DTP. Księga eksperta - Helion
ISBN: 83-7197-482-5
stron: 456, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2002-09-24
Księgarnia: Helion
Cena książki: 69,00 zł
Desktop Publishing (DTP), w pełnym znaczeniu, obejmuje całokształt prac związanych z cyfrowym przygotowaniem materiałów do opublikowania zarówno w postaci drukowanej, jak i cyfrowej, np. na CD-ROM-ie. DTP szeroko wykorzystuje osiągnięcia informatyki, toteż zagadnieniom typowym dla tej dynamicznie rozwijającej się dziedziny poświęcono w książce najwięcej miejsca. Cyfrowe technologie są adaptowane jednak znacznie szerzej; stąd m.in. rozdziały poświęcone wyłącznie przepływowi prac (workflows), fontom, systemom reprodukcji barw (w tym CMS) i przygotowaniu PostScriptów do naświetlania (CtF lub CtP), bez czego profesjonalny prepress nie mógłby po prostu istnieć.
Gwałtowny rozwój nowoczesnych metod przygotowania do druku oraz samego drukowania doprowadził do wielu zmian w poligrafii, która staje się coraz bardziej uzależniona od komputerów. Współczesny operator DTP może wykonywać wszystkie prace bez potrzeby opuszczania stanowiska komputerowego, otrzymując gotowy wyrób o jakości niemożliwej do osiągnięcia w konwencjonalnym procesie.
Przemiany te przyniosły też inne skutki. Cyfrowe przygotowanie do reprodukcji jest procesem, wbrew pozorom, trudniejszym niż analogiczne działania analogowe, a już na pewno bardziej rozbudowanym. Oznacza to, że kadra nowoczesnego studia prepress musi być odpowiednio wyszkolona, co dotyczy też osób wcześniej zaangażowanych w przedkomputerową poligrafię. One także muszą zapoznać się z arkanami informatyki, by móc wykorzystać swe dotychczasowe doświadczenie w cyfrowym przepływie prac.
Książka ta pełni rolę praktycznego przewodnika po wspomaganym komputerowo przygotowaniu do profesjonalnego drukowania. Wartość dydaktyczną publikacji podnosi zawarta w niej wiedza z zakresu poligrafii, podana w sposób niewymagający od Czytelnika znajomości podstaw procesów zachodzących w przygotowalni oraz drukarni.
Wielu operatorów styka się po raz pierwszy z niektórymi terminami podczas pracy w oprogramowaniu DTP. Nie orientując się, co dane pojęcie oznacza, popełniają oni elementarne błędy, zwłaszcza że programy tego typu istnieją często w wersjach anglojęzycznych. Na nic zda się tu opis przeczytany w pliku pomocy, skoro występujące w nim terminy są niezrozumiałe.
Z drugiej strony, tempo życia nie zawsze pozwala na późniejsze nadrobienie braków w przygotowaniu zawodowym. Dlatego starałem się tak dozować wszelkie dodatkowe wyjaśnienia tego, co może nie być zrozumiałe dla osoby obeznanej tylko informatycznie z danym oprogramowaniem, systemem czy procesem, aby dostarczyć niezbędnej wiedzy poligraficznej, nie odchodząc jednocześnie zbyt daleko od tematu.
Lektura tej książki jest więc pożyteczna tak z punktu widzenia użytkownika komputera, jak i osoby wdrożonej w proces przygotowania do druku od strony poligraficznej. Absolutnie nie może ona zastąpić podręczników o programach DTP czy opisujących urządzenia zewnętrzne komputera, jak również traktujących o poligrafii.
Osoby które kupowały "DTP. Księga eksperta", wybierały także:
- Windows Media Center. Domowe centrum rozrywki 66,67 zł, (8,00 zł -88%)
- Przywództwo w świecie VUCA. Jak być skutecznym liderem w niepewnym środowisku 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Mapa Agile & Scrum. Jak si 57,69 zł, (15,00 zł -74%)
- Sztuka podst 53,46 zł, (13,90 zł -74%)
- Lean dla bystrzaków. Wydanie II 49,62 zł, (12,90 zł -74%)
Spis treści
DTP. Księga eksperta -- spis treści
Wprowadzenie (11)
Rozdział 1. Przebieg procesu prepress (13)
- Idea działania CIP4 (13)
- System ISO w poligrafii (20)
- System OHSAS 18001 (21)
- Publikowanie sieciowe (22)
- Publikacje elektroniczne (22)
- Cyfrowe systemy przepływu prac (25)
- Nowe trendy a konwencjonalne metody reprodukcji (26)
- Rola Internetu w poligrafii (29)
- Organizacja pracy w wydawnictwie (29)
Rozdział 2. Planowanie i realizacja przedsięwzięcia wydawniczego (33)
- Rozpoczynanie produkcji wydawniczej (33)
- Reedycja (35)
- Przekład z obcego języka (36)
- Realizacja powierzonych zamówieÅ„ (38)
- Zakup praw autorskich (53)
- Planowanie wydawnicze (54)
- Planowanie finansowe (55)
- Planowanie techniczno-ekonomiczne (55)
- Planowanie tematyczne (57)
- Planowanie tytułowe (57)
- Cykl redagowania publikacji (58)
- Cykl produkcyjny (59)
- Systemy przepływu prac (60)
- AC&C HSH Group PDF PuzzleFlow (61)
- Adobe InScope (73)
- Agfa Apogee, Apogee2 i 3 (74)
- Agfa Delano (105)
- Agfa IntelliNet (107)
- Barco FastLane (113)
- BÅ‚yskawiczne Kalkulacje Poligraficzne (122)
- CreoScitex Brisque i PS/M (129)
- CreoScitex / Heidelberg Prinergy (131)
- ECRM MAXWorkFlow (134)
- EFI Command WorkStation (135)
- Enfocus Certified Workflow (135)
- Fujifilm CelebraNT Plus (136)
- Fujifilm Celebrant Extreme (136)
- Fujifilm Valiano (137)
- GrandSoft Galileo (137)
- Heidelberg DataControl (140)
- Heidelberg Delta Technology (141)
- Infosystems Printmanager (142)
- Monotype PrintExpress (145)
- Parascan Q-Manager (146)
- Screen Trueflow (147)
- Ultimate Technographics ezWorkflow (147)
- Inne rozwiÄ…zania workflow (148)
- Workflow do mediów elektronicznych (149)
- Uwagi końcowe o systemach przepływu prac (149)
- Wdrażanie systemu workflow (150)
- Systemy ultraszybkiego przesyłania danych (155)
- Korzystanie z SPC (155)
Rozdział 3. Komputerowe wspomaganie DTP (159)
- Sprzęt komputerowy używany w prepress (159)
- Budowa komputera (159)
- Liczenie w systemie dwójkowym i szesnastkowym (164)
- PodziaÅ‚ i charakterystyka komputerów (165)
- Praca w sieci komputerowej (173)
- UrzÄ…dzenia peryferyjne (184)
- Oprogramowanie komputerowe (227)
- Programy OCR, ICR i AVR (228)
- Edytory tekstu (230)
- Programy skanujÄ…ce (231)
- Programy do grafiki rastrowej (248)
- Programy do grafiki wektorowej (250)
- Programy do składu i łamania (252)
- Programy antywirusowe (259)
- Formaty zapisywania danych (260)
- Formaty standardowe ogólnego przeznaczenia (260)
- Formaty wewnÄ™trzne programów (264)
- Formaty uniwersalne (265)
- Programy do konwersji formatów plików (266)
- Przesyłanie danych (266)
- Photo CD (267)
- Adobe Extreme (268)
- PrintTalk (269)
- WYSIWYG (269)
Rozdział 4. Fonty (271)
- Pojęcie fontu (272)
- Font czy czcionka (272)
- Sposoby reprezentacji obrazu pisma przez fonty (273)
- Fonty wektorowe (273)
- Fonty bitmapowe i ekranowe (273)
- Fonty wektorowe polimorficzne (273)
- Wybór formatu fontu (274)
- Fonty TrueType (274)
- Fonty Type 1 (274)
- Konwersja TrueType na Type 1 (276)
- Fonty OpenType (277)
- Hinting (278)
- Hintowanie fontów Type 1 (278)
- Hintowanie fontów TrueType (279)
- Pozyskiwanie fontów (280)
- Fonty komercyjne (280)
- Fonty darmowe (283)
- Umowa licencyjna (283)
- Licencja jednostanowiskowa (283)
- Licencja wielostanowiskowa (284)
- Tworzenie kopii zapasowych (284)
- DoÅ‚Ä…czanie fontów do plików publikacji (284)
- Ochrona prawna fontów (286)
- Tworzenie i modyfikowanie fontów (286)
- Projekt (286)
- Digitalizowanie (287)
- Obróbka zeskanowanego projektu (288)
- Tworzenie fontów w programach grafiki wektorowej (288)
- Tworzenie fontów w wyspecjalizowanych edytorach (292)
- Uwagi koÅ„cowe o projektowaniu fontów (308)
- Używanie fontów do wyÅ›wietlania znaków na ekranie (309)
- Programy do zarzÄ…dzania fontami i ich archiwizowania (315)
- Adobe Type Manager (316)
- Character Map Pro (316)
- FontExpert (317)
- FontFitter (317)
- Font Gander (317)
- FontLoader (318)
- FontPage (318)
- Font properties extension (319)
- Font Sneak (319)
- Font Xplorer (319)
- Kernus (320)
- ListFonts (320)
- Metamorphosis (320)
- TrueType Renamer (321)
- Typograf (321)
- WGL Assistant (321)
Rozdział 5. Postrzeganie i reprodukowanie barw (323)
- Pojęcie światła i barwy (323)
- Atrybuty barw (323)
- Temperatura barwowa (324)
- Widmo i koło barw (324)
- Rodzaje barw (325)
- Barwy kolorowe (325)
- Barwy niekolorowe (325)
- Barwy dopełniające (325)
- Barwy pierwszorzędowe (325)
- Barwy drugorzędowe (325)
- Barwy High-Fidelity (326)
- Barwy znakowane (326)
- Synteza barw (326)
- Addytywne tworzenie barw (326)
- Subtraktywne tworzenie barw (327)
- Prawa opisujÄ…ce syntezÄ™ barw (327)
- Percepcja barw (328)
- Definiowanie barw (328)
- Przestrzeń CIE XYZ (328)
- Przestrzeń CIE xyY (329)
- Przestrzeń CIE Lab (329)
- Model CMC (330)
- Przestrzeń RGB (330)
- Przestrzeń CMY(K) (331)
- Przestrzeń HSB (332)
- Przestrzeń Munsella (333)
- Biblioteki barw wzorcowych (333)
- Kompresowanie danych (335)
- LZW (336)
- JPEG (337)
- RLE (339)
- Wybór rodzaju kompresji (339)
- Sposoby kompresji danych (339)
- Różnice w gamach barw urzÄ…dzeÅ„ (340)
- Korzystanie z CMS (341)
- Profile barw (341)
- Przekształcanie zakresu barw (345)
- UrzÄ…dzenia pomiarowe (346)
- Wdrażanie systemu zarządzania barwami (348)
- Konwersja barw (349)
- Przebieg separacji (349)
- Równowaga szaroÅ›ci (350)
- Ograniczenia w nakładaniu farb (351)
- Generacja czerni (351)
- Czynniki wpływające na reprodukcję barw w druku (353)
- Elementy kontrolne arkusza drukarskiego (353)
Rozdział 6. Projekt graficzny (355)
- Szkic wydawniczy (356)
- Definicja szkicu wydawniczego (356)
- Uwagi wstępne o wykonywaniu szkicu (356)
- Szkic w programach DTP (357)
- Oznaczenia szkicowe (357)
- Oznaczenia marginesowe (359)
- Wykonywanie szkicu (359)
- Makieta wydawnicza (370)
- Definicja makiety (370)
- Uwagi wstępne o wykonywaniu makiet (370)
- Tradycyjna postać makiety (371)
- Makieta w programach DTP (372)
- Wykonywanie makiet (375)
- Elementy wpuszczone i spadowe (376)
- Wyróżnienia i ornamenty (376)
- Zachowanie równowagi (377)
- Elementy barwne (377)
- Konsekwencja w typografii (378)
- Wyczucie smaku i estetyki (378)
- Opracowanie typograficzne makiety (379)
- Przykłady makiet (380)
- Uwagi końcowe o makietowaniu (384)
Rozdział 7. Przygotowanie do reprodukcji (385)
- Wybór drukarni (385)
- Konsultacja z drukarniÄ… (386)
- Wybór oprogramowania (386)
- DTP w technologii CtF (387)
- Raster Image Processor (RIP) (387)
- Format pliku do przekazania na RIP (390)
- Praca naświetlarki CtF (390)
- DTP w technologii CtP (392)
- Praca naświetlarki CtP (393)
- Instalacja sterownika naświetlarki (395)
- Program Adobe PostScript Driver (396)
- Drukowanie postscriptowe z poziomu programu do grafiki wektorowej (397)
- Zakładka "General" (398)
- Zakładka "Layout" (399)
- Zakładka "Separations" (400)
- Zakładka "Prepress" (401)
- Zakładka "PostScript" (402)
- Zakładka "Misc" (403)
- Zakładka "Issue" (404)
- Drukowanie do pliku (405)
- Sprawdzanie plików postscriptowych (405)
- Drukowanie postscriptowe spod programu do składu i łamania (406)
- Preflight publikacji (406)
- Kontrola nadrukowywania (407)
- Zakładka "General" (407)
- Zakładka "Setup" (408)
- Zakładka "Marks & Bleeds" (409)
- Zakładka "Output" (410)
- Zakładka "Graphics" (411)
- Zakładka "Colour Management" (411)
- Zakładka "Advanced" (412)
- Zakładka "Summary" (413)
- Przenoszenie danych (414)
- CD-ROM i DVD-ROM (414)
- SyQuest (415)
- Iomega Zip i Jaz (416)
- Castlewood Orb (416)
- SuperDisk (416)
- Nośniki magneto-optyczne (416)
- WORM (417)
- Nośniki taśmowe (417)
- Nośniki miniaturowe (418)
- ŹródÅ‚a problemów z reprodukcjÄ… pracy (418)
- Odbiór i kontrola pracy (419)
- Typowe błędy naświetlania (419)
- Odpowiedzialność za błędy (422)
- SporzÄ…dzanie odbitek próbnych (422)
- Proof na drukarkach (423)
- Proof na maszynie drukarskiej (423)
- DuPont Cromalin (424)
- Proof na monitorze (424)
- Zdalny proofing (425)
- Techniki druku konwencjonalnego (425)
- Offset (425)
- Sitodruk (426)
- Fleksografia (427)
- Typografia (428)
- Rotograwiura (429)
- Techniki druku cyfrowego (431)
- Maszyny DI (431)
- Atramentowe maszyny CtPt (432)
- Elektrofotograficzne maszyny CtPt (432)
- Electroinkowe maszyny CtPt (433)
- Elkograficzne maszyny CtPt (434)
- Zalety druku cyfrowego (434)
- Problemy przy druku cyfrowym (436)
- Perspektywy rozwoju druku cyfrowego (438)
Skorowidz (443)