Ada 95 - Helion
ISBN: 83-86718-38-2
stron: 372, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2011-04-24
Księgarnia: Helion
Cena książki: 55,00 zł
Ada 95 jest uniwersalnym językiem programowania przeznaczonym do tworzenia dużych systemów oprogramowania. Język jest międzynarodowym standardem, rekomendowanym przez ISO (International Organization for Standardization) oraz przez IEC (International Electrotechnical Commision). Ada 95, podobnie jak jej poprzednia wersja Ada 83, powstała pod auspicjami Departamentu Obrony USA. Obecnie jest głównym językiem programowania używanym do tworzenia oprogramowania dla potrzeb przemysłu zbrojeniowego USA oraz NATO.
Książka jest przeznaczona dla informatyków, w szczególności dla programistów i projektantów oprogramowania systemów wbudowanych. Celem podręcznika jest przedstawienie głównych konstrukcji Ady 95 i ukazanie związanych z nimi koncepcji tworzenia oprogramowania.
Dalsza część rozdziału jest krótkim przeglądem konstrukcji języka. W szczególności, zwraca się uwagę na te elementy Ady 95, których nie zawierała Ada 83. Część ta, przy pierwszym czytaniu, może być pominięta; można do niej wrócić, jako do pewnego podsumowania, po przestudiowaniu podręcznika.
Układ podręcznika jest warstwowy. Pierwszą, podstawową warstwę wyznaczają rozdziały 2-10, które przedstawiają sekwencyjną część języka. Znajomość tej części języka wystarcza do tradycyjnego programowania strukturalnego.
Rozdział 11 wyznacza warstwę sekwencyjnego programowania obiektowego, a rozdział 12 - warstwę programowania współbieżnego. Rozdział 13, zawierający kilka przykładowych programów, jest pewnego rodzaju podsumowaniem wcześniejszych rozdziałów. Następne warstwy odnoszące się do programowania systemowego, systemów czasu rzeczywistego i programowania rozproszonego opisują odpowiednio rozdziały 14, 15 i 16.
Rozdział 17 jest poświęcony omówieniu standardowych i przeglądowi specjalistycznych bibliotek Ady 95.
Ostatni rozdział 18 nie dotyczy języka lecz środowiska programistycznego ObjectAda. Jest to jedno z pierwszych profesjonalnych środowisk implementujących jądro i aneksy A-D normy języka.
- Jednostki leksykalne
- Typy
- Deklaracje i wyrażenia
- Instrukcje
- Podprogramy
- WyjÄ…tki
- Typy wskaźnikowe
- Pakiety
- Struktura programów
- Mechanizmy programowania obiektowego
- Zadania i obiekty chronione
- Przykładowe programy
- Mechanizmy programowania systemowego
- Mechanizmy programowania systemów czasu rzeczywistego
- Mechanizmy programowania systemów rozproszonych
- Biblioteki standardowe i specjalizowane
- środowisko programistyczne ObjectAda
- Słowniczek terminów
- Składnia języka
- Atrybuty
- Pragmy
Osoby które kupowały "Ada 95", wybierały także:
- Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagro 66,67 zł, (14,00 zł -79%)
- Poradnik design thinking - czyli jak wykorzysta 48,28 zł, (14,00 zł -71%)
- Kosymulacja. Elastyczne projektowanie i symulacja wielodomenowa 38,39 zł, (11,90 zł -69%)
- F# 4.0 dla zaawansowanych. Wydanie IV 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie 65,31 zł, (20,90 zł -68%)
Spis treści
Ada 95 -- spis treści
O Autorach
Przedmowa
Wstęp
- Historia
- Miejsce Ady w cyklu życia oprogramowania
- Układ książki
Rozdział 1. Przegląd konstrukcji języka
- 1.1. Wprowadzenie
- 1.2. Typy
- 1.3. Operacje
- 1.4. Instrukcje
- 1.5. Struktura logiczna programu
- 1.6. Struktura fizyczna programu
- 1.7. Inne właściwości
- 1.8. Notacja składni
Rozdział 2. Jednostki leksykalne
- 2.1. Przykład programu
- 2.2. Kategorie jednostek
- 2.2.1. Identyfikatory
- 2.2.2. Liczby
- 2.2.3. Literały znakowe i napisowe
- 2.3. Komentarz
Rozdział 3. Typy
- 3.1. Pojęcia podstawowe i klasyfikacja typów
- 3.2. Typy skalarne
- 3.2.1. Typ wyliczeniowy
- 3.3. Typy numeryczne
- 3.3.1. Typ całkowity
- 3.3.2. Typy rzeczywiste
- 3.4. Typy tablicowe
- 3.5. Typy rekordowe
- 3.6. Zgodność typów
Rozdział 4. Deklaracje i wyrażenia
- 4.1. Deklaracje i obiekty
- 4.1.1. Obiekty
- 4.1.2. Deklaracja obiektów
- 4.2. Nazwy i wyrażenia
- 4.2.1. Nazwy
- 4.2.2. Wyrażenia
Rozdział 5. Instrukcje
- 5.1. Klasyfikacja instrukcji
- 5.2. Instrukcja przypisania
- 5.3. Instrukcja bloku (declare)
- 5.4. Instrukcja warunkowa (if)
- 5.5. Instrukcja wyboru (case)
- 5.6. Instrukcja pętli (loop)
- 5.7. Instrukcja skoku strukturalnego (exit)
- 5.8. Instrukcja skoku (goto)
Rozdział 6. Podprogramy
- 6.1. Podprogramy — pojęcia podstawowe
- 6.2. Funkcje
- 6.3. Operatory
- 6.4. Procedury
- 6.5. Przekazywanie parametrów do podprogramów
- 6.6. Przeciążanie podprogramów
- 6.7. Podprogramy rodzajowe
- 6.8. Zasięg i widzialność
Rozdział 7. Wyjątki
- 7.1. WyjÄ…tki predefiniowane
- 7.2. Deklarowanie i zgłaszanie wyjątków
- 7.3. Obsługa wyjątków
- 7.4. Propagacja wyjątków
- 7.5. Pakiet Ada.Exceptions
Rozdział 8. Typy wskaźnikowe
- 8.1. Typy wskaźnikowe ograniczone
- 8.2. Typy wskaźnikowe ogólne
- 8.3. Wskaźniki jako parametry podprogramów
- 8.4. Wskaźniki na podprogramy
Rozdział 9. Pakiety
- 9.1. Struktura pakietu
- 9.2. Typy prywatne
- 9.3. Ograniczone typy prywatne
- 9.4. Operacje elementarne i typy pochodne
- 9.5. Pakiety rodzajowe
- 9.6. Parametry rodzajowe
Rozdział 10. Struktura programów
- 10.1. Jednostki kompilacji i jednostki biblioteczne
- 10.2. Podjednostki kompilacji
- 10.3. Pakiety potomne
- 10.4. Prywatne pakiety potomne
- 10.5. Zasięg i widzialność bytów
- 10.6. Przemianowania
Rozdział 11. Mechanizmy programowania obiektowego
- 11.1. Dziedziczenie typów
- 11.2. Klasy i polimorfizm
- 11.3. Typy i podprogramy abstrakcyjne
- 11.4. Wielokrotne implementacje specyfikacji abstrakcyjnej
- 11.5. Nadzorowanie obiektów
Rozdział 12. Zadania i obiekty chronione
- 12.1. Deklarowanie zadań
- 12.2. Spotkania
- 12.3. Priorytety, zależności czasow i kolejkowanie zadań
- 12.4. Obiekty chronione
- 12.4.1. Bariery i zadania
- 12.4.2. Instrukcja rekolejkowania
- 12.5. Instrukcja select i jej formy
- 12.6. Oczekiwanie selektywne
- 12.6.1. Czekanie na wiele spotkań
- 12.6.2. Gałęzie z dozorami
- 12.6.3. Przeterminowanie spotkań
- 12.6.4. Gałąź else
- 12.6.5. Gałąź terminate
- 12.7. Terminowe i warunkowe wywołanie wejścia
- 12.7.1. Terminowe wywołanie wejścia
- 12.7.2. Warunkowe wywołanie wejścia
- 12.8. Asynchroniczna zmiana wÄ…tku sterowania
- 12.9. Awaryjne kończenie zadań
- 12.10. Cykl życia zadań
- 12.11. Przykłady
Rozdział 13. Przykładowe programy
- 13.1. Pakiet operacji stosowych
- 13.2. Figury geometryczne
- 13.3. Producenci-konsumenci
- 13.4. System alarmów
- 13.5. Sterownik konwertera analogowo-cyfrowego
Rozdział 14. Mechanizmy programowania systemowego
- 14.1. Model i obsługa przerwań
- 14.2. Identyfikatory zadań
- 14.3. Atrybuty zadań
- 14.4. Inne zagadnienia
Rozdział 15. Mechanizmy programowania systemów czasu rzeczywistego
- 15.1. Priorytety zadań
- 15.1.1. Priorytety bazowe
- 15.1.2. Problem inwersji priorytetów
- 15.1.3. Strategie szeregowania zadań
- 15.1.4. Szeregowanie wejść
- 15.2. Priorytety dynamiczne
- 15.2.1. Metoda szeregowania EDF
- 15.3. Synchroniczne i asynchroniczne sterowanie zadaniami
- 15.3.1. Synchroniczne sterowanie zadaniami
- 15.3.2. Asynchroniczne sterowanie zadaniami
- 15.3.3. Awaryjne zakończenie zadania
- 15.4. Uproszczenia modelu zadaniowego
- 15.5. Zegary i czas
Rozdział 16. Mechanizmy programowania systemów rozproszonych
- 16.1. Model systemu rozproszonego
- 16.2. Kategorie jednostek bibliotecznych
- 16.3. Podsystem komunikacji partycji
- 16.4. Przykład
Rozdział 17. Biblioteki standardowe i specjalizowane
- 17.1. Pakiet Standard
- 17.2. Podstawowe pakiety numeryczne
- 17.3. Operowanie na znakach
- 17.4. Operowanie na napisach
- 17.5. Wejście-wyjście
- 17.6. Tekstowe wejście-wyjście
- 17.7. Klauzule reprezentacji
- 17.8. Pakiet System
- 17.8.1. Pakiet System.Storage_Elements
- 17.8.2. Pakiet System.Storage_Pools
- 17.9. Pakiet Interfaces.C
- 17.10. Systemy informacyjne
- 17.11. Obliczenia numeryczne
- 17.12. Udogodnienia wspomagajÄ…ce budowÄ™ i testowanie oprogramowania.
Rozdział 18. Środowisko programistyczne ObjectAda
- 18.1. Zintegrowane środowisko ObjectaAda (IDE)
- 18.1.1. File menu
- 18.1.2. Edit menu
- 18.1.3. Search menu
- 18.1.4. Project menu
- 18.1.5. Debug menu
- 18.1.6. Tools menu
- 18.1.7. Window menu
- 18.1.8. Help menu
- 18.2. GUI Builder
- 18.3. Pozostałe własności ObjectAda
- 18.4. Podsumowanie
Dodatek A. HtmlDirectSłowniczek terminów
Dodatek B. Składnia języka
Dodatek C. Atrybuty
Dodatek D. Pragmy
Literatura
Skorowidz