Delphi 2. Vademecum profesjonalisty - Helion
Tytuł oryginału: Delphi 2 Developers Guide
Tłumaczenie: Andrzej Grażyński
ISBN: 83-86718-78-1
stron: 1256, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2011-09-14
Księgarnia: Helion
Cena książki: 112,50 zł
Niniejsza książka przeznaczona jest dla doświadczonych programistów Delphi i Pascala. Stanowi ona doskonałe wprowadzenie w zagadnienie tworzenia aplikacji baz danych w oparciu o interfejs graficzny Windows 95/NT. Napisana przez programistów dla programistów odsłania szczegóły tego fascynującego świata - w oparciu o sterowniki .OCX, wykorzystanie mechanizmów OLE, DDE oraz dostęp do Schowka prezentuje nowoczesną technikę tworzenia aplikacji od początkowej koncepcji do ostatecznego rozwiązania, a kreatywnemu projektantowi dostarcza silnych narzędzi do tworzenia własnych elementów rozszerzających środowisko Delphi.
Autorzy książki - Steve Teixeira i Xavier Pacheco - to projektanci-konsultanci departamentu Delphi Developer Support firmy Borland International Inc., a więc prezentowany materiał jest wyjątkowo cenny - zawiera informacje źródłowe "z pierwszej ręki". Wiedza i doświadczenie autorów stanowi od lat nieocenione źródło wiedzy dla tysięcy użytkowników Pascala i Delphi w USA i na całym świecie. Mistrzowskiemu poziomowi publikacji towarzyszy przyjazna, sympatyczna atmosfera, co zjednuje im czytelników wielu czasopism, a w 1996 roku zaowocowało uhonorowaniem ich prestiżową nagrodą Delphi Informant Reader's Choice Award.
Czytając tę książkę:
- doświadczysz pełnego wykorzystania zaawansowanych możliwości 32-bitowego interfejsu programisty Windows w ramach Delphi 2.0
- posiądziesz umiejętność tworzenia aplikacji spełniających wymogi opatrzenia godłem "dla Windows 95"
- nauczysz się tworzyć aplikacje baz danych typu desktop oraz klient-serwer
- poznasz metody tworzenia procesów wielowątkowych oraz nowoczesnych technik śledzenia i usuwania błędów
- zobaczysz, jak w tworzonych aplikacjach wykorzystać techniki multimedialne
- wzbogacisz swoją wiedzę o języku Object Pascal, komponentach VCL, elementach interfejsu Win32 API
- udoskonalisz swoje umiejętności w zakresie wykorzystania bibliotek DLL
- staniesz się konstruktorem nowych elementów sterujących podobnych do oryginalnych komponentów Delphi
Osoby które kupowały "Delphi 2. Vademecum profesjonalisty", wybierały także:
- Aplikacje w Delphi. Przykłady. Wydanie III 58,98 zł, (29,49 zł -50%)
- Delphi 7. Kompendium programisty 129,00 zł, (77,40 zł -40%)
- Delphi 2007 dla WIN32 i bazy danych 89,00 zł, (66,75 zł -25%)
- Programowanie w języku Delphi 49,00 zł, (36,75 zł -25%)
- Flutter for Jobseekers 88,72 zł, (67,43 zł -24%)
Spis treści
Delphi 2. Vademecum profesjonalisty -- spis treści
I. Pojęcia podstawowe
Rozdział 1. Delphi 2.0 jako narzędzie programowania w Windows- Nieco historii.
- Czym jest Delphi 2.0?
- Rodzina produktów Delphi 2.0
- Wizualne środowisko projektowe
- Zoptymalizowany kompilator 32-bitowy
- Skalowalny dostęp do baz danych
- Język i biblioteki
- Środowisko zintegrowane Delphi 2.0
- Okno główne
- Okno formularza
- Inspektor obiektów
- Edytor kodu
- Generator kodu źródłowego
- Prosta aplikacja
- Jeszcze o zdarzeniach
- Prototypowanie kodu
- Rozszerzenia środowiska
- Podsumowanie
Rozdział 2. Język Object Pascal
- Komentarze
- Zmienne
- Stałe
- Operatory
- Operator przypisania
- Operatory porównania
- Operatory logiczne
- Operatory arytmetyczne
- Operatory bitowe
- Operatory zwiększenia i zmniejszenia
- Typy języka Object Pascal
- Porównanie typów Pascala, C i Visual Basica
- Znaki
- Mnogość łańcuchów
- Typ ShortString
- Łańcuchy z zerowym ogranicznikiem
- Nowe typy wprowadzone w Delphi 2.0
- Typy definiowane przez użytkownika
- Tablice
- Rekordy
- Obiekty
- Wskaźniki
- Rzutowanie i konwersja typów
- Instrukcje warunkowe
- Instrukcja If
- Instrukcja wyboru
- Pętle
- Pętla For
- Pętla While .. Do
- Pętla repeat .. until
- Procedura Break()
- Procedura Continue()
- Procedury i funkcje
- Przekazywanie parametrów do procedur i funkcji
- Mechanizm tablic otwartych
- Zasięg deklaracji
- Moduły
- Dyrektywa USES
- Programowanie zorientowane obiektowo
- Środowisko bazujące na obiektach kontra środowisko zorientowane obiektowo
- Wykorzystanie obiektów Delphi 2.0
- Deklarowanie obiektów i kreowanie zmiennych obiektowych
- Destrukcja obiektu
- Metody
- Typy metod
- Właściwości
- Widoczność elementów obiektu
- Metody zaprzyjaźnione
- Wewnątrz obiektów
- TObject, pierwowzór wszystkich obiektów
- Strukturalna obsługa wyjątków
- Wyjątki jako klasy Object Pascala
- Wyjątki a przepływ sterowania
- "Przetrzymanie" wyjątku
- Informacja czasu wykonania (RTTI)
- Podsumowanie
Rozdział 3. Interfejs programisty Win32 API
- Obiekty Win32
- Obiekty jądra
- Obiekty GDI i USER
- Wielozadaniowość i wielowątkowość
- Zarządzanie pamięcią w Win32
- Jak to się właściwie dzieje?
- Obsługa błędów Win32
- Podsumowanie
Rozdział 4. Kluczowe elementy biblioteki komponentów VCL
- Co to jest komponent?
- Typy komponentów
- Komponenty standardowe
- Powszechne komponenty sterujące
- Komponenty graficzne
- Komponenty niewidoczne
- Struktura komponentu
- Właściwości komponentu
- Rodzaje właściwości
- Metody
- Zdarzenia
- Strumieniowość
- Komponenty-właściciele
- Rodzicielstwo
- Hierarchia komponentów VCL
- Przykład - informacja o klasach
- Klasa TPersistent
- Klasa TComponent
- Klasa TControl
- Klasa TWinControl
- Klasa TGraphicControl
- Klasa TCustomControl
- Pozostałe klasy
- Przeglądarka obiektów (Object Browser)
- Podsumowanie
Rozdział 5. Środowisko projektowe i zasady tworzenia aplikacji
- Przede wszystkim poznaj środowisko
- Pliki składające się na całość projektu
- Plik programu głównego
- Pliki modułów projektu
- Pliki formularzy
- Pliki zasobów
- Opcje projektu i ustawienia pulpitu
- Kopie zapasowe
- Pożyteczne wskazówki
- Jeden projekt, jeden katalog
- Kod powszechnie wykorzystywany
- Odrębny moduł dla nazw globalnych
- Formularz widoczny dla innych formularzy
- Klasy Delphi 2.0 fundamentalne dla projektu
- Klasa TForm
- Zarządzanie obramowaniem i ikonami formularza
- Wykorzystywanie formularzy wzorcowych
- Klasa TApplication
- Właściwości klasy TApplication
- Metody klasy TApplication
- Zdarzenia klasy TApplication
- Klasa TScreen
- Kilka typowych zagadnień projektowych
- Zabezpieczenie przed tworzeniem wielu egzemplarzy formularza
- Dodawanie kodu do programu głównego
- Dodatkowe zasoby w projekcie
- Zmiana domyślnej procedury obsługi wyjątków
- Wyświetlenie wizytówki aplikacji
- Tworzenie projektów pozbawionych formularzy
- Wymuszenie zakończenia pracy Windows
- Zabezpieczenie przed zamknięciem sesji Windows
- Wymagania dla Logo Windows 95
- Czego dotyczy logo Designed For Microsoft Windows 95?
- Wymagania ogólne dla aplikacji
- Wymagania dla aplikacji bazującej na plikach
- Wymagania dla aplikacji użytkowych i narzędziowych
- Podsumowanie
Rozdział 6. Operowanie komunikatami
- Czym jest komunikat?
- Typy komunikatów
- Jak działa system komunikatów Windows?
- System komunikatów Delphi
- Rekordy specyficzne dla różnych typów komunikatów
- Przetwarzanie komunikatów
- Kontraktowy charakter komunikatów
- Zwrotne przekazywanie wyniku obsługi
- Zdarzenie OnMessage klasy TApplication.
- Wysyłanie własnych komunikatów
- Metoda Perform()
- Funkcje SendMessage() i PostMessage()
- Komunikaty niestandardowe
- Komunikaty oznajmiające
- Wewnętrzne komunikaty VCL
- Komunikaty użytkownika
- Anatomia systemu komunikatów: VCL
- Związek komunikatów ze zdarzeniami
- Podsumowanie
II. Codzienność projektowa
Rozdział 7. Wykorzystanie elementów sterujących OCX w aplikacjach Delphi- Czym jest element sterujący OCX?.
- Zalety i wady sterowników OCX
- Dodawanie sterowników OCX do Palety Komponentów
- Moduł źródłowy komponentu OCX
- Nagłówek modułu
- Metody
- Właściwości
- Wykorzystywanie komponentów OCX w aplikacjach
- Dystrybucja aplikacji używającej komponentów OCX
- Rejestracja komponentów OCX
- Przykładowy projekt dokonujący rejestracji komponentu OCX
- Przykład aplikacji wykorzystującej komponent OCX
- Stos kart
- Gra
- Wywoływanie metod OCX za pośrednictwem OLE
- Podsumowanie
Rozdział 8. Przechodząc do Delphi 2.0
- Znaki i łańcuchy
- Nowe typy znakowe
- Nowe typy łańcuchowe
- Ustawianie bieżącej długości łańcucha
- Dynamiczna alokacja łańcuchów
- Łańcuchy jako tablice znaków
- Łańcuchy z zerowym ogranicznikiem
- Łańcuchy z zerowym ogranicznikiem jako bufory
- PChar w roli długiego łańcucha
- Rozmiar i zakres zmiennych
- Wyrównanie pól rekordów
- 32-bitowa arytmetyka
- Różnice w typie DateTime
- Sekcja Finalization modułu
- Język asemblera
- Konwencje przekazywania parametrów
- Biblioteki dynamiczne DLL
- Komponenty zewnętrzne
- Zmiany w systemie operacyjnym
- Adresowanie 32-bitowe
- 32-bitowe zasoby
- Sterowniki VBX
- Zmiany w zakresie funkcji API.
- Projekty kompatybilne
- Podsumowanie
Rozdział 9. Programowanie grafiki i wykorzystanie czcionek
- Obrazki w Delphi: komponent TImage
- Wykorzystywanie właściwości klasy TCanvas
- Operowanie piórem
- Dostęp do poszczególnych pikseli płótna
- Wykorzystanie pędzla
- Wykorzystanie czcionek
- Wykorzystanie właściwości CopyMode
- Pozostałe właściwości klasy TCanvas
- Metody klasy TCanvas
- Rysowanie linii
- Rysowanie figur geometrycznych
- Wypisywanie tekstu na płótnie
- Układy współrzędnych i ich odwzorowania
- Układ współrzędnych urządzenia (współrzędne fizyczne)
- Układ współrzędnych logicznych
- Odwzorowanie współrzędnych
- Przykład odwzorowania
- Przykładowy edytor graficzny
- Jak działa edytor graficzny
- Animacje graficzne W Delphi 2.0
- Jak działa program animacji
- Zaawansowane wykorzystanie czcionek
- Typy czcionek Win32
- Podstawowe elementy czcionki
- Kategorie czcionek GDI
- Tworzenie własnych czcionek
- Przykładowy edytor czcionek
- Wyświetlenie informacji o czcionce
- Podsumowanie
Rozdział 10. Aplikacje wielodokumentowe (MDI)
- Tworzenie aplikacji MDI
- Podstawy aplikacji MDI
- Formularz potomny MDI
- Formularz edycji tekstowej - TEditForm
- Edytor hypertekstu w formacie RTF
- Przeglądarka grafiki bitmapowej
- Formularz główny MDI
- System menu aplikacji MDI
- Łączenie opcji menu w aplikacjach MDI
- Łączenie menu dla aplikacji klasycznych (Non-MDI)
- Lista ostatnio otwieranych dokumentów
- Powszechnie używane okna dialogowe Windows 95
- Okna dialogowe związane z plikami - TOpenDialog i TSaveDialog
- Okno wyboru czcionki - TFontDialog
- Okno wyboru koloru - TColorDialog
- Okna dialogowe związane z wydrukami - TPrintDialog i TPrinterSetupDialog
- Okna związane z wyszukiwaniem i zamianą tekstu - TFindDialog i TReplaceDialog.
- Pozostałe aspekty aplikacji MDI
- Wyświetlanie grafiki w oknie klienta aplikacji MDI
- Tworzenie ukrytego okna potomnego
- Minimalizacja, maksymalizacja i przywracanie wszystkich formularzy potomnych
- Podsumowanie
Rozdział 11. Tworzenie własnych komponentów
- Podstawy tworzenia komponentów
- Czy tworzenie nowego komponentu jest uzasadnione?
- Etapy tworzenia nowego komponentu
- Definiowanie zdarzeń
- Definiowanie metod
- Konstruktory i destruktory
- Rejestracja komponentu
- Testowanie komponentu
- Wybór ikony dla komponentu
- Przykładowe komponenty
- Rozszerzenia istniejących komponentów 32-bitowych
- Komponenty w komponentach - THeaderListBox
- TDigitalClock - jeszcze jeden przykład definiowania zdarzeń
- Podsumowanie
Rozdział 12. Zaawansowane techniki tworzenia komponentów
- Komponenty pseudowizualne
- Niestandardowe podpowiedzi
- Animowane komponenty
- Komponent TMarquee
- Konstruowanie komponentu TMarquee
- Testowanie komponentu TMarquee
- Tworzenie edytora właściwości
- Zdefiniowanie nowej klasy edytora
- Edycja właściwości w postaci linii tekstu
- Rejestracja nowego edytora właściwości
- Edycja właściwości przy użyciu okna dialogowego
- Edytory komponentów
- TComponentEditor
- TDefaultEditor
- Rejestracja edytora komponentu
- Przechowywanie w strumieniach niepublikowanych danych komponentu
- Definiowanie właściwości komponentu
- TWaveFile - przykład użycia metody DefineBinaryProperty()
- Listy komponentów - TCollection i TCollectionItem
- Element kolekcji - klasa TRunBtnItem
- TRunButtons - kolekcja komponentu TLaunchPad
- Edycja kolekcji i jej elementów w dialogowym edytorze właściwości
- Współpraca z ikonami Podajnika
- Funkcje Win32 API związane z Podajnikiem
- Obsługa komunikatów. Ikony i podpowiedzi
- Współdziałanie myszki z Podajnikiem
- Ukrywanie aplikacji
- Przykładowa aplikacja wykorzystująca Podajnik
- Podsumowanie
Rozdział 13. Tworzenie aplikacji wielowątkowych
- Wątki
- Nowy rodzaj wielozadaniowości
- Do czego może się przydać wielowątkowość?
- Błędne wykorzystanie wielowątkowości
- Obiekt TThread
- Egzemplarze wątków
- Kończenie wątku
- Synchroniczne wykorzystanie komponentów VCL
- Przykładowa aplikacja
- Priorytety i szeregowanie wątków
- Zawieszanie i wznawianie wątków
- Pomiar czasu w ramach wątku
- Współdziałanie wątków aplikacji
- Pamięć lokalna wątku
- Synchronizacja wątków.
- Przykład zastosowania wielowątkowości: zaawansowane wyszukiwanie tekstu
- Interfejs użytkownika
- Proces przeszukiwania
- Zmiana priorytetu wątku
- Wielowątkowe wykorzystanie bazy danych
- Podsumowanie
Rozdział 14. Wymiana informacji z wykorzystaniem Schowka i DDE
- Na początku był Schowek...
- Informacja tekstowa w Schowku
- Schowek a grafika
- Tworzenie własnego formatu wymiany danych ze Schowkiem
- Wyposażenie obiektu w umiejętność współpracy ze Schowkiem
- Przykładowa aplikacja wykorzystująca specyficzny format zapisu do Schowka
- DDE - Dynamiczna wymiana danych
- Komunikacja między aplikacjami
- Usługi DDE
- Tematy DDE
- Jednostki DDE
- Implementacja serwera DDE
- Udostępnienie danych serwera innym aplikacjom
- Implementacja klienta DDE
- Ustanawianie połączenia z serwerem DDE
- Wykorzystanie komponentu TDDEServerConv
- Wysyłanie danych do serwera DDE.
- Makroinstrukcje serwera DDE
- Tworzenie grupy Menedżera Programów
- Podsumowanie
Rozdział 15. Łączenie i osadzanie obiektów OLE 2.0
- Podstawy OLE
- Terminologia OLE
- Co daje nam OLE?
- OLE 1 kontra OLE 2
- OLE 2 "od środka"
- Model obiektu składowego - COM
- Interfejsy
- Pamięć strukturalna
- Jednolity Transfer Danych - UDT
- Klasa TOleContainer
- Prosta przykładowa aplikacja
- Nieco większa aplikacja demonstracyjna
- Automatyzacja OLE
- Tworzenie serwerów automatyzacji
- Tworzenie klientów-sterowników
- Przykład interfejsów: obiekty powłoki
- Typ HResult
- Tworzenie egzemplarza interfejsu
- Zwolnienie egzemplarza interfejsu
- Przykład wykorzystania interfejsu
- Przykładowa aplikacja
- Podsumowanie
Rozdział 16. Wykorzystanie interfejsu Open Tools API
- Narzędzia otwarte
- Wykorzystanie Open Tools API
- Prymitywny kreator ("Dumb Expert")
- "Ekspert od ekspertów"
- Kompilacja warunkowa - moduł wynikowy .EXE albo DLL
- Grepspert
- Podsumowanie
Rozdział 17. Biblioteki DLL
- Czym w istocie jest DLL?
- Łączenie statyczne kontra łączenie dynamiczne
- A więc - co daje nam używanie bibliotek DLL?
- Współdzielenie kodu, zasobów i danych przez wiele aplikacji
- Ukrycie szczegółów implementacyjnych
- Elementy sterujące Win32 - Custom Controls
- Tworzenie i wykorzystywanie bibliotek DLL
- Prosty przykład - poznaj siłę swych pieniędzy
- Udostępnianie formularzy zawartych w bibliotece DLL
- Wykorzystanie bibliotek DLL w aplikacjach Delphi 2.0
- Jawne ładowanie biblioteki
- Procedura inicjująco-kończąca biblioteki DLL
- Definiowanie funkcji inicjująco-kończącej
- Obsługa wyjątków w bibliotekach DLL
- Funkcje zwrotne
- Wykorzystanie funkcji zwrotnej
- Wyświetlanie kolumnowe
- Wywoływanie funkcji zwrotnych z bibliotek DLL
- Współdzielenie danych biblioteki DLL przez różne procesy
- Tworzenie bibliotek DLL z pamięcią dzieloną
- Dzielenie danych za pośrednictwem wspólnej biblioteki DLL
- Podsumowanie
Rozdział 18. Drukowanie w Delphi
- Obiekt TPrinter
- TPrinter.Canvas
- Proste wydruki
- Drukowanie zawartości komponentu TMemo
- Drukowanie bitmapy
- Drukowanie tekstu w formacie RTF
- Drukowanie formularza
- Zaawansowane wydruki
- Drukowanie raportu tabelarycznego
- Przerywanie procesu drukowania
- Drukowanie kopert
- Prosty podgląd wydruku
- Pozostałe zagadnienia związane z drukowaniem
- Struktura TDeviceMode
- Zmiana domyślnej drukarki
- Podsumowanie
Rozdział 19. Obsługa plików w Delphi 2.0
- Pliki dyskowe i operacje wejścia/wyjścia
- Pliki tekstowe
- Pliki typowane
- Pliki strumieniowe w roli plików typowanych
- Pliki amorficzne
- Struktury TTextRec i TFileRec
- Mechanizm plików odwzorowanych (memory-mapped files)
- Zastosowanie plików odwzorowanych
- Prosty przykład zastosowania plików odwzorowywanych
- Spójność odwzorowania pliku
- Przykład zastosowania - program użytkowy przeszukujący pliki tekstowe
- Napędy i katalogi
- Uzyskiwanie listy dostępnych napędów i ich typów
- Uzyskiwanie informacji o napędzie
- Lokalizacja katalogu Windows
- Lokalizacja katalogu systemowego
- Określanie bieżącego katalogu
- Poszukiwanie plików w drzewie katalogów
- Rekord TWin32FindData
- Informacja o wersji pliku
- Podsumowanie
Rozdział 20. Aplikacje obsługi baz danych typu Desktop
- Praca ze zbiorami danych
- "Bazodanowe" komponenty Palety
- Otwarcie zbioru danych
- Przemieszczanie się po rekordach zbioru danych
- Komponent TDataSource
- Dostęp do pól zbioru
- Odświeżanie zawartości zbioru danych
- Zmiana stanu zbioru danych
- Filtrowanie
- Komponent TTable i jego wykorzystanie
- Wyszukiwanie rekordów
- Mechanizm zakresów
- Relacje wielowartościowe
- Zdarzenia komponentu TTable
- Dynamiczne tworzenie tabeli w kodzie programu
- Moduły danych
- Wyszukiwanie, zakresy, filtrowanie - 100% live!
- Moduł danych DM
- Formularz główny
- Formularz zakresów
- Formularz szukania według kluczy
- Formularz filtrowania
- Inne przykłady zbioru danych - komponenty TQuery i TStoredProc
- TQuery. TStoredProc
- Tekstowe tabele bazy danych
- Pliki schematu
- Pliki danych
- Wykorzystanie tabel tekstowych
- Ograniczenia związane z tabelami tekstowymi
- Import tabeli tekstowej
- Interfejs ODBC
- Gdzie znaleźć sterownik ODBC?
- Przykład ODBC - wykorzystanie bazy MS Access
- Podsumowanie
Rozdział 21. Aplikacje typu klient/serwer
- Dlaczego klient/serwer?
- Architektura klient/serwer
- Klient
- Serwer
- "Gruby klient", czy "gruby serwer" ?
- Modele architektury klient/serwer
- Architektura klient/serwer kontra lokalne bazy danych typu Desktop
- Rekordy tabeli kontra podzbiory danych
- Bezpieczeństwo danych
- Metody blokowania rekordów
- Integralność danych
- Przetwarzanie transakcyjne
- SQL i jego rola w architekturze klient/serwer
- Projektowanie systemów klient/serwer
- Serwer - projektowanie zaplecza (back-end)
- Obiekty bazodanowe
- Przywileje i prawa dostępu do rekordów bazy
- Klient - projektowanie interfejsu czołowego (front-end)
- Wykorzystanie komponentu TDataBase
- TTable czy TQuery ? - oto jest pytanie
- Wykonywanie procedur zapamiętanych
- Podsumowanie
Rozdział 22. Wykorzystanie interfejsu BDE
- Moduł BDE
- Zbiory danych dBase
- Tabele bazy danych Paradox
- Podsumowanie
Rozdział 23. Nieco więcej o programowaniu
- Procedura komunikacyjna okna aplikacji - więcej szczegółów
- Subclassing
- Zabezpieczenie przed uruchomieniem danej aplikacji w kilku egzemplarzach
- Wykorzystanie asemblera w Delphi 2.0
- Jak funkcjonuje asembler w Delphi 2.0?
- Rekordy Object Pascala w asemblerze
- Wykorzystanie funkcji przechwytujących
- Ustanawianie funkcji przechwytującej
- Łańcuchowanie funkcji przechwytujących
- Przykład przechwytywania typu JournalPlayback - funkcja SendKeys()
- Wykorzystanie plików wynikowych .OBJ języka C/C++
- Wywoływanie funkcji i procedur pliku .OBJ
- Automatyczna zmiana nazwy funkcji
- Współdzielenie danych
- Wykorzystanie biblioteki Delphi RTL przez dołączane moduły .OBJ
- Wykorzystanie klas C++
- Thunking
- Generic Thunking
- Komunikat WM_COPYDATA
- Podsumowanie
Rozdział 24. Testowanie i uruchamianie aplikacji
- Najczęstsze błędy programistyczne
- Niezainicjowane zmienne obiektowe
- Zagubione egzemplarze obiektów
- Niezainicjowane wskaźniki
- Niezainicjowane zmienne typu PChar
- Odwołania do pustych wskaźników
- Wykorzystanie wbudowanego debuggera
- Parametry wywołania programu
- Punkty przerwań
- Warunkowe punkty przerwań
- Praca krokowa
- Wyrażenia testowe
- Edycja zmiennych programu
- Wędrówka po stosie wywołań
- Stan wątków procesu
- Śledzenie wewnątrz bibliotek DLL
- Nieudokumentowane opcje wbudowanego debuggera
- Turbo Debugger
- Okno procesora
- Punkty przerwań
- Podgląd kodu źródłowego modułów
- Wykorzystanie interfejsu Video API
- Podsumowanie
III. Błyskawiczne tworzenie aplikacji
Rozdział 25. Multimedia- Prosty odtwarzacz
- Wykorzystanie plików .WAV w aplikacjach Delphi
- Odtwarzanie animacji wideo
- Ukazanie pierwszego kadru
- Wykorzystanie właściwości Display i DisplayRect
- Zdarzenia związane z komponentem TMediaPlayer
- Komponent TMediaPlayer a urządzenia Windows
- Odtwarzacz kompaktów CD
- Wyświetlenie planszy startowej
- Inicjowanie pracy odtwarzacza
- Aktualizacja wyświetlanej informacji
- Metody związane z uaktualnianiem stanu odtwarzacza
- Kod źródłowy projektu
- Podsumowanie
Rozdział 26. Inspektor systemowy
- InfoForm - formularz informacji o systemie
- Formatowanie łańcuchów
- Informacja o stanie pamięci
- Informacja o wersji systemu operacyjnego
- Informacja o katalogach
- Szczegółowa informacja o konfiguracji sprzętowej
- Zmienne środowiskowe
- Wykorzystanie ToolHelp32
- "Migawki" systemowe
- Iteracyjne przetwarzanie procesów
- Iteracja po wątkach procesu
- Iteracja po modułach
- Iteracja po obszarach pamięci przydzielonych na stertach procesu
- Moduły źródłowe formularzy
- Podsumowanie
Rozdział 27. Książka adresowa
- Założenia projektowe aplikacji
- Funkcje spełniane przez aplikację
- Struktura danych
- Obiekt TDataModule
- Wykorzystanie formatowanych pól edycyjnych
- Pola obliczane
- Obsługa zdarzenia OnFilterRecord
- Formularz główny
- Część identyfikująca
- Część informacyjna
- Część selekcyjna
- Pozostałe komponenty formularza
- Wykorzystanie Schowka
- Podsumowanie
Rozdział 28 Terminarz osobisty
- Elementy funkcjonalne terminarza
- Tabele składowe bazy danych
- Centralizacja dostępu do bazy danych - TDataModule
- Komponenty zgrupowane w ramach DataModule1
- Metody komponentu DataModule1
- Formularz główny aplikacji
- Konstruktor, destruktor i procedura kończąca
- Metody związane z kalendarzem
- Metody związane z zadaniami i spotkaniami
- Metody związane z notatkami
- Metody związane z alarmami
- Zdarzenia związane z komponentami
- Pozostałe formularze aplikacji
- Formularz TAlarmForm
- Formularz TAlarmListFrm
- Formularz TApptForm
- Formularz TApptInfoForm
- Formularz TTaskForm
- Formularz TTaskInfoForm
- Podsumowanie
Rozdział 29. Komunikacja szeregowa i telekomunikacja
- Podstawowe pojęcia komunikacji szeregowej
- Parametry transmisji szeregowej
- Szybkość transmisji
- Liczba bitów w bajcie danych
- Bit(y) stopu
- Bit parzystości
- Błędy transmisji
- Kontrola przepływu
- Sprzętowa kontrola przepływu
- Programowa kontrola przepływu
- Ewolucja oprogramowania transmisji szeregowej
- Async Professional for Delphi 2.0 - wprowadzenie
- Instalacja pakietu
- Prezentacja
- Komponent TApdComPort
- Komponent TApdEmulator
- Komponent TApdKeyboardEmulator
- Komponent TApdTerminal
- Komponent TApdProtocol
- Komponent TApdModem
- Komponent TApdModemDialer
- Projekt demonstracyjny
- Uruchomienie projektu
- Interfejs telekomunikacyjny TAPI - Telephony Application Programming Interface
- Podsumowanie
Rozdział 30. Gospodarka magazynowa
- Część pierwsza - projektowanie zaplecza
- Definiowanie domen
- Definiowanie tabel
- Definiowanie generatorów
- Definiowanie wyzwalaczy
- Definiowanie procedur zapamiętanych
- Przydzielanie uprawnień dostępu
- Wykorzystanie skryptu DDL
- Część druga - definiowanie zasad zarządzania danymi za pomocą modułu danych TDataModule
- Logowanie i wylogowanie
- Metody związane w ewidencją klientów
- Metody związane z katalogiem części
- Metody związane z obsługą sprzedaży
- Metody związane z tabelą tymczasową
- Dostęp do zdarzeń komponentów zgrupowanych w ramach modułu danych
- Część trzecia - projektowanie interfejsu użytkownika
- Formularz CustomerSearch
- Formularz PassWord
- Formularz główny Main
- Podsumowanie
Dodatek A Opis błędów i wyjątków
- Poziomy wykrywania i obsługi wyjątków
- Błędy wykonania
- Wyjątki
- Błędy systemu Win32
Dodatek B Kody błędów BDE
Dodatek C Wykorzystanie CD-ROM'u dołączonego do książki
- Instalacja plików
- Instalacja nowych komponentów
- Definiowanie aliasów
- Deinstalacja pakietu
Indeks haseł