C++ Builder. Symulacje komputerowe - Helion
ISBN: 83-7361-052-9
stron: 240, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-07-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 29,00 zł
Nowoczesne techniki programowania i projektowania pozwalają pisać złożone aplikacje także osobom nie będącym informatykami. Pasjonatom nauk przyrodniczych przychodzi z pomocą projektowanie obiektowe: dzięki zastosowaniu gotowych obiektów mogą oni symulować komputerowo zjawiska występujące w przyrodzie. Programowanie zorientowane obiektowo wymaga przede wszystkim bardzo dokładnych opisów funkcjonalnych obiektów; szczegóły techniczne, realizatorskie i znajomość ich konstrukcji wewnętrznej nie są tu ważne.
Książka C++Builder. Symulacje komputerowe przedstawia kilkanaście programów symulujących rozmaite zjawiska występujące w przyrodzie. Programy te zostały napisane w języku C++ (użyto dialektu C++Builder Borlanda). Zastosowano w nich gotowe klasy, które możesz odnaleźć na dołączonym do książki krążku CD, można je rozbudowywać i wykorzystywać we własnych programach. Osoby zainteresowane tajnikami programowania obiektowego poznają szczegóły konstrukcji obiektów, przyrodnicy mogą pominąć bardziej techniczne fragmenty i skoncentrować się na modelowaniu zjawisk przyrodniczych.
Programy opisane w książce dotyczą:
- Widma światła białego
- Drgań i fal prostych
- Fal na wodzie i ich interferencji
- Interferencji światła
- Postrzegania głębi i geometrii 3D
- Fotografii relatywistycznej
- Algorytmów wzrostu
- Tworzenia wirtualnych przestrzeni za pomocą techniki śledzenia promieni (ray-tracing)
Programowanie obiektowe jest to jedyna technika szybkiego tworzenia aplikacji z wykorzystaniem istniejących, uniwersalnych algorytmów. Jeśli jesteś interesujesz się fizyką czy biologią, książka udowodni Ci, że nie musisz kończyć studiów informatycznych, by modelować komputerowo interesujące Cię zjawiska.
Dzięki lekturze tej książki:
- Przeniesiesz na ekran komputera złożone zjawiska fizyczne i procesy biologiczne
- Poznasz tajemnice kreowania wirtualnych, trójwywmiarowych przestrzeni
- Nauczysz się korzystać z programowania obiektowego
- Będziesz potrafił pisać złożone programy w prosty sposób, korzystając z gotowych obiektów.
Spis treści
C++ Builder. Symulacje komputerowe -- spis treści
Wstęp (5)
Rozdział 1. Widmo światła białego (7)
- Wszystkie barwy tęczy (7)
Rozdział 2. Drgania i fale proste (15)
- TrochÄ™ fizyki (16)
- Parametry fali prostej (16)
- Sumowanie dwóch fal prostych (20)
- Sumowanie drgań prostopadłych (23)
- Suma fal i kształtowanie impulsów (25)
- Biorytmy (28)
Rozdział 3. Fale na wodzie (31)
- Powierzchniowa fala płaska (31)
- Fala kolista (36)
- Interferencja fal na wodzie (41)
Rozdział 4. Interferencja światła (47)
- Doświadczenie Younga (47)
- Przestrzenny obraz interferencji światła (54)
- Edytor układu otworków (62)
- Synteza obrazu rzeczywistego z obrazu interferencyjnego (69)
- Filtracja przestrzenna (72)
Rozdział 5. Postrzeganie głębi (77)
- Trzy techniki syntezy głębi (78)
- Geometria postrzegania 3D (82)
- Algorytmy syntezy głębi (84)
- Sześcian 3D (87)
- Kula 3D (89)
- Eksperymenty z bazÄ… (92)
- PorzÄ…dkowanie sceny (95)
Rozdział 6. Fotografia relatywistyczna (103)
- Teoria fotografii relatywistycznej (104)
- Obiekt TRelatyw3d (107)
- Relatywistyczny krzyż (112)
- Relatywistyczna kostka (114)
- Zderzenie ze ścianą (116)
- Relatywistyczna autostrada (119)
- Relatywistyczna kula (120)
- Relatywistyka a kÄ…t widzenia obiektywu (122)
- Twoja fotografia (125)
- Relatywistyczna stereoskopia (130)
Rozdział 7. Algorytm wzrostu (137)
- Rozwijanie tekstu (137)
- Interpretacja formuły tekstowej (140)
- Bardziej złożone rozwinięcia (145)
- Wzrost 3D (149)
- L system, czyli hodowla form roślinnych (153)
- Roślinny świat Lindenmayera (159)
- Jeszcze więcej parametrów (162)
Rozdział 8. Obrazy świetlnego promienia (175)
- Idea techniki śledzenia promieni (176)
- Wyznaczenie promienia rysujÄ…cego (177)
- Promień szuka obiektów (182)
- Promień wyrusza w dalszą drogę (188)
- Kolory (192)
- Zabudowa sceny (194)
- Implementacja (195)
- Co dalej? (213)
Dodatek A Funkcjonalne opisy klas (215)
- Klasa TSkalowanie (215)
- Klasa TDiagram (217)
- Klasa TWidmo (217)
- Klasa TWykresPseudo3d (217)
- Klasy TPunkt, TLinia, TWektor (220)
- Klasa T3d (221)
- Klasa TWykres3d (222)
- Klasa TStereo (224)
- Klasy TRelatyw3d i TRelatywStereo (224)
- Klasa TObraz (224)
Literatura (229)
Skorowidz (231)