C++ Builder. Symulacje komputerowe - Helion

ISBN: 83-7361-052-9
stron: 240, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-07-01
Księgarnia: Helion
Cena książki: 29,00 zł
Nowoczesne techniki programowania i projektowania pozwalają pisać złożone aplikacje także osobom nie będącym informatykami. Pasjonatom nauk przyrodniczych przychodzi z pomocą projektowanie obiektowe: dzięki zastosowaniu gotowych obiektów mogą oni symulować komputerowo zjawiska występujące w przyrodzie. Programowanie zorientowane obiektowo wymaga przede wszystkim bardzo dokładnych opisów funkcjonalnych obiektów; szczegóły techniczne, realizatorskie i znajomość ich konstrukcji wewnętrznej nie są tu ważne.
Książka C++Builder. Symulacje komputerowe przedstawia kilkanaście programów symulujących rozmaite zjawiska występujące w przyrodzie. Programy te zostały napisane w języku C++ (użyto dialektu C++Builder Borlanda). Zastosowano w nich gotowe klasy, które możesz odnaleźć na dołączonym do książki krążku CD, można je rozbudowywać i wykorzystywać we własnych programach. Osoby zainteresowane tajnikami programowania obiektowego poznają szczegóły konstrukcji obiektów, przyrodnicy mogą pominąć bardziej techniczne fragmenty i skoncentrować się na modelowaniu zjawisk przyrodniczych.
Programy opisane w książce dotyczą:
- Widma światła białego
- Drgań i fal prostych
- Fal na wodzie i ich interferencji
- Interferencji światła
- Postrzegania głębi i geometrii 3D
- Fotografii relatywistycznej
- Algorytmów wzrostu
- Tworzenia wirtualnych przestrzeni za pomocą techniki śledzenia promieni (ray-tracing)
Programowanie obiektowe jest to jedyna technika szybkiego tworzenia aplikacji z wykorzystaniem istniejących, uniwersalnych algorytmów. Jeśli jesteś interesujesz się fizyką czy biologią, książka udowodni Ci, że nie musisz kończyć studiów informatycznych, by modelować komputerowo interesujące Cię zjawiska.
Dzięki lekturze tej książki:
- Przeniesiesz na ekran komputera złożone zjawiska fizyczne i procesy biologiczne
- Poznasz tajemnice kreowania wirtualnych, trójwywmiarowych przestrzeni
- Nauczysz się korzystać z programowania obiektowego
- Będziesz potrafił pisać złożone programy w prosty sposób, korzystając z gotowych obiektów.
Spis treści
C++ Builder. Symulacje komputerowe -- spis treści
Wstęp  (5)
 
Rozdział 1.   Widmo światła białego  (7)
 
- Wszystkie barwy tęczy (7)
Rozdział 2.   Drgania i fale proste  (15)
 
- Trochę fizyki  (16)
 
- Parametry fali prostej  (16)
 
- Sumowanie dwóch fal prostych  (20)
 
- Sumowanie drgań prostopadłych  (23)
 
- Suma fal i kształtowanie impulsów  (25)
 
- Biorytmy (28)
Rozdział 3.   Fale na wodzie  (31)
 
- Powierzchniowa fala płaska  (31)
 
- Fala kolista  (36)
 
- Interferencja fal na wodzie (41)
Rozdział 4.   Interferencja światła  (47)
 
- Doświadczenie Younga  (47)
 
- Przestrzenny obraz interferencji światła  (54)
 
- Edytor układu otworków  (62)
 
- Synteza obrazu rzeczywistego z obrazu interferencyjnego  (69)
 
- Filtracja przestrzenna (72)
Rozdział 5.   Postrzeganie głębi  (77)
 
- Trzy techniki syntezy głębi  (78)
 
- Geometria postrzegania 3D  (82)
 
- Algorytmy syntezy głębi  (84)
 - Sześcian 3D (87)
- Kula 3D (89)
 
- Eksperymenty z bazą  (92)
 
- Porządkowanie sceny (95)
Rozdział 6.   Fotografia relatywistyczna  (103)
 
- Teoria fotografii relatywistycznej  (104)
 
- Obiekt TRelatyw3d  (107)
 - Relatywistyczny krzyż (112)
- Relatywistyczna kostka (114)
 
- Zderzenie ze ścianą  (116)
 - Relatywistyczna autostrada (119)
- Relatywistyczna kula (120)
 
- Relatywistyka a kąt widzenia obiektywu  (122)
 
- Twoja fotografia  (125)
 
- Relatywistyczna stereoskopia (130)
Rozdział 7.   Algorytm wzrostu  (137)
 
- Rozwijanie tekstu  (137)
 
- Interpretacja formuły tekstowej  (140)
 
- Bardziej złożone rozwinięcia  (145)
 
- Wzrost 3D  (149)
 
- L system, czyli hodowla form roślinnych  (153)
 
- Roślinny świat Lindenmayera  (159)
 
- Jeszcze więcej parametrów (162)
Rozdział 8.   Obrazy świetlnego promienia  (175)
 
- Idea techniki śledzenia promieni  (176)
 
- Wyznaczenie promienia rysującego  (177)
 
- Promień szuka obiektów  (182)
 
- Promień wyrusza w dalszą drogę  (188)
 
- Kolory  (192)
 
- Zabudowa sceny  (194)
 
- Implementacja  (195)
 - Co dalej? (213)
 
Dodatek A   Funkcjonalne opisy klas  (215)
 
- Klasa TSkalowanie  (215)
 
- Klasa TDiagram  (217)
 
- Klasa TWidmo  (217)
 
- Klasa TWykresPseudo3d  (217)
 
- Klasy TPunkt, TLinia, TWektor  (220)
 
- Klasa T3d  (221)
 
- Klasa TWykres3d  (222)
 
- Klasa TStereo  (224)
 
- Klasy TRelatyw3d i TRelatywStereo  (224)
 
- Klasa TObraz (224)
  Literatura  (229)
 
  Skorowidz  (231)


