3D Studio VIZ 3i - Helion
Tłumaczenie: Wojciech Pazdur
ISBN: 83-7197-435-3
stron: 432, Format: B5, okładka: miękka
Data wydania: 2001-03-29
Księgarnia: Helion
Cena książki: 69,00 zł
3D Studio VIZ w dziedzinie szeroko pojętej grafiki trójwymiarowej stanowi poważną konkurencję dla znacznie droższych i bardziej skomplikowanych programów. Jeśli natomiast chodzi o wizualizacje architektoniczne, projektowanie wnętrz i planowanie zagospodarowania terenu, VIZ jest wręcz bezkonkurencyjny. Możliwość współpracy z AutoCAD-em, interfejs użytkownika jak w innych CAD-owskich programach oraz standardowo wbudowane elastyczne narzędzia do modelowania takich obiektów jak ściany, okna, drzwi, ogrodzenia czy elementy szaty roślinnej, czynią VIZ-a niezastąpioną pomocą dla każdego grafika-projektanta. Oprócz tego, w porównaniu z innymi programami, VIZ posiada szereg usprawnień w zakresie animacji kamer, technik oświetlenia oraz tworzenia realistycznych materiałów.
Podręcznik ten przedstawia VIZ-a w wielu różnych zastosowaniach, związanych z prezentacjami architektonicznymi, animacją, modelowaniem i grafiką inżynierską. Kilkanaście przejrzyście i szczegółowo opisanych ćwiczeń zapozna cię z praktycznymi aspektami pracy z programem, bez wdawania się w zawiłą teorię i nadmiar skomplikowanych technicznych pojęć. Ćwiczenia te nauczą nowych technik pracy każdego użytkownika VIZ-a, zarówno początkującego, jak i profesjonalistę.
Czytając niniejszą książkę poznasz między innymi następujące zagadnienia:
- Słownictwo i podstawowe pojęcia związane z grafiką 3D.
- Konfigurowanie interfejsu użytkownika VIZ-a 3i.
- Tworzenie scen z martwą naturą i ich animacja.
- Projektowanie wnętrz i modelowanie elementów zabudowy pomieszczeń.
- Tworzenie materiałów organicznych oraz stosowanych w budownictwie i architekturze.
- Modelowanie krajobrazu, w tym powierzchni wody, roślinności, wody i efektów atmosferycznych.
- Konstruowanie trójwymiarowej sceny na podstawie szkiców.
- Renderowanie obrazów o wysokiej rozdzielczości i dopasowywanie wirtualnych kamer do zdjęć rzeczywistych obiektów.
- Wizualizacje architektoniczne, animacje typu walkthrough.
- Modelowanie obiektów mechanicznych, wykorzystanie powierzchni NURBS.
- Animacja z wykorzystaniem odwrotnej kinematyki, planowanie animacji.
- Przygotowywanie dokumentów do druku i sceny VRML.
Osoby które kupowały "3D Studio VIZ 3i", wybierały także:
- AutoCAD 2020. Kurs video. Podstawy zastosowania programu w architekturze i budownictwie 119,00 zł, (53,55 zł -55%)
- AutoCAD LT 2015. Kurs video. Poziom pierwszy. Podstawy projektowania 2D 69,00 zł, (31,05 zł -55%)
- AutoCAD LT 2015. Kurs video. Poziom drugi. Zaawansowane projektowanie 2D 99,00 zł, (44,55 zł -55%)
- AutoCAD 2024 PL. Pierwsze kroki 57,00 zł, (28,50 zł -50%)
- AutoCAD 2023 PL. Pierwsze kroki 49,00 zł, (24,50 zł -50%)
Spis treści
3D Studio VIZ 3i -- spis treści
Wprowadzenie do 3D Studio VIZ R3 (9)
- Dla kogo przeznaczone są ćwiczenia opisane w książce? (10)
- Jeśli nigdy wcześniej nie pracowałeś z programem do grafiki 3D lub nigdy wcześniej nie zetknąłeś się z 3D Studio VIZ (10)
- Jeśli wykonujesz przesiadkę z wcześniejszej wersji 3D Studio VIZ (10)
- Jeśli masz opanowany inny program do grafiki 3D (10)
- Zakres tematyczny ćwiczeń opisanych w książce (11)
- Część wprowadzająca (11)
- Projektowanie i wizualizacja wnętrz (11)
- Planowanie zagospodarowania przestrzennego (12)
- Wizualizacje architektoniczne (12)
- Modelowanie produktów przemysłowych (12)
- Projektowanie i animacja mechanizmów (12)
- Słownictwo związane z programem 3D Studio VIZ (12)
- Jak to wszystko działa: w skrócie (13)
- Interfejs użytkownika w programie 3D Studio VIZ (14)
- Okna widokowe (Viewports) (14)
- Narzędzia sterujące widokiem sceny (Viewport Navigation Controls) (18)
- Pasek tytułowy programu (18)
- Górny pasek rozwijanych menu (18)
- Panel z zakładkami pasków narzędziowych (19)
- Przewijanie zawartości głównego paska narzędzi i panelu zakładek (19)
- Menu podręczne otwierane prawym przyciskiem myszy (20)
- Słownictwo używane w grafice 3D (20)
- Wierzchołek: pierwszy wymiar (20)
- Abecadło XYZ (20)
- Linie: drugi wymiar (21)
- Płaszczyzna elementarna (face), krawędź (edge) i wielobok (polygon) (21)
- Obiektywnie mówiąc (23)
- Właściwości obiektu i jego powierzchni (23)
- Modyfikatory i lista modyfikacji (24)
- Obiekty nie geometryczne (24)
- Światła (Lights) (25)
- Kamery (Cameras) (26)
- Obiekty pomocnicze (Helpers) (26)
- Systemy obiektów (Systems) (26)
- Warstwy (layers), grupy (groups), zestawy selekcji (selection sets) i hierarchie (hierarchies) (26)
- Pliki ze scenami 3D Studio VIZ-a (27)
- Menedżer dołączanych plików (File Link Manager) (27)
- Podstawowe pojęcia dotyczące materiałów (27)
- Tryby cieniowania (Shaders) (28)
- Typy materiałów (28)
- Kanały mapowania (mapping channels) (28)
- Współrzędne mapowania (mapping coordinates) (29)
- Przeglądarka map/materiałów (Material/Map Browser) (29)
- Biblioteki materiałów (29)
- Podstawowe pojęcia dotyczące renderingu (29)
- Rozdzielczość (29)
- Filtry anti-aliasingu (29)
- Otoczenie-tło sceny (Environment) (30)
- Typy renderingu (30)
- Podgląd animacji (Preview) (30)
- Efekty renderingu (Rendering Effects) (30)
- Formaty renderowanych obrazów (31)
- Moduł RAM Player (31)
- Rendering sieciowy (Network Rendering) (32)
- Podstawowe pojęcia związane z animacją (32)
- Kluczowanie animacji (32)
- Gizmo transformacji (32)
- Środek obrotu (pivot point) (33)
- Typy interpolacji (33)
- Ghosting (33)
- Sterowanie czasem animacji (33)
- Odtwarzanie animacji w oknach widokowych (34)
- Okienko z numerem bieżącej klatki animacji (34)
- Tryb kluczowania (Key Mode) (34)
- Znaczniki czasu (Time Tags) (34)
- Kontrolery (Controllers) (35)
- Okno Track View (35)
- Listwa kluczy (Track Bar) (35)
- Okno MAXScript Listener (36)
- Praca z obiektami (36)
- Kopie (Copies), odnośniki (References) i klony (Instances) obiektów (37)
- Pora na naukę (37)
Rozdział 1. Zapoznanie się z interfejsem 3D Studio VIZ (39)
- Cele ćwiczenia (39)
- Wprowadzenie (39)
- Elementy aparatu fotograficznego (40)
- Pliki potrzebne do wykonania ćwiczenia (40)
- Konfigurowanie interfejsu użytkownika (40)
- Interfejs 3D Studio VIZ (41)
- Pierwsze kroki (47)
- Narzędzia wspomagające precyzyjne modelowanie (56)
- Tworzenie obiektywu aparatu fotograficznego (58)
- Przygotowywanie soczewek do modyfikacji (61)
- Ustawianie soczewek (63)
- Modyfikowanie całego obiektywu (64)
- Zwiększanie realizmu modelu (66)
- Wybór materiału (69)
- Animacja obiektywu (74)
Rozdział 2. Animowana scena z martwą naturą (81)
- Cele ćwiczenia (81)
- Tworzenie projektu techniką Drag and Drop (81)
- Dodawanie oświetlenia do sceny (85)
- Modelowanie jabłka (88)
- Poprawianie kształtu jabłka (90)
- Ustawianie kamery (98)
- Animacja kamery (99)
- Renderowanie animacji (102)
Rozdział 3. Projektowanie i wizualizacja wnętrz (105)
- Cele ćwiczenia (105)
- Wprowadzenie (105)
- Przygotowywanie plików do dalszego modelowania (105)
- Pliki do ćwiczenia (106)
- Ładowanie plików (106)
- Tworzenie powierzchni podłogi (107)
- Ustalanie kształtu podłogi poddasza (112)
- Wytłaczanie i podnoszenie podłogi poddasza (115)
- Modelowanie ścian wewnętrznych (116)
- Tworzenie schodów na poddasze (120)
- Modelowanie poręczy schodów (124)
- Modelowanie drzwi wewnątrz budynku (129)
- Dodawanie mebli do sceny w przeglądarce Asset Browser (131)
Rozdział 4. Wykorzystanie materiałów (133)
- Cele ćwiczenia (133)
- Materiały w trzech różnych miejscach programu (133)
- Przypisywanie materiałów obiektom (138)
- Tworzenie prostych materiałów (144)
- Tryby cieniowania materiałów (144)
- Mapowanie i współrzędne mapowania (151)
- Uwagi na temat współrzędnych mapowania i okien widokowych (154)
- Sterowanie położeniem i powtarzaniem tekstury na powierzchni obiektu (157)
- Wykorzystanie współrzędnych mapowania (158)
- Materiały złożone typu Multi/Sub-Object (161)
- Tworzenie materiałów typu Multi/Sub-Object z wykorzystaniem techniki Drag and Drop (161)
- Materiały i mapy generowane metodą śledzenia promieni (raytracingu) (164)
Rozdział 5. Materiały w wizualizacjach wnętrz (167)
- Cele ćwiczenia (167)
- Wprowadzenie (167)
Rozdział 6. Planowanie zagospodarowania terenu i praca z dołączonymi rysunkami AutoCAD-a (201)
- Cele ćwiczenia (201)
- Wprowadzenie (201)
Rozdział 7. Od papieru do piksela: budowanie modeli 3D na podstawie szkiców poglądowych (223)
- Cele ćwiczenia (223)
- Wprowadzenie (223)
- Tworzenie zewnętrznych kolumn (235)
Rozdział 8. Renderowanie obrazów o wysokich rozdzielczościach i kompozycja z tłem (259)
- Cele ćwiczenia (259)
Rozdział 9. Tworzenie prezentacji architektonicznej (287)
- Cele ćwiczenia (287)
- Sposób prezentowania animacji (288)
- Scenariusz obrazkowy (storyboard) (288)
- Definiowanie ujęć kluczowych animacji (kluczowanie) (289)
Rozdział 10. Modelowanie produktów przemysłowych (313)
- Cele ćwiczenia (313)
- Elementy modelu (313)
- Wyrównywanie wierzchołków kontrolnych (318)
- Modyfikator Lathe (323)
- Odcinanie powierzchni (332)
- Modelowanie opony (335)
- Drukowanie wyrenderowanego obrazu sceny (342)
Rozdział 11. Renderowanie produktów przemysłowych (345)
- Cele ćwiczenia (345)
- Wykorzystanie mapowania do umieszczenia znaku firmowego na produkcie (346)
- Nakładanie znaku firmowego na obiekt (350)
- Wykorzystanie materiałów typu Raytrace (353)
- Dodawanie znaku wodnego do renderingu (356)
- Profesjonalne przygotowanie obrazów do wydruku (358)
- Zapisywanie modelu w formacie VRML (360)
Rozdział 12. Animacja piłeczki pingpongowej (363)
- Tworzenie stołu i piłeczki do pingponga (363)
- Animacja tworzona metodą kluczowania ujęć (372)
- Sterowanie ruchem piłki w ujęciach pośrednich (375)
- Animacja z wykorzystaniem obiektów pozornych (Dummy) (377)
- Animacja z wykorzystaniem kontrolera Path (385)
Rozdział 13. Animacja mechanizmów (389)
- Cele ćwiczenia (389)
- Animacja przedstawiająca montaż zawieszenia (389)
- Planowanie animacji (389)
- Rozplanowanie etapów animacji w czasie (390)
- Dodawanie narracji do obrazu (401)
- Animacja pracy zawieszenia (403)
- Kinematyka (403)
- Dopasowywanie środków obrotu obiektów (408)
- Ustalanie parametrów złączy (413)
- Wykorzystanie interaktywnej kinematyki odwrotnej (Interactive IK) (418)
- Kopiowanie ruchu obiektu wzorcowego (Applied IK) (418)
- Praca z modułem RAM Player (425)
Skorowidz (429)