reklama - zainteresowany?

C++ Builder 6 dla każdego - Helion

C++ Builder 6 dla każdego
Autor: Kent Reisdorph
Tytuł oryginału: TY Borland C++ Builder 6 in 21 Days
Tłumaczenie: Tomasz M. Sadowski
ISBN: 83-7197-859-6
stron: 816, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2003-10-28
Księgarnia: Helion

Cena książki: 89,00 zł

Dodaj do koszyka C++ Builder 6 dla każdego

Tagi: C++ Builder - Programowanie

C++Builder należy do systemów błyskawicznego projektowania aplikacji (ang. RAD - Rapid Application Development) i jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest do tworzenia programów w języku C++. Wykorzystując to narzędzie, możesz efektywnie i szybko konstruować 32-bitowe programy pracujące w trybie graficznym bądź tekstowym pod kontrolą systemu Windows.

Książka ta poprowadzi Cię przez zagadnienia związane z programowaniem w systemie C++ Builder. Poznasz go począwszy od podstaw, poprzez bibliotekę VCL i jej komponenty, narzędzia systemu i metody programowania wizualnego, aż po techniki programowania grafiki, obsługi baz danych i aplikacji internetowych. Dzięki zdobytej wiedzy będziesz mógł błyskawicznie przejść od tradycyjnych metod programowania do projektowania i programowania wizualnego.

Czytając ją:
  • Nauczysz się programować w języku C++
  • Poznasz programowanie zorientowane obiektowo
  • Zapoznasz się z elementami środowiska systemu C++Builder 6 oraz biblioteką VCL
  • Zaznajomisz się ze sposobami błyskawicznego prototypowania, budowy i uruchamiania 32-bitowych aplikacji dla Windows 95 i Windows NT
  • Nauczysz się tworzyć atrakcyjny interfejs użytkownika do swoich aplikacji
  • Zapoznasz się z zaawansowanymi technikami programowania, jak obsługa wyjątków i komunikatów, wykorzystanie rejestru czy udostępnianie poleceń
  • Poznasz metody programowania grafiki, obsługi baz danych, tworzenia aplikacji internetowych, własnych komponentów i bibliotek DLL
Autor książki, Kent Reisdorph, kieruje zespołem programistów w firmie TurboPower Software w Colorado Springs. Współpracuje on także z firmą Borland, biorąc udział w pracach grupy doradczej o nazwie TeamB jako niezależny programista i konsultant.

Dodaj do koszyka C++ Builder 6 dla każdego

Dodaj do koszyka C++ Builder 6 dla każdego

Spis treści

C++ Builder 6 dla każdego -- spis treści

O Autorze (13)

Podziękowania (15)

Witamy! (17)

  • Na co zwracać uwagę? (18)

Część I (19)

Rozdział 1. Pierwsze kroki w systemie C++Builder (21)

  • Czym jest C++Builder? (21)
  • IDE od pierwszego wejrzenia (22)
  • Ahoj, przygodo! (25)
  • To samo w wersji tekstowej (27)
  • Wprowadzenie do C++ (33)
    • Narodziny języka (34)
    • Zmienne (35)
    • Typy danych w C++ (36)
    • Operatory (39)
    • Funkcje (41)
    • Funkcja main() (45)
    • Tablice (48)
    • Tablice znakowe (50)
    • Funkcje operujące na łańcuchach (52)
    • Tablice łańcuchów (54)
  • Podsumowanie (55)

Rozdział 2. Wprowadzenie do C++ (57)

  • Jeżeli... (57)
  • Pętle i ich zastosowania (61)
    • Pętla for (62)
    • Pętla while (65)
    • Pętla do-while (66)
    • Instrukcja goto (67)
    • Instrukcje continue i break (68)
  • Instrukcja switch (69)
  • Zasięg (71)
    • Zmienne zewnętrzne (73)
  • Struktury (74)
    • Tablice struktur (76)
    • Pliki nagłówkowe i pliki źródłowe (76)
    • Struktury w akcji (78)
  • Podsumowanie (82)

Rozdział 3. Zaawansowane elementy C++ (83)

  • Wskaźniki (83)
    • Zmienne lokalne i dynamiczne (84)
    • Obiekty dynamiczne a wskaźniki (85)
    • Jak to się ma do naszego programu? (86)
    • Dereferencja czyli wyłuskanie (88)
    • Do dzieła! (89)
  • Referencje (91)
  • Przekazywanie parametrów przez wskaźnik i przez referencje (94)
    • Modyfikator const (96)
  • Operatory new i delete (96)
    • Operator new (97)
    • Operator delete (98)
    • Rozwiązanie zagadki (99)
    • Operatory new[ ] i delete[ ] (100)
  • Co mogą funkcje w C++? (100)
    • Przeciążanie funkcji (101)
    • Parametry domyślne funkcji (103)
    • Funkcje składowe klas (104)
    • Funkcje wstawiane (105)
  • Co zrobić, gdy w danych jest błąd? (106)
  • Podsumowanie (108)

Rozdział 4. O klasach i programowaniu obiektowym (109)

  • Co to jest klasa? (109)
  • Anatomia klasy (110)
    • Dostęp do elementów klasy (111)
    • Konstruktory (113)
    • Destruktory (116)
    • Pola (117)
    • Funkcje składowe (119)
    • Wskaźnik this (121)
    • A teraz przykład (124)
  • Dziedziczenie (131)
    • Dziedziczenie wielokrotne (134)
  • Wprowadzenie do operacji wejścia-wyjścia (136)
    • Odczytujemy dane (137)
    • Zapisujemy dane (139)
    • Ustalenie trybu otwarcia pliku (141)
    • Obsługa plików binarnych (142)
    • Wskaźnik plikowy (142)
    • Swobodny dostęp do pliku (143)
  • Podsumowanie (145)

Rozdział 5. Biblioteki klas i komponenty (147)

  • Kilka słów wprowadzenia (147)
    • Po co mi to wszystko? (148)
    • W czym tkwi haczyk? (150)
    • Biblioteki jako wzór projektowania i programowania obiektowego (151)
  • Wojny bibliotek (151)
    • Biblioteka Object Windows Library (152)
    • Biblioteka Microsoft Foundation Class Library (153)
    • Co wiec wybrać? (154)
  • Biblioteka Visual Component Library (154)
    • Komponenty (155)
    • Właściwości, metody i zdarzenia (156)
  • C++Builder a biblioteka VCL (168)
    • VCL dla praktyków C++ (169)
    • Wszystkie obiekty klas zdefiniowanych w VCL muszą być tworzone dynamicznie (170)
    • VCL nie dopuszcza domyślnych parametrów funkcji (170)
    • VCL nie umożliwia dziedziczenia wielokrotnego (171)
  • Implementacja łańcuchów w bibliotece VCL (171)
    • Czy to naprawdę jest potrzebne? (172)
    • Szablon SmallString (173)
    • Klasa AnsiString (173)
    • Typ zbiorowy (177)
  • Nieco więcej o bibliotece VCL (179)
    • Klasy implementujące formularz i aplikacje (181)
    • Klasy komponentowe (181)
    • To jeszcze nie koniec... (186)
  • Podsumowanie (187)

Rozdział 6. Więcej o środowisku systemu (189)

  • Projekty w systemie C++Builder (190)
    • Pliki wykorzystywane w projektach (191)
    • Moduły źródłowe (197)
  • Menu główne i paleta narzędzi (199)
  • Paleta komponentów i jej wykorzystanie (200)
    • Umieszczenie kilku kopii komponentu na formularzu (201)
    • Wyśrodkowanie komponentu na formularzu (202)
    • Menu kontekstowe palety komponentów (202)
    • Nawigacja na palecie komponentów (202)
  • Object TreeView (203)
  • Wracamy do rzeczy, czyli aplikacja wielomodułowa (204)
    • Kompilacja, łączenie i budowa aplikacji (207)
  • Kompilacja innych programów w C++ (209)
  • O formularzach nieco więcej (212)
    • Formularz okna głównego (212)
    • Formularze okienek dialogowych (212)
    • Okienka dodatkowe a dialogi (218)
    • Aplikacje wielodokumentowe (MDI) (218)
    • Podstawowe właściwości formularzy (219)
    • Metody formularzy (223)
    • Zdarzenia obsługiwane przez formularze (224)
  • Inspektor obiektów (226)
    • Lista komponentów (227)
    • Karta właściwości (228)
    • Karta zdarzeń (231)
  • Przykładowa aplikacja MDI (232)
  • Podsumowanie (241)

Rozdział 7. Edytor formularzy i edytor menu (243)

  • Edytor formularzy i jego wykorzystanie (243)
    • Menu kontekstowe edytora formularzy (244)
    • Rozmieszczanie komponentów w formularzu (245)
    • Siatka edytora formularzy (246)
    • Wybieranie komponentów (246)
    • Przesuwanie komponentów (250)
    • Zabezpieczenie komponentów przed przesuwaniem i zmianą rozmiarów (252)
    • Zmiana porządku głębokości komponentów oraz ich kopiowanie, wycinanie i wklejanie (252)
    • Zmiana wielkości komponentów (255)
    • Wyrównywanie komponentów (257)
    • Ustalanie porządku wyboru komponentów (267)
  • Prosimy o menu! (268)
    • Tworzymy menu główne (269)
    • Nieco programowania (278)
    • Menu kontekstowe (285)
    • Tworzenie i zapamiętywanie szablonów menu (286)
  • Podsumowanie (287)

Część II (289)

Rozdział 8. Komponenty biblioteki VCL (291)

  • Nieco przypomnienia (291)
  • Właściwość Name (293)
  • Ważniejsze wspólne właściwości komponentów (295)
    • Właściwość Align i Anchors (295)
    • Właściwość Color (295)
    • Kursory (297)
    • Właściwość Enabled (297)
    • Właściwość Font (298)
    • Właściwość Hint (300)
    • Właściwości ParentColor,ParentCtl3D, ParentFont, BarentBiDiMode i ParentShowHint (300)
    • Caption, Text, Lines, Items (301)
    • Właściwość Tag (301)
    • Inne właściwości (301)
  • Podstawowe metody komponentów (302)
  • Podstawowe zdarzenia obsługiwane przez komponenty (303)
  • Klasa TStrings (304)
  • Standardowe elementy sterujące systemu Windows (307)
    • Komponenty edycyjne (307)
    • Listy (309)
    • Przyciski (314)
    • Etykiety (323)
    • Paski przewijania (323)
    • Panele (324)
    • I wiele innych... (324)
  • Standardowe okienka dialogowe (325)
    • Metoda Execute() (325)
  • Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku (326)
    • Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku graficznego (329)
    • Okienko dialogowe wyboru koloru (330)
    • Okienko dialogowe wyboru czcionki (330)
    • Okienka dialogowe wyszukiwania i zamiany (330)
  • Podsumowanie (331)

Rozdział 9. Tworzenie aplikacji w systemie C++Builder (333)

  • Składnica obiektów i jej wykorzystanie (333)
    • Dostęp do zawartości składnicy obiektów (334)
    • Wykorzystanie zawartości składnicy obiektów (334)
    • Tworzenie elementów aplikacji z użyciem składnicy obiektów (338)
    • Dodawanie obiektów do składnicy (339)
    • Dodawanie projektów do składnicy (341)
    • Zarządzanie zawartością składnicy (341)
  • Tworzenie formularzy i aplikacji z użyciem kreatorów (343)
    • Kreator dialogów (344)
    • Kreator aplikacji (345)
  • Definiowanie funkcji składowych i pól klasy (349)
    • Deklaracje klas w systemie C++Builder (350)
  • Szablony komponentów (352)
  • Wykorzystanie zasobów (355)
  • Pakiety (361)
    • Co to jest pakiet? (362)
    • Łączenie statyczne i dynamiczne (363)
    • Ładowanie dynamiczne pakietów (365)
    • Wykorzystywanie pakietów w aplikacjach (371)
    • Tworzenie pakietu (371)
    • Dystrybucja aplikacji wykorzystujących pakiety (372)
  • Podsumowanie (373)

Rozdział 10. O projektach nieco więcej (375)

  • Bez projektu ani rusz (375)
  • Korzystanie z menedżera projektów (375)
    • Grupy projektów (376)
    • Okno menedżera projektów (377)
    • Tworzenie i korzystanie z grup projektów (380)
    • Budowa projektów i ich grup (382)
  • Konfiguracja projektu (382)
    • Karta Forms (383)
    • Karta Application (385)
    • Karta Compiler (386)
    • Karta Advanced Compiler (390)
    • Karta C++ (392)
    • Karta Pascal (393)
    • Karta Linker (393)
    • Karta Advanced Linker (395)
    • Karta Directories/Conditionals (395)
    • Karta Version Info (397)
    • Karta Packages (398)
    • Karta Tasm (399)
    • Karta CORBA (399)
  • Edytor kodu (399)
    • Podstawowe operacje na tekście źródłowym (400)
    • Zaawansowane funkcje edytora (406)
    • Menu kontekstowe edytora kodu (410)
    • Zmiana konfiguracji edytora (410)
  • Podsumowanie (416)

Rozdział 11. Debugger (417)

  • Po co używać debuggera? (418)
  • Polecenia debuggera (418)
  • Punkty wstrzymania (419)
    • Ustawianie i usuwanie punktów wstrzymania (420)
    • Lista punktów wstrzymania (422)
    • Bezwarunkowe punkty wstrzymania (425)
    • Warunkowe punkty wstrzymania (425)
    • Polecenie Run to Cursor (426)
    • Punkty przerwania nieprzerywające pracy programu (426)
  • Śledzenie zmiennych (427)
  • Podgląd wyrażeń wskazanych kursorem (427)
  • Menu kontekstowe listy zmiennych śledzonych (428)
  • Okno dialogowe ustawień śledzenia (429)
  • Zawieszenie śledzenia zmiennej (431)
  • Dodanie zmiennej do listy zmiennych śledzonych (431)
  • Korzystanie z listy zmiennych śledzonych (431)
  • Inspektor danych (434)
  • Pozostałe narzędzia uruchomieniowe (436)
    • Podgląd i modyfikacja zmiennych (437)
    • Stos wywołań funkcji (438)
    • Podgląd rejestrów procesora (439)
    • Lokalizacja adresów w kodzie źródłowym (440)
    • Praca krokowa (440)
  • Uruchamianie bibliotek DLL (444)
  • Raport uruchomieniowy (444)
  • Okno widoku modułów (445)
  • Techniki uruchomieniowe (445)
    • Funkcja OutputDebugString() (445)
  • CodeGuard (448)
  • Wskazówki i rady (450)
  • Konfiguracja debuggera (451)
    • Opcja Integrated debugging (452)
    • Zakładka General (452)
    • Zakładka Event Log (453)
    • Zakładka Language Exceptions (453)
    • Zakładka OS Exceptions (454)
  • Podsumowanie (454)

Rozdział 12. Programy narzędziowe i konfiguracja IDE (455)

  • Edytor graficzny (455)
    • Kolor tła i atramentu (456)
    • Funkcje graficzne edytora (458)
    • Powiększanie rysunku (460)
    • Dobór szerokości linii i kształtu pędzla (460)
    • Projektowanie map bitowych (461)
    • Projektowanie ikon (462)
    • Projektowanie kursorów (464)
    • Menu kontekstowe edytora graficznego (465)
    • Tworzenie plików zasobów (465)
  • Agent WinSight czyli szpiegostwo w Windows (467)
    • Wymiana komunikatów w systemie Windows (468)
    • Panel listy okien (469)
    • Panel komunikatów (470)
    • Jak śledzić okna? (470)
    • Filtrowanie komunikatów (471)
    • Pozostałe funkcje programu WinSight (472)
  • DOS-owe programy narzędziowe (474)
    • GREP.EXE (474)
    • COFF2OMF.EXE (475)
    • IMPLIB.EXE (475)
    • TOUCH.EXE (476)
    • TDUMP.EXE (476)
  • Konfiguracja menu narzędzi (478)
    • Okno dialogowe konfiguracji narzędzi (478)
  • Konfiguracja środowiska systemu (480)
    • Karta Preferences (480)
    • Karta Designer (482)
    • Karta Object Inspector (482)
    • Karta Library (483)
    • Karta Palette (483)
    • Karta Environment Variables (484)
    • Karta Type Library (484)
    • Karta ClassExplorer (485)
    • Karta CORBA (485)
    • Karta C++ Builder Direct (485)
    • Karta Internet (485)
  • Podsumowanie (486)

Część III (487)

Rozdział 13. Programowanie operacji graficznych (489)

  • Grafika minimalnym kosztem (489)
  • Konteksty urządzeń i klasa TCanvas (490)
  • Obiekty GDI (492)
    • Pióra, pędzle i czcionki (493)
    • Ograniczanie obszaru rysowania (498)
  • Podstawowe operacje graficzne (499)
    • Rysowanie tekstu (500)
    • Rysowanie map bitowych (505)
  • Mapy bitowe przechowywane w pamięci (506)
  • Mapy bitowe typu DIB (511)
  • Podsumowanie (515)

Rozdział 14. Obsługa baz danych (517)

  • Wstęp (517)
    • Lokalne bazy danych (519)
    • Bazy danych typu klient-serwer (519)
    • Wielowarstwowa architektura baz danych (520)
  • Przegląd technologii (521)
    • ClientDataSet (522)
    • Borland Database Engine (BDE) (522)
    • InterBase Express (523)
    • dbExpress (524)
    • DbGo (ADOExpress) (524)
    • DataSnap (524)
  • Wybór technologii dostępu do danych (525)
    • Podejście prototypowe (525)
    • Planowanie "cyklu życiowego" (526)
    • Połączenie z bazami danych (526)
    • Tworzenie prostego formularza bazy danych (528)
    • Dodawanie kolejnych kontrolek bazodanowych (533)
    • Relacja ogół-szczegóły (535)
  • Obsługa pól rekordów (537)
    • Właściwości pól i komponent TField (538)
    • Edytor właściwości pól (538)
    • Modyfikowanie właściwości pola (541)
    • Formatowanie pól przy użyciu masek edycyjnych (543)
    • Dostęp do wartości kolumny (544)
    • Pola wyliczane (547)
    • Pola przeglądowe (549)
    • Weryfikacja danych wejściowych (551)
  • Zbiory danych (553)
    • Kontrolowanie wskaźnika bieżącego rekordu (554)
    • Edycja danych (557)
    • Ograniczanie zbiorów danych (558)
    • Wyszukiwanie rekordów (560)
    • Oznaczanie rekordów za pomocą zakładek (561)
    • Definiowanie wartości domyślnych pól (563)
    • Podstawowe właściwości, metody i zdarzenia zbiorów danych (564)
  • Współpraca z serwerami (565)
    • Autoryzacja klienta (567)
    • Transakcje (569)
  • Komponent ClientDataSet (572)
  • Borland Database Engine (580)
    • Administrator BDE (580)
    • Instalacja BDE (587)
    • Kreator formularzy baz danych (588)
    • Komponenty BDE (593)
    • Funkcje BDE API (604)
  • ActiveX Database Objects (605)
    • ADO w C++Builder (606)
    • Standardowe sterowniki ADO (610)
    • Argumenty połączenia (610)
    • TADOConnetion (611)
    • TADODataSet (614)
    • Excel jako baza danych (615)
  • Dostęp do danych za pomocą technologii dbExpress (619)
    • Komponenty interfejsu dbExpress (620)
    • Jak to działa w praktyce? (621)
    • Uzgadnianie błędów serwera (625)
    • Rozpowszechnianie aplikacji z interfejsem dbExpress (626)
  • InterBase Express (627)
    • Przegląd komponentów InterBase Express (628)
  • Technologia DataSnap (634)
    • Architektura wielowarstwowa (635)
    • MIDAS i DataSnap (637)

Rozdział 15. Budowa i wykorzystanie bibliotek DLL (645)

  • Nieco podstaw (645)
    • Czym jest biblioteka DLL? (646)
    • Budowa biblioteki DLL (647)
    • Po co mi biblioteki DLL? (653)
  • Korzystanie z zawartości bibliotek DLL (656)
    • Ładowanie bibliotek DLL do pamięci (656)
    • Wywoływanie funkcji z bibliotek DLL (657)
  • Tworzenie biblioteki DLL (658)
    • Eksportowanie i importowanie funkcji i klas (659)
    • Tajemnicze makro DLL_EXP (662)
    • Tworzenie biblioteki DLL za pomocą składnicy obiektów (663)
    • Generacja pliku biblioteki importowej (667)
  • Budowa aplikacji wykorzystującej bibliotekę DLL (667)
    • Dołączanie pliku nagłówkowego biblioteki do kodu źródłowego (668)
    • Dołączanie biblioteki importowej do projektu (668)
  • Formularze w bibliotekach DLL (669)
    • Wywoływanie formularza z biblioteki przez aplikacje napisaną w systemie C++Builder (669)
    • Wywoływanie formularza MDI z biblioteki dynamicznej (671)
    • Wywoływanie formularza z biblioteki przez aplikację utworzoną za pomocą innego kompilatora (673)
  • Umieszczanie zasobów w pliku DLL (674)
    • Utworzenie biblioteki zasobów (675)
    • Wykorzystywanie biblioteki zasobów (676)
  • Różnice pomiędzy BPL a DLL (677)
    • Jeszcze trochę na temat DLL (677)
    • Czym różni się pakiet od biblioteki DLL? (678)
  • Podsumowanie (680)

Rozdział 16. XML (681)

  • Czym jest XML? (681)
    • Co to są znaczniki? (682)
    • Rozszerzalność XML-a (683)
  • Podstawowe reguły składni XML (684)
  • Przetwarzanie dokumentów XML Interfejsy SAX i DOM (686)
    • SAX - Simple API for XML (687)
    • DOM - Document Object Model (687)
  • Komponent XMLDocument (688)
    • Interfejsy IDOMDocument i IXMLDocument (689)
    • Aplikacja Interfejsy_XMLDocument (692)
    • Obsługa błędów składni w dokumencie XML (696)
    • Inne metody poruszania się po drzewie, dodawanie wezłów (697)
  • XML Data Binding Wizard (697)
    • Korzystanie z XML Data Binding Wizard (700)
  • XML Mapper (704)
    • Generowanie plików transformacji (706)
    • Co dalej? (707)
  • XMLTransform (707)

Rozdział 17. Tworzenie aplikacji internetowych (709)

  • Co to są aplikacje internetowe? (710)
  • Rodzaje aplikacji (710)
    • Komunikacja aplikacji klienckiej z serwerem (711)
    • Współpraca aplikacji klienckiej i aplikacji serwerowej (713)
    • Aplikacje internetowe w Builderze (713)
  • Aplikacje klienckie (713)
    • Wykorzystywanie poczty (713)
    • Klient ftp (723)
    • Przeglądanie stron (725)
  • Aplikacje serwerowe (727)
    • Trochę teorii (728)
    • WebBroker (731)
    • WebSnap (751)
    • Uruchamianie aplikacji ISAPI/NSAPI/DSO (762)
    • Debugowanie aplikacji serwerowych (764)
  • Użycie usług sieciowych (766)
    • Przykład korzystania z usług (768)
  • Podsumowanie (772)

Dodatki (773)

Skorowidz (775)

Dodaj do koszyka C++ Builder 6 dla każdego

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2025 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.