DZIENNIK(AI)RSTWO. Jak sztuczna inteligencja zmienia najciekawsz - Helion

ISBN: 978-83-242-6876-4
stron: 208, Format: ebook
Data wydania: 2025-04-09
Księgarnia: Helion
Cena książki: 26,00 zł
Osoby które kupowały "DZIENNIK(AI)RSTWO. Jak sztuczna inteligencja zmienia najciekawsz", wybierały także:
- AI w Excelu. Kurs video. Automatyzacja zada 249,00 zł, (136,95 zł -45%)
- Generatywne AI. Kurs video. DALL-E, ChatGPT i tworzenie w 116,88 zł, (65,45 zł -44%)
- Tworzenie aplikacji AI z LlamaIndex. Praktyczny przewodnik po RAG i LLM 89,00 zł, (53,40 zł -40%)
- (Nie)etyczna AI. Jak programowa 59,00 zł, (35,40 zł -40%)
- Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych 59,00 zł, (35,40 zł -40%)
Spis treści
DZIENNIK(AI)RSTWO. Jak sztuczna inteligencja zmienia najciekawszą profesję na świecie eBook -- spis treści
Wstęp. Sztuczna inteligencja i świt nowego dziennikarstwa
Chatboty, czyli służalczy kretyni (z pozoru)
Stary, wspaniały świat dziennikarstwa i nowy (także wspaniały)
„Na kolanach”, czyli niewygodna pozycja wydawców tradycyjnych mediów
Najbliższa przyszłość sztucznej inteligencji w dziennikarstwie
Co i dlaczego zastąpi dziennikarzy?
Gdy maszyny komunikują
Schyłek paradygmatu człowieka jako jedynego twórcy treści w mediach
Rozdział 1. Między hype’em a nauką
Sztuczna inteligencja jako performatywny konstrukt retoryczny
Hermeneutyka algorytmów i sztucznej inteligencji
„To nie technologia, głupcze” – nie tylko algorytmy są winne
Gdy sztuczna inteligencja opowiada sama o sobie
Autoreferencyjne uniwersum sztucznej inteligencji
Potrzeba „wyjaśnialnej” sztucznej inteligencji
Jeszcze o wyjaśnialnej sztucznej inteligencji, czyli strategia otwartego kodu
Gdy przejrzystość systemów prowadzi na manowce
Poznanie sztucznej inteligencji nigdy się nie zakończy
Rozdział 2. Dziennikarstwo algorytmiczne
Zadania sztucznej inteligencji w mediach
Problem kreatywności sztucznej inteligencji a dziennikarstwo
Problem (tolerowania) niskiej jakości automatycznego dziennikarstwa
Współkreatywność ludzi i maszyn
Reakcje na kreatywność sztucznej inteligencji
„Bardziej wiarygodne” versus „zdecydowanie gorsze” – opinie użytkowników o treściach sztucznej inteligencji
Konfrontacja logiki profesjonalnego dziennikarstwa i logiki rynkowej
Tęsknota za lepszą jakością dziennikarstwa?
Jak „wdrukować w kod” dziennikarskie wartości
Logika kompromisów w moderacji treści
(Nie taka nowa) logika mediów a sztuczna inteligencja
Logika medialna a sprawczość i odpowiedzialność sztucznej inteligencji
Rozdział 3. Schyłek hegemonii dziennikarstwa
Tradycyjna hegemoniczna narracja dziennikarstwa
Nowa hegemonia i nowe „dziennikarstwo” (z umiarkowanym udziałem dziennikarzy)
W okowach zamknięcia dyskursywnego
„Zaczarowany determinizm” sztucznej inteligencji w mediach
Rozdział 4. Droga poznania – wyobrażenia o sztucznej inteligencji w mediach
Od „ducha platform i sztucznej inteligencji” po „imaginarium”
Błędna metafora „czarnej skrzynki”?
Dlaczego teorie ludowe o sztucznej inteligencji są pożyteczne
Strategie racjonalizacji i oporu algorytmicznego
Teorie ludowe o negocjacjach lub grze z algorytmami sztucznej inteligencji
Jak zarabia się na teoriach ludowych
Shadow baning, czyli teorie ludowe o „uciszaniu” i „znikaniu”
Czy algorytm zna mnie lepiej niż ja siebie?
Algorytmiczna duchowość
Konspiracyjna duchowość sztucznej inteligencji
Ludowe teorie spiskowe
Ludowe teorie na temat sztucznej inteligencji w dziennikarstwie
Rozdział 5. Między podziwem a przerażeniem
Sztuczna inteligencja w mediach – nadzieje i obawy
Przerażenie – w „Dolinie Niesamowitości”
Wpływ sztucznej inteligencji na zaufanie
Czy naprawdę sztuczna inteligencja sprzyja dezinformacji?
Gdy mainstreamowe media sieją (i tworzą) dezinformację
Algorytmiczne zwalczanie dezinformacji
Przekleństwo optymalizacji i „uzależniające wzorce”
Pożyteczny sceptycyzm
Rozdział 6. Obiektywizm i prawda w mediach a sztuczna inteligencja
Agonia obiektywizmu
Nowy autorytet algorytmicznej obiektywności
Jak dziennikarstwo stacza się w algorytmicznie wspierany „handel wściekłością”
Prawda w mediach a sztuczna inteligencja
Dziennikarstwo jako dyskurs performatywny
Algorytmiczna prawda
Halucynacje chatbotów
„Produkcja prawdy”, maszyny „płynnych bzdur” i hegemonia epistemiczna
Prawda „wyssana” z mediów i internetu
Niejawni „trenerzy i niewolnicy” sztucznej inteligencji
Ku partnerstwu maszyny i człowieka
Rozdział 7. Sztuczna inteligencja a ideologia, tożsamość i zawodowa rola dziennikarzy Dziennikarskie tożsamości, ideologie i role pod presją algorytmizacji
Pod presją: negocjowanie tożsamości dziennikarskiej
Liminalna tożsamość dziennikarzy
Dziennikarz cyfrowy kreśli granice dziennikarstwa
Dziennikarscy nie tacy „obcy”
Rozdział 8. Opór i kult. Innowacje na ratunek dziennikarstwu
Opór wobec innowacji
„Postindustrialna mgła” i kult innowacji
Innowacyjny skansen? O silnej kulturze organizacyjnej mediów
Niuanse oporu wobec sztucznej inteligencji w dziennikarstwie
Gdy dziennikarz traci sens wykonywania własnej pracy
Bibliografia Indeks osób