Cubase SX. Szybki start - Helion
Tytuł oryginału: Cubase SX for Macintosh and Windows: VQG
Tłumaczenie: Marek Korbecki
ISBN: 83-7361-300-5
stron: 432, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2004-01-25
Księgarnia: Helion
Cena książki: 49,00 zł
Błyskawiczny kurs cyfrowego przetwarzania muzyki
Cubase SX to komputerowe studio nagrań; aplikacja, dzięki której możesz tworzyć profesjonalne utwory muzyczne nie wychodząc z domu. Cubase umożliwia samodzielne nagrywanie, miksowanie i aranżowanie muzyki. Dzięki interfejsom VST i ASIO jest to niezwykle elastyczny system, który można z łatwością rozbudować i dostosować do swoich potrzeb.
Książka "Cubase SX. Szybki start" to nowoczesny podręcznik, dzięki któremu w krótkim czasie poznasz tę aplikację i nauczysz się używać jej w praktyce. To pozycja skierowana do początkujących i średnio zaawansowanych użytkowników, którzy nie mają większego doświadczenia w edycji dźwięku, a pragną stworzyć wirtualne studio nagrań od podstaw. Krótkie rozdziały, które możesz przeczytać w ciągu kilkunastu minut, prezentują krok po kroku czynności, jakie należy wykonywać, aby osiągnąć zamierzony efekt.
Nauczysz się:- Instalować Cubase SX i konfigurować go, by współpracował z zainstalowanym sprzętem
- Poruszać po interfejsie programu Cubase i dostosowywać go do swoich potrzeb
- Nagrywać dźwięk
- Tworzyć i edytować ścieżki MIDI
- Korzystać z instrumentów VST
- Edytować zapis dźwiękowy
- Miksować utwory, korzystać z filtrów
- Dodawać efekty dźwiękowe
- Używać programu ReWire
- Wykonywać mastering za pomocą Cubase SX
Osoby które kupowały "Cubase SX. Szybki start", wybierały także:
- PreSonus Studio One. Podręcznik użytkownika (b2b) 99,00 zł, (49,50 zł -50%)
- Xfer Serum, czyli syntezator naszego pokolenia - poradnik uzytkownika (ebook) 79,00 zł, (39,50 zł -50%)
- Sekrety profesjonalnego brzmienia w małym studiu 69,00 zł, (51,75 zł -25%)
- Making Musical Apps. Real-time audio synthesis on Android and iOS 88,86 zł, (76,42 zł -14%)
- Digital Audio Essentials. A comprehensive guide to creating, recording, editing, and sharing music and other audio 176,92 zł, (152,15 zł -14%)
Spis treści
Cubase SX. Szybki start -- spis treści
Rozdział 1. Instalacja i konfiguracja programu Cubase SX (15)
- Instalacja programu Cubase SX (16)
- Co i gdzie? (17)
- Podstawy nagrywania (19)
- Interfejsy audio i sterowniki (20)
- Sprawdzanie karty dźwiękowej w systemie Windows XP (21)
- Sprawdzanie karty dźwiękowej w systemie Mac OS X (23)
- Definicja latencji (25)
- Ustawianie latencji (26)
- Sprawdzanie interfejsu MIDI w systemie Windows XP (27)
- Sprawdzanie interfejsu MIDI w systemie Mac OS X (29)
- Na czym polega monitorowanie? (30)
- Monitorowanie z poziomu programu Cubase (31)
- Monitorowanie przy użyciu miksera zewnętrznego (32)
- Monitorowanie przy użyciu funkcji ASIO Direct Monitoring (33)
- Konfiguracja (34)
Rozdział 2. Przechadzka po interfejsie programu Cubase SX (37)
- Pasek sterowania transportem (39)
- Okno Project (41)
- Pasek narzędziowy okna Project (43)
- Panel Track Inspector w oknie Project (45)
- Panel Track List okna Project (46)
- Linijka okna Project (47)
- Panel zdarzeń w oknie Project (48)
- Panel informacyjny w oknie Project (49)
- Ustawienia przyciągania w oknie Project (50)
- Edytor Audio Sample (53)
- Edytor MIDI Key (54)
- Inne edytory MIDI (55)
- Magazyn (56)
- Mikser w programie Cubase SX (57)
- Stelaże efektów w programie Cubase SX (58)
- Instrumenty VST (59)
Rozdział 3. Rozpoczynamy opracowywanie projektu (61)
- Tworzenie projektu (62)
- O metronomie w programie Cubase SX (65)
- Ustawianie tempa w projekcie (66)
- Import pętli (68)
- Dopasowywanie tempa projektu do tempa pętli audio (70)
- Dopasowywanie tempa pętli do tempa projektu (72)
- Wielokrotne wklejanie pętli do projektu (74)
- Import projektów Cubase (76)
- Tworzenie nowego szablonu (78)
- Używanie pustych szablonów (80)
Rozdział 4. Instalacja i konfiguracja programu Cubase SX (81)
- Tworzenie ścieżki audio (83)
- Definiowanie preferencyjnych ustawień nagrywania dźwięku (84)
- Nagrywanie pojedynczej ścieżki (88)
- Nagrywanie na kilku ścieżkach jednocześnie (90)
- Nagrywanie ścieżek stereofonicznych (92)
- Nagrywanie automatyczne: podrzutki (93)
- Nagrywanie automatyczne: tryb nagrywania cyklicznego (96)
Rozdział 5. Nagrywanie MIDI (99)
- Nadawanie nazw wejściom i wyjściom MIDI (100)
- Tworzenie ścieżek MIDI (101)
- Konfigurowanie ścieżek MIDI do nagrania (103)
- Nagrywanie pojedynczej ścieżki MIDI (105)
- Automatyczne uruchamianie nagrywania (107)
- Automatyczne wyłączanie zapisu przy użyciu lokatorów (109)
- Tryby nagrywania MIDI (110)
- Cykliczne nagrywanie MIDI (111)
- Nagrywanie cykliczne: tryby Mix i Overwrite (112)
- Nagrywanie wielu ścieżek MIDI jednocześnie (113)
- O wielobrzmieniowych urządzeniach MIDI (114)
- Zapis danych kontrolerów ciągłych (115)
- Nagrywanie danych Sysex (116)
Rozdział 6. Ręczne wprowadzanie danych MIDI (119)
- Tworzenie partii MIDI (120)
- Otwieranie edytora (122)
- Opis edytora Key (123)
- Narzędzia edycyjne (124)
- Wprowadzanie nut MIDI (125)
- Rozciąganie panelu nutowego (126)
- Korzystanie z wyświetlacza pozycji wskaźnika myszy (127)
- Przyciąganie w edytorze Key (128)
- Zmiana długości nut (129)
- Ustawianie siły uderzenia w klawisze (130)
- Wprowadzanie wielu nut w trybie malowania (131)
- Wyciszanie i usuwanie nut (132)
- Przeglądanie danych kontrolerów ciągłych (134)
- Wprowadzanie danych CC za pomocą narzędzia Draw (135)
- Edytor perkusyjny (136)
- Otwieranie edytora Drum (137)
- Posługiwanie się narzędziem Drumstick (138)
- Kwantyzacja globalna a ustawienia indywidualne (139)
- Zmiana wartości parametru Velocity w edytorze Drum (141)
- Usuwanie i wyciszanie nut w edytorze Drum (143)
Rozdział 7. Korzystanie z instrumentów VST (145)
- Co to jest instrument VST? (146)
- Po co używać instrumentów VST? (147)
- Instalacja i zarządzanie instrumentami VST (149)
- Otwieranie VSTi (150)
- Otwieranie edytora VSTi (151)
- Wybieranie profilów VSTi (152)
- Korzystanie z VSTi (153)
- Wizualne narzędzia edycyjne VSTi (154)
- Zapisywanie i przywoływanie ustawień VSTi (156)
- Universal Sound Module (157)
- Neon VSTi (158)
- cs40 VSTi (159)
- vb-1 VSTi (160)
- JX16 VSTi (161)
- a1 VST1 (163)
- lm-7 VSTi (164)
- Sterowanie instrumentami VST za pomocą komunikatów MIDI (165)
Rozdział 8. Podstawowa edycja zapisu dźwiękowego (167)
- Przekształcanie zdarzeń w partie (170)
- Rozbijanie partii na zdarzenia (171)
- Wyciszanie zdarzeń i partii (172)
- Przesuwanie partii i zdarzeń przy użyciu funkcji Snap (173)
- Przesuwanie zdarzeń i partii przy użyciu kursora (174)
- Ograniczanie ruchów partii i zdarzeń (175)
- Ustawianie punktu przyciągania (176)
- Kopiowanie partii i zdarzeń audio (178)
- Tworzenie zgłośnień (179)
- Tworzenie wyciszenia (180)
- Edycja obwiedni zgłośnień i wyciszeń (181)
- Zmiana ogólnej głośności zdarzenia (182)
- Zmiana długości zdarzenia (183)
- Przesuwanie zawartości zdarzenia poprzez zmianę jego długości (184)
- Zmiana długości zdarzenia poprzez ściśnięcie lub rozciągniecie w czasie (185)
- Przenikanie (186)
- Zmiana obwiedni przenikania (187)
- Dzielenie zdarzeń i partii (188)
- Edytor Audio Part (189)
- Przygotowanie zdarzeń do montażu (190)
- Odsłuchiwanie zdarzeń w zbitce (191)
- Montaż zbitki (192)
Rozdział 9. Zaawansowana edycja zapisu dźwiękowego (193)
- Typy operacji edycyjnych (194)
- Korzystanie z narzędzia Zoom (195)
- Wyodrębnianie zdarzeń z partii (196)
- Regulacja zakresu selekcji (197)
- Poruszanie się w projekcie przy użyciu lokatorów (198)
- Przetwarzanie zdarzenia lub partii (199)
- Regulacja wzmocnienia w zdarzeniu (201)
- Przestrajanie (202)
- Korygowanie fałszów (203)
- Przestrajanie z wykorzystaniem obwiedni (205)
- Przetwarzanie dźwięku przy użyciu efektów VST (208)
- Dodatkowe ustawienia przetwarzania dźwięku (209)
- Usuwanie skutków przetwarzania (211)
- Modyfikowanie efektów w przetworzonym materiale (213)
- Zamiana jednego procesu na inny (214)
- Powiększanie obrazu w edytorze Sample (216)
- Funkcja ręcznego przesuwania kursora w edytorze Sample Editor (218)
- Tworzenie regionów w edytorze Sample Editor (219)
- Tworzenie zdarzenia z regionu (220)
- Dodatkowe funkcje przetwarzania dźwięku (221)
Rozdział 10. Edycja zapisu MIDI (223)
- Edycja audio a edycja MIDI (224)
- Przesuwanie i kopiowanie partii MIDI (225)
- Wyciszanie i dzielenie partii MIDI (226)
- Transponowanie ścieżek MIDI przy użyciu panelu Track Inspector (227)
- Rozbijanie partii na wiele partii (228)
- Jednoczesna edycja wielu partii w edytorze Key (230)
- Kopiowanie nut w edytorze Key (232)
- Zmiana długości nut MIDI (233)
- Edycja nut o takiej samej wysokości (234)
- Przeglądanie danych kontrolerów ciągłych (235)
- Wyświetlanie danych dowolnych kontrolerów CC (237)
- Tworzenie danych CC powiązanych z tempem projektu (239)
- O funkcji Snap i edycji CC (241)
- Inne formy obwiedni komunikatów CC (242)
- Usuwanie, przesuwanie i kopiowanie komunikatów CC (243)
- Kwantyzacja (244)
- Regulowanie gęstości siatki kwantyzacyjnej (245)
- Wybieranie nut do kwantyzacji (247)
- Nadawanie kwantyzowanym sekwencjom MIDI bardziej naturalnego brzmienia (248)
- Edytor List (250)
- Filtrowanie danych w edytorze List (251)
- Modyfikowanie wartości na liście zdarzeń (252)
- Tworzenie nowych zdarzeń na panelu Event (253)
Rozdział 11. Mikser programu Cubase (255)
- Dlaczego miksujemy w stereo? (256)
- Kanały miksera programu Cubase (257)
- Zarządzanie mikserem na ekranie (259)
- Wyświetlanie kontrolek jednego typu we wszystkich kanałach miksera jednocześnie (262)
- Osłuchiwanie solo i wyciszanie kanałów miksera (263)
- Posługiwanie się kanałami audio (264)
- Wybór portu wyjściowego dla kanału audio (266)
- Regulowanie poziomu i panoramy (267)
- Posługiwanie się mikserem w trybie rozszerzonym (269)
- Zasady korekcji (270)
- Ustawianie korekcji w oknie Channel Settings (271)
- Posługiwanie się filtrami półkowymi (273)
- Posługiwanie się filtrami górno- i dolnoprzepustowymi (274)
- Podstawowe informacje o efektach insertowych (276)
- Omijanie korektorów i efektów w kanałach (277)
- Podstawy miksowania MIDI (280)
- Efekty insertowe MIDI (281)
- Profile efektów MIDI (283)
- MidiEcho (284)
- Arpache 5 (285)
- Tworzenie prostego arpeggio (286)
- AutoPan (288)
- Tworzenie efektu tremolo przy użyciu AutoPan (289)
- Pozostałe efekty MIDI (291)
- Efekty wysyłkowe MIDI (293)
- Zachowywanie partii MIDI wraz z efektami (295)
- Instrumenty VST i kanały ReWire (297)
- Posługiwanie się szynami wyjściowymi (298)
- Kanały grup (299)
- Sprzęganie kanałów miksera (302)
Rozdział 12. Modułowe efekty audio (305)
- Obsługiwane formaty modułów (306)
- Efekty insertowe i wysyłkowe (308)
- DoubleDelay (310)
- Korzystanie z efektów opóźnieniowych synchronizowanych z tempem (312)
- Modulacja wysokości dźwięku przez moduł ModDelay (314)
- Pogłos (315)
- Ustawienia modułu Reverb A (317)
- Chorus (319)
- Efekty dynamiczne (321)
- Korzystanie z modułu Dynamics (325)
- Pozostałe moduły programu Cubase (328)
- Efekty wysyłkowe przed tłumikiem (330)
- Kiedy stosować efekty wysyłkowe przed tłumikiem (332)
- Kanały grup i efekty (333)
- Łączenie efektów przy użyciu grup (335)
Rozdział 13. ReWire i Cubase (337)
- Do czego służy ReWire? (338)
- Przyłączanie aplikacji ReWire do programu Cubase (339)
- Uruchamianie i zamykanie aplikacji ReWire (340)
- Tempo i ReWire (341)
- Korzystanie z wielu aplikacji ReWire jednocześnie (342)
- Transmisja danych MIDI przy użyciu protokołu ReWire (343)
- Transmisja danych audio między aplikacjami ReWire (344)
- Aplikacje niezależne a aplikacje ReWire (346)
Rozdział 14. Automatyka miksu (347)
- Po co automatyzować miksy? (348)
- Zapis automatyki w oknie miksera (349)
- Przeglądanie ustawień automatyki (351)
- Tryby automatyki miksera (352)
- Zapis ustawień automatyki modułów (353)
- Automatyzacja parametrów efektów (354)
- Jak wyświetlany jest zapis automatyki (355)
- Zapis automatyki dla pojedynczej ścieżki (356)
- Ręczne definiowanie ustawień automatyki (358)
- Usuwanie punktów sterujących z obwiedni automatyki (359)
- Inne operacje wykonywane na punktach sterujących (360)
- Definiowanie ustawień automatyki za pomocą narzędzia Draw (361)
- Selektywne zwiększanie głośności fragmentów ścieżek (362)
- Automatyka wyciszeń (363)
- Przeglądanie i automatyzacja innych parametrów (364)
- Automatyka kanałów innych niż audio (365)
Rozdział 15. Korzystanie z efektów zewnętrznych (367)
- Krosowanie zewnętrznych efektów (368)
- Korzystanie z wyjść VST (369)
- Konfigurowanie zewnętrznych efektów wysyłkowych (370)
- Konfigurowanie zewnętrznych efektów insertowych (371)
- Monitorowanie działania efektów (372)
- Kierowanie sygnału grupowego do procesora zewnętrznego (374)
- Zewnętrzne efekty wysyłkowe przed tłumikiem (376)
- Miksowanie z efektami zewnętrznymi (377)
Rozdział 16. Eksportowanie i renderowanie ścieżek (379)
- Zgrywanie, eksportowanie i renderowanie (380)
- Zrzucanie ścieżki (381)
- Zgrywanie wielu ścieżek (382)
- Renderowanie ścieżki z efektami (383)
- Korygowanie przesunięć czasowych (385)
- Renderowanie wielu ścieżek (386)
- Renderowanie ścieżek ReWire (387)
- Tworzenie miksu finalnego (389)
- Zgrywanie miksu w formacie MP3 (391)
- Zgrywanie miksu w formacie Ogg Vorbis (392)
- Zgrywanie miksu w formacie RealAudio - wyłącznie w komputerach PC (393)
- Zgrywanie miksu w formacie Windows Media - tylko w komputerach PC (394)
Rozdział 17. Mastering (395)
- Zadanie dla profesjonalnego realizatora masteringu (396)
- Tworzenie projektu masteringowego (397)
- Definiowanie sekwencji utworów (399)
- Płynne zmiany głośności (400)
- Stosowanie korekcji (401)
- Stosowanie kompresji (402)
- Stosowanie efektów w sekcji Master (403)
- Mastering samodzielny (404)
- Stosowanie ditheringu UV22 (407)
Słowniczek (409)
Skorowidz (413)