Indeksy
- Porządkowanie rekordów
- Wyszukiwanie rekordów
- Szukamy w oparciu o indeksy dodatkowe
- Określenie zakresu widzianych rekordów
- Kontrolujemy dane wprowadzone do tabeli
- Lepiej wybierać niż wpisywać
- Maski wprowadzania
- Kontrola wprowadzanych wartości na poziomie bazy danych
- Metoda Cancel
- ODBC - Jeszcze jeden poziom abstrakcji
- Kiedy używamy ODBC
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 14. Poznajemy język SQL
- Praca z kilkoma tabelami naraz
- Klucze zewnętrzne
- Relacje pomiędzy tabelami
- Właściwości MasterSource i MasterField
- Jak powstał język SQL
- Tworzenie pytań w języku SQL
- Database Explorer
- Budujemy aplikację do wykonywania zapytań SQL
- Złączenia
- Grupowanie danych - klauzula GROUP BY
- Sortowanie danych - klauzula ORDER BY
- Klauzula HAVING
- Instrukcje wstawiania, modyfikacji i usuwania rekordów w języku SQL
- Zarządzanie bazą za pomocą języka SQL
- Wspólne użycie komponentów TTable i TQuery
- Tworzymy przykładową aplikację
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Część 3. Delphi na poważnie
Rozdział 15. Interbase
- Kiedy korzystać z bazy Interbase?
- Proste zarządzanie bazą: ISQL i Server Manager
- Tworzenie nowej bazy danych
- Zarządzanie użytkownikami
- Dostęp do bazy Interbase z poziomu aplikacji Delphi
- I znowu język SQL...
- Tworzymy tabele i widoki
- Polecenie SET
- Komentarze
- Transakcje
- Pytania zagnieżdżone
- Wstawianie rekordów za pomocą instrukcji SELECT
- O złączeniach raz jeszcze
- Przykład złączenia zewnętrznego lewostronnego
- Przykład złączenia zewnętrznego prawostronnego
- Przykład złączenia zewnętrznego pełnego
- Widoki (tabele wirtualne)
- Tworzenie widoków w Interbase
- Widoki oparte na złączeniach
- Modyfikacja danych za pośrednictwem widoków
- Używanie widoków z poziomu Delphi
- Procedury zapamiętane
- Tworzenie procedur zapamiętanych
- Przekazywanie parametrów
- Deklarowanie zmiennych
- Pętle
- Kolejny przykład
- Funkcje zwracające wartość
- Instrukcje warunkowe
- Testujemy procedury
- Procedury zapamiętane w Delphi
- Procedury zapamiętane wybierające
- Tworzymy procedurę wybierającą
- Wywołujemy procedurę wybierającą
- Procedury wybierające z poziomu Delphi
- Przykładowa aplikacja
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 16. Generator raportów ReportSmith
- ReportSmith
- Rodzaje raportów
- Źródła danych
- Wybieramy dane do raportu
- Formatujemy raport
- Układ raportu
- Komponent TReport
- ReportSmith Runtime
- Dla zaawansowanych - ReportBasic
- Quick Report
- Komponenty Quick Report
- Przykładowa aplikacja
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 17. Drukowanie
- Drukowanie w języku Pascal
- Drukowanie za pomocą obiektu TPrinter
- Używanie obiektu TPrinter
- Komponenty TPrintDialog i TPrinterSetupDialog
- Czcionki i ich rozmiary
- Drukowanie grafiki
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 18. Pierwsze spotkanie z OLE 2
- Programowanie obiektowe - krok naprzód
- Obiektowo zorientowany system operacyjny - kolejny krok
- Początki, czyli OLE 1.0
- OLE 2.0. Rewolucja
- OLE Component Object Model
- Automatyzacja OLE
- Elementy sterujące OLE
- OLE Drag-and-Drop
- Dokumenty OLE
- Cena
- OLE 2.0 w Delphi
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 19. Biblioteki DLL
- Czym jest DLL?
- Dlaczego warto tworzyć biblioteki DLL?
- Przygotowania
- Funkcje eksportowe biblioteki DLL
- Kompilujemy bibliotekę DLL
- Wywoływanie funkcji zawartych w bibliotece DLL
- A może inny język programowania?
- Zagnieżdżone wywoływanie bibliotek DLL
- Biblioteka DLL zawierająca formularz
- Umieszczamy formularz w bibliotece DLL
- Dostęp do formularza będącego w bibliotece DLL
- Nasz formularz a Visual Basic
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 20. Tworzenie własnych komponentów
- Po co tworzyć własne komponenty?
- Wielokrotne wykorzystanie kodu
- Modyfikacja komponentów już istniejących
- Udostępnianie gotowych komponentów
- Budujemy i instalujemy własny komponent
- Component Expert
- Kompilacja i instalowanie komponentu
- Usunięcie komponentu
- Instalowanie komponentu w postaci skompilowanej
- Zmiana mapy bitowej komponentu
- Projektowanie komponentów
- Private, Protected, Public i Published
- Własności
- Metody
- Zdarzenia
- Komponent TMult
- Tworzymy komponent TMult
- Dodajemy własności do TMult
- Dodajemy konstruktor
- Dodajemy metodę
- Dodajemy zdarzenie
- Testujemy komponent
- Modyfikacja istniejącego komponentu - TButClock
- Definicja klasy
- Konstruktor
- Destruktor
- Procedura LoopTime
- Procedura Register
- Użycie komponentu TButClock
- Komponent graficzny - TBlueScreen
- Definicja klasy TBlueScreen
- Konstruktor
- Procedury związane z własnościami
- Procedura Paint
- Procedura rejestrująca
- Komponent TBlueScreen w praktyce
- Komponent TFuncGraph
- Jak zdefiniowaliśmy zdarzenie?
- Wywoływanie zdarzenia
- TFuncGraph w praktyce
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Rozdział 21. Piszemy program instalacyjny
- Wymagania związane z logo Windows 95
- Rejestr (Registry)
- Przykładowy program instalacyjny
- Generatory programów instalacyjnych
- Podsumowanie
- Pytania i odpowiedzi
- Warsztat
- Quiz
- Ćwiczenia
Dodatki
Dodatek A. Quiz - odpowiedzi
- Rozdział 1
- Rozdział 2
- Rozdział 3
- Rozdział 4
- Rozdział 5
- Rozdział 6
- Rozdział 7
- Rozdział 8
- Rozdział 9
- Rozdział 10
- Rozdział 11
- Rozdział 12
- Rozdział 13
- Rozdział 14
- Rozdział 15
- Rozdział 16
- Rozdział 17
- Rozdział 18
- Rozdział 19
- Rozdział 20
- Rozdział 21
Dodatek B. Kody ASCII
Dodatek C. Kody ANSI
Skorowidz