3ds max 5. Projekty i rozwiązania - Helion
Tytuł oryginału: Harnessing 3ds max 5
Tłumaczenie: Piotr Cieślak (wprowadzenie, rozdz. 1 - 7, 10, 11, dod. B), Marcin Samodulski (rozdz. 9, 12, dod. A), Piotr Białas-Kupajczyk (rozdz. 8)
ISBN: 83-7361-347-1
stron: 920, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2004-03-10
Księgarnia: Helion
Cena książki: 99,90 zł
Ujarzmij potęgę 3ds max 5!
Książka "3ds max 5. Projekty i rozwiązania" jest doskonałym przewodnikiem po najpopularniejszym na świecie programie do tworzenia grafiki 3D. 3ds max 5 oferuje ogromną liczbę nowych funkcji pozwalających na tworzenie niezrównanej grafiki i animacji trójwymiarowych. Autorzy poprowadzą Cię krok po kroku przez zawiłości tego programu, stopniowo stawiając przed Tobą coraz bardziej skomplikowane i wymagające zadania. Przystępne i przejrzyste objaśnienia, czytelne rysunki i łatwe do opanowania samouczki sprawią, iż ani przez chwilę nie poczujesz się zagubiony w gąszczu nowych funkcji programu.
Książka ta jest nie tylko praktycznym wstępem do pracy z programem 3ds max, lecz oferuje też wiele gotowych, przydatnych rozwiązań wykorzystujących najbardziej zaawansowane funkcje programu. Po zapoznaniu się z materiałem zawartym w niniejszej książce:- zrozumiesz zasady rządzące światem grafiki komputerowej i przestrzenią 3D,
- z łatwością będziesz posługiwał się interfejsem użytkownika programu 3ds max,
- poznasz zaawansowane techniki modelowania,
- wykonasz materiały wiernie naśladujące te, które spotykasz w życiu codziennym,
- opanujesz zasady oświetlania sceny,
- będziesz potrafił korzystać z wirtualnych kamer,
- nauczysz się posługiwać zaawansowanymi technikami animacji, takimi jak kinematyka prosta i odwrotna,
- stworzysz wspaniałe efekty specjalne wykorzystujące systemy cząsteczkowe, efekty atmosferyczne i różnorodne efekty renderowania.
"3ds max 5. Projekty i rozwiązania" to idealna pozycja dla projektantów i grafików komputerowych, zarówno w ramach zajęć programowych, jak i samodzielnej nauki.
Osoby które kupowały "3ds max 5. Projekty i rozwiązania", wybierały także:
- 3ds Max 2015. Kurs video. Poziom pierwszy. Modelowanie 3D, oświetlenie i renderowanie 79,00 zł, (23,70 zł -70%)
- 3ds Max 2015. Kurs video. Poziom drugi. Modelowanie zaawansowane, ustawienia renderingu, materiały i tekstury 79,00 zł, (23,70 zł -70%)
- 3ds max 2010. Animacja 3D od podstaw. Szkoła efektu 96,45 zł, (29,90 zł -69%)
- Skuteczne programowanie Lego Mindstorms 57,56 zł, (25,90 zł -55%)
- Autodesk 3ds Max 2014. Oficjalny podręcznik 77,59 zł, (43,45 zł -44%)
Spis treści
3ds max 5. Projekty i rozwiązania -- spis treści
Wprowadzenie (23)
O Autorach (27)
Rozdział 1. Podstawy grafiki 3D (29)
- Zagadnienia (29)
- Geometria (30)
- Współrzędne (30)
- Praca z programami 3D (33)
- Sceny (33)
- Modelowanie (34)
- Materiały (35)
- Animacja (35)
- Rendering (36)
- Praca z kolorami (37)
- Kolory podstawowe (37)
- Mapy bitowe (40)
- Sztuka 3D (45)
- Naucz się patrzeć (45)
- Korzystanie z materiałów źródłowych (46)
- Podsumowanie (50)
- Pytania sprawdzające (51)
Rozdział 2. Wprowadzenie do 3ds max (53)
- Zagadnienia (53)
- Konfiguracja systemu (54)
- Procesor (54)
- Pamięć (54)
- System operacyjny (55)
- Ustawienia ekranu (55)
- Sterowniki graficzne 3ds max (56)
- Wygląd interfejsu 3ds max (58)
- Domyślny interfejs użytkownika (58)
- Menu (58)
- Okna dialogowe (59)
- Floaters (60)
- Główny pasek narzędzi (Main Toolbar) (60)
- Panel zakładek oraz paski narzędzi (63)
- Edytory (64)
- Okna widoku (66)
- Quad menu (74)
- Obszar paska stanu (Status Bar Area) (74)
- Boczne panele poleceń (Command Panels) (77)
- Podstawy modelowania (83)
- Menu rozwijane (83)
- Obiekty proste (83)
- Segmenty i boki (84)
- Płaszczyzny konstrukcyjne i bazowa siatka pomocnicza (Home Grid) (84)
- Autogrid (87)
- Nazwa i kolor obiektu (87)
- Modyfikatory (90)
- Stos modyfikatorów i modelowanie parametryczne (91)
- Transformacje (96)
- Gizma transformacji (97)
- Pola transformacji numerycznych (Transform Type-In) (105)
- Układy współrzędnych (107)
- Układy odniesienia (108)
- Punkt obrotu (Pivot Point) (110)
- Inne układy współrzędnych (113)
- Wybieranie i wyświetlanie obiektów (116)
- Wybór przez kliknięcie (117)
- Wybór przez nazwę (117)
- Okno wyboru Selection Floater (118)
- Wybór ramką zaznaczenia (118)
- Praca z grupą wybranych obiektów (123)
- Kursory (126)
- Tymczasowe zapisywanie sceny (128)
- Ukrywanie i blokowanie obiektów (128)
- Materiały (129)
- Materiały gotowe (130)
- Przypisywanie materiału do obiektu (132)
- Renderowanie (135)
- Okno dialogowe renderowania (Render Scene) (135)
- Animacja (138)
- Automatyczne tworzenie klatek kluczowych (138)
- Animowanie modyfikatorów (139)
- Ustanawianie długości animacji (139)
- Ćwiczenie na koniec rozdziału (142)
- Podsumowanie (143)
- Pytania sprawdzające (144)
Rozdział 3. Modelowanie (145)
- Zagadnienia (145)
- Kilka słów o ćwiczeniach zawartych w tym rozdziale (146)
- Typy modeli (146)
- Modelowanie obiektów siatkowych (146)
- Modelowanie powierzchni Beziera (Bezier Patch) (148)
- Modelowanie obiektów typu NURBS (149)
- Modelowanie za pomocą zagęszczania powierzchni (Subdivision Surfaces) (150)
- Obiekty parametryczne (151)
- Obiekty proste (151)
- Dodatkowe obiekty proste (Extended Primitives) (152)
- Anulowanie tworzenia obiektu prostego (154)
- Modelowanie za pomocą modyfikatorów (154)
- Elementy struktury obiektu (Sub-Objects) (154)
- Modyfikator szumu (Noise) (158)
- Modelowanie elementów struktury (160)
- Kopiowanie obiektów (Clone) (170)
- Strumień przetwarzania danych o obiekcie w 3ds max (176)
- Modyfikator Xform (182)
- Praca ze stosem modyfikatorów (modifier stack) (183)
- Modelowanie kształtami (Shapes) (188)
- Tworzenie kształtów (188)
- Kształty i modyfikator wytłaczania (Extrude) (191)
- Kształty otwarte i zamknięte (191)
- Kształty opisane wieloma splajnami (193)
- Obiekty typu Editable Spline (193)
- Wierzchołki, segmenty i splajny (195)
- Linia (Line) (205)
- Tworzenie brył obrotowych - modyfikator Lathe (209)
- Interpolacja kształtów (212)
- Tekst (215)
- Modyfikatory kształtów (216)
- Kształty złożone z wielu splajnów (222)
- Wytłaczanie po ścieżce (Loft) (229)
- Skrócona instrukcja wytłaczania po ścieżce (229)
- Modyfikacje obiektów wytłaczanych po ścieżce (Loft) (231)
- Ścieżki wytłaczania i wierzchołki typu Corner (233)
- Poziom szczegółowości przekroju i ścieżki (234)
- Kilka przekrojów na jednej ścieżce (235)
- Elementy struktury obiektów wytłaczanych (235)
- Poprawianie błędów w obiektach wytłaczanych (242)
- O modelowaniu (245)
- Obiekty siatkowe (245)
- Obiekt typu Editable Mesh (245)
- Obiekt typu Editable Poly (256)
- Zaawansowane transformacje (280)
- Wyrównywanie (Align) (280)
- Odbicie lustrzane (Mirror Selected Objects) (283)
- Tablica (Array) (283)
- Narzędzie rozmieszczania obiektów (Spacing Tool) (286)
- Pola transformacji numerycznych (Transform Type-In) (287)
- Obiekty pomocnicze (Helper) (288)
- Przyciąganie kursora (Snap) (289)
- Środek transformacji (290)
- Ćwiczenia na koniec rozdziału (298)
- Podsumowanie (318)
- Pytania sprawdzające (320)
Rozdział 4. Materiały (323)
- Zagadnienia (323)
- O edytorze materiałów (324)
- Okno edytora materiałów (324)
- Definicje materiałów (325)
- Strumień przetwarzania danych materiałów (326)
- Typy materiałów (326)
- Algorytmy cieniowania (shading algorithms) (327)
- Parametry materiałów (328)
- Mapy (329)
- Podstawy pracy z edytorem materiałów (331)
- Procedura pracy (331)
- Okna próbek (331)
- Tworzenie prostych materiałów (333)
- Nazywanie materiałów (334)
- Połyskliwość (336)
- Dodatkowe parametry (338)
- Tworzenie materiałów zawierających mapy (342)
- Mapy bitowe (342)
- Mapy proceduralne (347)
- Hierarchia materiałów (351)
- Resetowanie okien próbek (353)
- Kafelkowanie i lustrzane odbicie map (354)
- Parametry map 2D (361)
- Ścieżki dostępu do map bitowych (362)
- Mapy 3D (363)
- Mapy zagnieżdżone (submaps) (370)
- Mapy nierówności (Bump) (374)
- Intensywność mapy (Amount) (376)
- Inne parametry, które mogą być mapowane (377)
- Praca z mapami (378)
- Mapowanie środowiskowe (environment mapping) (382)
- Mapa odbić (Reflection) (382)
- Mapy samodzielne (385)
- Współrzędne mapowania (390)
- Modyfikator UVW Map (391)
- Kalkomania (391)
- Mapowanie obiektów wytłaczanych po ścieżce (Loft) (401)
- Identyfikatory materiału (material ID) (403)
- Odbicia w zwierciadle płaskim (Flat Mirror) (404)
- Materiały złożone (Multi/Sub-Object) (406)
- Wygładzanie ścianek (smoothing) (413)
- Materiały fasetkowe (Faceted Materials) (414)
- Grupy wygładzania (smoothing groups) (414)
- Wygładzanie automatyczne (Auto Smooth) (415)
- Organizowanie materiałów (417)
- Nadawanie nazw materiałom (417)
- Kopiowanie materiałów (417)
- Wyświetlanie próbek materiałów (418)
- Biblioteki materiałów (material libraries) (420)
- Ćwiczenia na koniec rozdziału (422)
- Podsumowanie (425)
Rozdział 5. Oświetlenie i kamery (429)
- Zagadnienia (429)
- O kamerach i światłach (430)
- Kamery (430)
- Perspektywa (430)
- Kamery w 3ds max (432)
- Fotografia i kamery (435)
- Kamery i okna widoku (442)
- Światła (448)
- Jak działają światła (449)
- Typy świateł (450)
- Rozmieszczanie świateł (455)
- Właściwości światła (461)
- Światła i okna widoku (465)
- Praca z źródłami światła (472)
- Cienie (483)
- Cienie generowane przez śledzenie promieni (Ray Traced) (483)
- Mapy cieni (Shadow Maps) (484)
- Globalne ustawienia cieni (497)
- Gdzie podział się cień? (497)
- Efekty świetlne (498)
- Mapa projekcji (498)
- Wpływ światła na powierzchnie (499)
- Zaawansowane techniki oświetlania i renderowania (502)
- Ćwiczenia na koniec rozdziału (503)
- Podsumowanie (509)
- Pytania sprawdzające (510)
Rozdział 6. Animacja z wykorzystaniem klatek kluczowych (513)
- Zagadnienia (513)
- O animacji (514)
- Listwa czasu (Track Bar) (514)
- Panel ruchu (Motion) (515)
- Parametry (515)
- Trajektorie (518)
- Okno podglądu ścieżek (Track View) (520)
- Arkusz Dope Sheet (520)
- Edytor krzywych kontrolnych (Curve Editor) (533)
- Dodatkowe ścieżki (542)
- Animacja poza aktywnym zakresem kluczy (Out-of-Range) (544)
- Łączenie (linking) (548)
- Ćwiczenia na koniec rozdziału (555)
- Podsumowanie (558)
- Pytania sprawdzające (560)
Rozdział 7. Renderowanie (563)
- Zagadnienia (563)
- Kilka słów o renderowaniu (564)
- Przygotowanie do renderowania (564)
- Okno dialogowe renderowania sceny (565)
- Pliki wyjściowe (566)
- Renderingi próbne (569)
- Renderingi dokładne (Production) a renderingi próbne (Draft) (569)
- Podgląd ActiveShade (570)
- Podgląd animacji (Preview) (571)
- Renderowanie wybranej części okna (572)
- Oglądanie wyrenderowanych obrazów (575)
- Wirtualny bufor ramki (Virtual Frame Buffer) (575)
- Odtwarzacz RAM (RAM Player) (578)
- Opcje renderowania (580)
- Anti-aliasing (580)
- Rozmycie poruszających się obiektów (Motion Blur) (582)
- Podsumowanie (586)
- Pytania sprawdzające (587)
Rozdział 8. Efekty specjalne (589)
- Zagadnienia (589)
- Kilka słów o efektach specjalnych (590)
- Pola sił (Space Warps) (590)
- Przepływ danych w 3ds max (590)
- Typy pól sił (591)
- Powiązania pól sił (Bind) (592)
- Animacja pola siły (593)
- Systemy cząstek (Particle Systems) (597)
- Tworzenie systemów cząstek (598)
- Super Spray (604)
- Mapy cząstek (609)
- Systemy cząstek i pola sił (611)
- Video Post (613)
- Zdarzenia w Video Post (614)
- Efekty renderowania (Render Effects) (616)
- Efekty obiektywu (616)
- Efekty atmosferyczne (Atmospheres) (622)
- Mgła (Fog) (622)
- Mgła wolumetryczna (Volume Fog) (624)
- Światła wolumetryczne (Volume Lights) (632)
- Ćwiczenie na koniec rozdziału (633)
- Podsumowanie (640)
- Pytania kontrolne (641)
Rozdział 9. Modelowanie zaawansowane (643)
- Zagadnienia (643)
- Zaawansowane modelowanie przy użyciu obiektów typu Loft (644)
- Deformacje wytłoczenia (644)
- Obiekty złożone Boole'a (653)
- Użycie obiektów złożonych Boole'a (653)
- Wskazówki i zasady dotyczące stosowania obiektów złożonych Boole'a (654)
- Modelowanie przy użyciu powierzchni sklejanych (Patch) (656)
- Narzędzia do kształtowania powierzchni z grupySurface Tools (659)
- Metoda zagęszczania powierzchni (Subdivision Surfaces) (668)
- Techniki modelowania wykorzystujące metodę zagęszczania powierzchni (674)
- Krzywe, powierzchnie i obiekty typu NURBS (677)
- Cechy modelowania NURBS (678)
- Kiedy stosować technologię NURBS (679)
- Tworzenie obiektu NURBS (679)
- Łączenie scen (Merge) i grupowanie obiektów (Group) (684)
- Łączenie scen (684)
- Grupy (687)
- Ćwiczenia na koniec rozdziału (688)
- Podsumowanie (724)
- Pytania sprawdzające (726)
Rozdział 10. Zaawansowane techniki animacji (727)
- Zagadnienia (727)
- Kilka słów o tym rozdziale (728)
- Układy współrzędnych (728)
- Przestrzeń obiektu nadrzędnego (728)
- Ograniczanie transformacji (729)
- Kontrolery zwykłe i wymuszane (731)
- Przypisywanie kontrolera (732)
- Kontroler wymuszany Path (733)
- Kontroler wymuszany LookAt (736)
- Kontroler wymuszany Link (737)
- Animacja proceduralna (739)
- Kontroler List (740)
- Manipulatory i wiązanie parametrów (741)
- Okno dialogowe wiązania parametrów (741)
- Manipulatory (743)
- Modyfikatory animacji (747)
- Skóra (747)
- Flex (elastyczność) (754)
- Modyfikator Morpher (757)
- Jednoczesne posługiwanie się modyfikatorami Morpher oraz Skin (759)
- Kinematyka odwrotna (760)
- Algorytmy kinematyki odwrotnej (IK Solvers) (761)
- Animacja postaci (766)
- Animacja od pozycji do pozycji (767)
- Tryb Set Key (768)
- Ćwiczenie na koniec rozdziału (781)
- Podsumowanie (789)
- Pytania na koniec rozdziału (790)
Rozdział 11. Materiały zaawansowane (793)
- Zagadnienia (793)
- Wykorzystanie map bitowych do tworzenia etykiet (794)
- Granice obszarów bezpiecznych (Safe Frames) (795)
- Renderowanie okna z rzutem prostopadłym (795)
- Kanał alfa (796)
- Mapy złożone (799)
- Mapa typu Mask (maska) (800)
- Mapa typu Mix (mieszana) (800)
- Mapa typu Composite (wielowarstwowa) (801)
- Nieprzezroczystość (Opacity) (808)
- Praca z przezroczystością (808)
- Mapowanie przezroczystości (813)
- Mapowanie odbić (817)
- Podstawy optyki (817)
- Połyskliwość i odbicia (818)
- Mapa typu Reflect/Refract (mapa odbić-załamań) (818)
- Rozmycie i przesunięcie rozmycia (819)
- Przyciemnianie odbić (822)
- Mapa odbić typu Raytrace (822)
- Mapowanie refrakcji (825)
- Mapa refrakcji typu Thin Wall (cienka przegroda) (825)
- Mapa typu Reflect/Refract (826)
- Współczynnik refrakcji (827)
- Mapa refrakcji typu Raytrace (827)
- Materiały specjalne (830)
- Algorytmy cieniowania (830)
- Materiały specjalne (831)
- Materiały złożone (834)
- Materiały animowane (837)
- Parametry, które mogą podlegać animacji (837)
- Współrzędne mapowania (837)
- Animowane mapy bitowe (838)
- Mieszanie i łączenie materiałów oraz map (838)
- Materiał typu Morpher (839)
- Podgląd materiałów animowanych (839)
- Animowanie identyfikatorów materiału (840)
- Mapowanie zaawansowane (840)
- Nadpróbkowanie (Supersampling) (840)
- Kanały współrzędnych mapowania (841)
- Modyfikator Unwrap UVW (siatki mapowania UVW) (842)
- Podsumowanie (844)
- Pytania sprawdzające (845)
Rozdział 12. Zaawansowane oświetlenie sceny (847)
- Zagadnienia (847)
- Kilka słów o zaawansowanym oświetleniu sceny (848)
- Zaawansowane metody generowania cieni (848)
- Tworzenie cieni typu Ray Traced (848)
- Cienie typu Area Shadows (851)
- Światła fotometryczne (854)
- Skala jednostek (854)
- Rodzaje źródeł światła fotometrycznego (855)
- Regulacja światła fotometrycznego (855)
- Regulacja ekspozycji (859)
- Zaawansowane moduły oświetleniowe (860)
- Moduł Light Tracer (861)
- Moduł Radiosity (866)
- Podsumowanie (873)
- Pytania sprawdzające (874)
Dodatek A Dostosowywanie 3ds max do potrzeb użytkownika (877)
- Schematy interfejsu użytkownika (877)
- Paski narzędzi (878)
- Tworzenie paska z wybranymi narzędziami (879)
- Wstawianie poleceń (880)
- Edycja przycisków (880)
- Zapisywanie nowo utworzonego paska narzędzi (881)
- Dostosowywanie kolorów i skrótów klawiaturowych (881)
- Podsumowanie (882)
Dodatek B Słowniczek nazw i terminów (883)
Skorowidz (889)